מילוי חנקן בצמיגים נחשב לאחד השיפורים היעילים ביותר שיכול נהג להשיג עבור רכבו באופן פשוט וזול מאוד. היתרונות של מילוי חנקן בצמיגים מוכרים מזה זמן רב, אך עד התקופה האחרונה היה קשה מאוד להשיג חנקן לצמיגים, ועם התפתחות הציוד אנו רואים אותו אט אט מגיע לשוק האזרחי, בעיקר למומחים לצמיגים בפנצ'ריות המובילות בישראל.
למה כדאי לנפח חנקן בצמיגים במקום אויר רגיל
היתרונות במילוי חנקן בצמיג
האוויר אותו אנו נושמים מכיל חנקן וחמצן באחוזים שונים, יחד עם גאזים נוספים וחומרים אחרים הנספחים אליו. כשאנו ממלאים אוויר בצמיגים אנו מכניסים אל תוך הצמיג בנוסף גם לחות ורטיבות, לעיתים גם מלחים ומינראליים [ תלוי בפילטרים, שלרוב אינם קיימים ] ועוד. במצב דברים זה מגיב הגומי והג'אנט [ החישוק הפנימי ] לתרכובת האוויר ועלולה להיווצר קורוזיה מואצת בחיבורים, בלאי, בריחה מהירה יותר של לחץ, התנגדות גבוהה יותר לגלגול [ שמשמעותה צריכת דלק רבה יותר ] ועוד. מילוי תוכן הצמיג בחנקן טהור מונע את הבעיות שעלול ליצור האוויר ומותיר את הסביבה הפנימית של הצמיג קרובה יותר למצב אידיאלי מבחינת הרכב הגז המייצר את לחץ הניפוח.
צמיגים בעומסים גבוהים
ישנם צמיגים הנדרשים לעבוד בעומסים עצומים והדרישות מהם הן הגבוהות ביותר : דמיינו לעצמכם מטוס בואינג עמוס נוסעים הנוחת על הקרקע. משקל עצום של טונות רבות נלחץ בבת אחת על צמיגי גומי, ואלו נדרשים לסייע להנחית את המטוס בבטחה. צמיגים אלו ממולאים בחנקן. היישום של מילוי חנקן בצמיגים הוא אחד מאמצעי הבטיחות המובילים לא רק בתעופה האזרחית אלאט גם בחילות האוויר ובתעופה המבצעית, ולנו האזרחים הרגילים קל להבין שמה שטוב עבורם – טוב גם לנו.
מקום נוסף בו נדרשים הצמיגים לתפקד בעומסים גבוהים הוא מסלול המרוצים. בין אם המדובר בצמיג של אופנוע ובין אם זהו צמיג סליקס של מכונית פורמולה 1, מילוי חנקן בצמיגים מסייע להם להאיץ מאפס לשלוש מאות וחמישים קילומטר בשעה [!] תוך שניות ספורות, להיוותר למשל זמן ארוך מאות [ לעיתים שעות רבות ] במהירות זו ולשמור על לחץ ניפוח תקין : דמיינו את הטמפרטורה העצומה אליה מגיע הצמיג המקצועי המשמש לספורט, ותבינו כמה חיוני למלא חנקן בצמיגים אלו. דבר דומה קורה אצלנו : דמיינו נסיעה בקיץ הישראלי בו טמפ' הכביש מגיעה לעשרות מעלות, וצמיגי הרכב נעים עליו במהירות של כ-100 קמ"ש.
פאיד עיסא מומחה בצמיגים לרכב, צמיגי שטח, גלגלי מגנזיום