אסטרטגיית אינטרנט
מהי אסטרטגיית אינטרנט?
אסטרטגיית אינטרנט הינה אסטרטגיה ארגונית (ללא כל קשר לגודלו של הארגון) הקובעת את דפוסי פעילותו של הארגון, עובדיו, וספקים חיצוניים ברשת האינטרנט ומהם היעדים רוצה הארגון להגיע.
בעת הכנת אסטרטגיית האינטרנט נדרש הארגון לנסח תחילה את האסטרטגיה השיווקית שלו בכללותה, כאשר אסטרטגיית האינטרנט מהווה חלק ממנו.
האסטרטגיה אמורה להכיל את יעדי הארגון, המטרות; המסרים החברתיים, המסרים השיווקיים וכן הלאה.
מתוך האסטרטגיה נגזרת הטקטיקה, כלומר תוכנית פעולה רב שנתית ואחריה תוכניות שנתיות, רבעוניות וחודשיות.
מתוך ניתוח פעילות ארגונים רבים גדולים כקטנים עולה שרוב החברות פועלות מתוך תפיסה של ניסוי וטעיה, או התקדמות ללא כל מטרות: קודם בונים אתר, אחר כך חושבים שהאתר לא כל כך טוב ולכן בונים אתר חדש, מנסים לשווק אותו ולפרסם אותו מבלי לדעת מה רוצים להשיג בו וכן הלאה. הדבר לא רק שגורם להוצאה משאבים מיותרת, אלא אפילו לנזקים כמו: נזקי תדמית, חוסר הצלחה שגורר אחריו חוסר עניין להשקיע הפעם בכיוון הנכון, איבוד שווקים למתחרים ועוד.
איך לנסח אסטרטגיית אינטרנט ארגונית?
כאמור, אסטרטגיית האינטרנט אמורה להיגזר מתוך האסטרטגיה הכלל ארגונית אם יש ו/או אסטרטגיית השיווק הארגונית.
מנהלי הארגון חייבים להשיב תחילה על סידרת השאלות הבסיסיות כגון:
מה אנחנו רוצה להגיד?
למי?
אילו כלים עומדים לרשותינו
כמה משאבים אנחנו מוכנים להשקיע (משאבים כספיים, תשומת לב ניהולית, העסקת כוח אדם, הכשרת כוח אדם וכן הלאה)
יתכן שאסטרטגיית האינטרנט הארגונית תשמש אך ורק לצרכי תדמית, יתכן שאסטרטגיית האינטרנט הארגונית תשמש את הארגון לצרכי שיווק ו/או מכירות.
רק לאחר מענה על השאלות הללו ורבות אחרות, רק אז ניתן לתכנן אסטרטגיה אינטרנטית כוללת. אסטרטגיה זו תקבע האם הארגון יפעל באופן פסיבי באינטרנט או באופן אקטיבי, האם הארגון יפעל בצורת שיווק גרילה או שמא בשיטות אחרות, האם לרתום את עובדי הארגון ולמימוש או אולי לשכור ספקים חיצונים?
לאחר ניסוח האסטרטגיה מגיע הזמן לטקטיקה, ועל כך בפעם אחרת
מהי אסטרטגיית אינטרנט?
אסטרטגיית אינטרנט הינה אסטרטגיה ארגונית (ללא כל קשר לגודלו של הארגון) הקובעת את דפוסי פעילותו של הארגון, עובדיו, וספקים חיצוניים ברשת האינטרנט ומהם היעדים רוצה הארגון להגיע.
בעת הכנת אסטרטגיית האינטרנט נדרש הארגון לנסח תחילה את האסטרטגיה השיווקית שלו בכללותה, כאשר אסטרטגיית האינטרנט מהווה חלק ממנו.
האסטרטגיה אמורה להכיל את יעדי הארגון, המטרות; המסרים החברתיים, המסרים השיווקיים וכן הלאה.
מתוך האסטרטגיה נגזרת הטקטיקה, כלומר תוכנית פעולה רב שנתית ואחריה תוכניות שנתיות, רבעוניות וחודשיות.
מתוך ניתוח פעילות ארגונים רבים גדולים כקטנים עולה שרוב החברות פועלות מתוך תפיסה של ניסוי וטעיה, או התקדמות ללא כל מטרות: קודם בונים אתר, אחר כך חושבים שהאתר לא כל כך טוב ולכן בונים אתר חדש, מנסים לשווק אותו ולפרסם אותו מבלי לדעת מה רוצים להשיג בו וכן הלאה. הדבר לא רק שגורם להוצאה משאבים מיותרת, אלא אפילו לנזקים כמו: נזקי תדמית, חוסר הצלחה שגורר אחריו חוסר עניין להשקיע הפעם בכיוון הנכון, איבוד שווקים למתחרים ועוד.
איך לנסח אסטרטגיית אינטרנט ארגונית?
כאמור, אסטרטגיית האינטרנט אמורה להיגזר מתוך האסטרטגיה הכלל ארגונית אם יש ו/או אסטרטגיית השיווק הארגונית.
מנהלי הארגון חייבים להשיב תחילה על סידרת השאלות הבסיסיות כגון:
מה אנחנו רוצה להגיד?
למי?
אילו כלים עומדים לרשותינו
כמה משאבים אנחנו מוכנים להשקיע (משאבים כספיים, תשומת לב ניהולית, העסקת כוח אדם, הכשרת כוח אדם וכן הלאה)
יתכן שאסטרטגיית האינטרנט הארגונית תשמש אך ורק לצרכי תדמית, יתכן שאסטרטגיית האינטרנט הארגונית תשמש את הארגון לצרכי שיווק ו/או מכירות.
רק לאחר מענה על השאלות הללו ורבות אחרות, רק אז ניתן לתכנן אסטרטגיה אינטרנטית כוללת. אסטרטגיה זו תקבע האם הארגון יפעל באופן פסיבי באינטרנט או באופן אקטיבי, האם הארגון יפעל בצורת שיווק גרילה או שמא בשיטות אחרות, האם לרתום את עובדי הארגון ולמימוש או אולי לשכור ספקים חיצונים?
לאחר ניסוח האסטרטגיה מגיע הזמן לטקטיקה, ועל כך בפעם אחרת
הכותב עובד בחברת Web Business Israel המתמחה בניסוח אסטרטטגיית אינטרטנט, יעוץ, ליווי ומימוש
http://www.web-business-il.com
http://www.web-business-il.com