כיצד אני כהורה יכול/ה לקדם את החשיפה של ילדי לאנגלית?
• צרו לילדיכם הזדמנויות לשמוע ,לחקות,לחקור לתרגל וללמוד אנגלית בהתאם ליכולתו ולהתפתחותו.
• הראו את הערכתם כלפי אילו הדוברים שפה נוספת
• חשפו את ילדיכם לארועים תרבותים מארצות דוברות אנגלית (ריקוד,שירה,מוסיקה...)
• הציגו לילדיכם ספרים,סרטים,קלטות שמע וכו' באנגלית.
• עודדו שיחה ודיאלוגים בנושאים שונים.הדגישו את חשיבות ההקשבה לדוברים הנוספים.
• תרגלו מילים בנושאים שונים.העזרו במשחקים על מנת לפתח מודעות לקיומם של שמות עצם,תארים,חרוזים ,הפכים,מילים נרדפות וכו.
• עודדו את ילדיכם להאזין לטקסטים באנגלית באופן חוזר ונשנה,ובדקו את הבנתם.
מדוע חשוב ללמוד אנגלית בגיל הרך?
בעולם קיימת מגמה הולכת וגוברת ללימוד אנגלית כשפה נוספת בגיל צעיר.
מחקרים שנערכו בנושא,העלו מספר ממצאים חשובים התומכים בחשיבות לימוד אנגלית כשפה נוספת בגיל הצעיר:
• ככל שהלומד צעיר יותר,רכישת השפה נעשית בצורה קלה יותר,בהנאה מרובה יותר ובטבעיות.
• ככל שהלומדים צעירים יותר,הם חוששים פחות לבצע טעויות ולהתנסות בשיחה בשפה נוספת.
• ככל שמתחילים ללמוד אנגלית בגיל צעיר יותר,מובטחת חשיפה גבוהה יותר לשפה במסגרת הלימודים,ויכולת הלומדים לשלוט בשפה ,עולה.
• למידת שפה נוספת בגיל צעיר מקדמת את יכולת ההבעה של הלומד בשפת אמו.
• למידת שפה נוספת בגיל צעיר מפתחת מיומנויות של פתרון בעיות בקרב הלומדים.
• למידת שפה נוספת בגיל צעיר מעודדת הכרות עם תרבויות נוספות ויוצרת הבנה מעמיקה יותר כלפיהן.
מהי תאוריית האנטלגנציות המרובות וכיצד באה לידי ביטוי בלימודי אנגלית?
תאוריית "האינטליגנציות המרובות" שפותחה ע"י פרופ' הווארד גארדנר, מדברת על סוגי אינטליגנציה מגוונים:
אינטליגנציה ויזואלית-מרחבית - שימוש בעזרים ויזואליים כגון ציור, המחשה והעמדת פנים.
אינטליגנציה מוסיקלית - שימוש בשירים, לחנים ומקצבים.
אינטליגנציה תנועתית - מבוססת על משחקי גוף, משחקי תפקידים, שפת גוף.
אינטליגנציה מילולית - שימוש בכלים כגון שיחה פורמאלית ובלתי פורמאלית.
אינטליגנציה לוגית - מתמטית - ידיעה המתרחשת תוך כדי יישום תהליכי חיפוש וגילוי.
אינטליגנציה תוך אישית - יכולת התבוננות ורפלקציה אישית.
אינטליגנציה בין אישית - עבודת צוות, למידה תוך כדי שיתוף פעולה, פרויקטים קבוצתיים.
התיאוריה טוענת לקיומם של סוגי אינטליגנציות שונות הנשלטות ומבוקרות על ידי אזורי המוח השונים.
כל אדם עשוי להיות בעל כישורים אלה או אחרים.
על תהליך הלימוד להקל על השימוש באינטליגנציות השונות הקיימות אצל כל תלמיד ולהעניק לו את מירב הזדמנויות לצורך פיתוח יכולותיו הייחודיות.
התלמידים לומדים באמצעות הקשבה ושיחה ,התבוננות בתמונות,שירה ודקלום, משחקים ותנועה,דרמה,יצירה,עבודה עם בובה ועוד.
ערכת ההוראה שלנו כוללת אבזרים המתאימים ללמידה הפונה למכלול האנטלגנציות.
מהי אינטלגנציה רגשית וכיצד מיושמת בשיעורי אנגלית?
"אין למידה קוגניטיבית ללא רגש
ואין רגש ללא התערבות המחשבה".
אינטליגנציה רגשית היא יכולתו של האדם לפתח את רמת מודעותו העצמית, לפתח את השליטה על דחפיו, לעודד פיתוח בטחון עצמי, מוטיבציה אישית, יכולת תקשורת חברתית, הסתגלות וכישורי שיתוף פעולה.
אינטליגנציה רגשית היא שילוב בין יכולות רגשיות וחברתיות, מיומנויות הקובעות את רמת היעילות ההבנה וההבעה, הבנת האחר, התקשורת וההתייחסות אליו, והתמודדות עם דרישות היום יום.
אנו מאמינים כי על המורים מוטלת חובה למצוא את הדרכים לגילוי ולהבנת הגורמים המעוררים ומדרבנים את התלמידים לצורך קידום הרצון והאהבה ללמידה ולעורר את סקרנותם הטבעית והכוונתם האישית.
יש לשים דגש על פיתוח האנטלגנצייה הרגשית של הלומדים באמצעות הבאת תכנים רלבנטים לעולמות התוכן שלהם,עידוד שיחה ודיון ויצירת אוירה פתוחה ומזמנת למידה.
כיצד ניתן לצמצם פערים באנגלית בקרב הגילאים הבוגרים?
• למידת השפה בגיל הרך
• מתן מענה ליכולות הלומד
• למידה בקבוצות קטנות
• הקניית מיומנויות מגבירות מוטיבצייה
הכותבת הינה מנהלת בית הספר ללימוד אנגלית מדוברת של Abc Institute - המכון מעביר קורס אנגלית לכל הגילאים ובכל הרמות.