ושאינו יודע לשאול?
ההגדרה "צרכים מיוחדים" כוללת בתוכה מגוון רב הן של צרכים והן של גילאים, ילדים ובוגרים, כאשר לכל מקרה ומקרה ולכל אחד ואחת יש צורך בהתייחסות שונה. להרבה ילדים בעלי צרכים מיוחדים השגרה הינה משהו ששומר עליהם ונותן להם תחושת בטחון. כאשר שגרה זו מופרת ישנם שמגיבים באי שקט, בהתפרצויות זעם, בהפרעות התנהגות קשות, בהסתגרות ואף בדיכאון.
קיימים קשיים שעולים דווקא בתקופות אלו כמו פסח, יש הרבה התרגשות ולחץ סביב החג ונדרשת מהמשפחה הבנה וסובלנות עוד יותר גדולה מהרגיל.
למשל- בליל הסדר ניתן לצפות לקושי של הילד בהשתתפות בטקס ארוך כל כך ועם הרבה אנשים, הוא פחות במרכז ומקבל פחות תשומת לב לצרכים שלו ולכן הוא משתעמם יותר. הורים לילדים אלה נקרעים עוד יותר מהרגיל בין הצורך בטיפול ובהתייחסות רבה לילד בעל הצרכים המיוחדים לבין הרצון להתייחס גם אל האחים הבריאים. איך מוצאים פשרות כך שכולם יוכלו לשרוד את החג ואפילו ליהנות?
ישנם ילדים שחוזרים הביתה לחג ממסגרות ומעונות – דבר שיוצר חיכוכים בתוך המשפחה, וכן "הצפה" מחודשת של חילוקי דעות בין ההורים. נוכחות הילד בבית היא מראה לרגשות אשמה ולתסכולים של ההורים.
זה הזמן למלא את "חבילת דרכי ההתמודדות" של הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים, וקודם כל חשוב לזכור – אין הכרח שהילד יהיה נוכח בליל הסדר. זה אמנם ניפוץ הדעה הרווחת: "ברור מאליו שהילד יהיה איתנו, לא נוכל ליהנות אם הוא לא נהנה איתנו". אך נשאלת השאלה האם הוא באמת נהנה? ובאיזה מחיר?
כאן המקום להיות יצירתיים ולבדוק אילו אלטרנטיבות קיימות:
• אולי רצוי שהילד יישאר בליל הסדר במסגרת שלו ובמקום זה לקחת אותו ליום כיף ביום אחר – להיות רק איתו – מעשה שיענה על הרצונות והצרכים שלו. יכול להיות שהוא יעדיף את זה? כך כולם מרוויחים. חשוב לשים בצד את רגשות האשמה ולחשוב מה מתאים לתקופה זו של החיים.
• חלוקת תפקידים בימים שכל המשפחה ביחד: הורה אחד עם הילד בעל הצרכים המיוחדים והורה שני עם שאר הילדים.
• חשוב ביותר לא לשכוח לתכנן זמן איכות של ההורים לבד, על מנת למלא את המצברים ולתת מענה לצרכים הזוגיים. פתחו יומן וקבעו לעצמכם דייט.
• חשוב לתכנן מראש את תקופת החג ואולי אף לגייס עזרה מחוץ למשפחה.
• על מנת שהחג יהווה זמן איכות וחוויה משפחתית חמה ומהנה לכולם יש לתכנן יחד, לשאול את כולם מה הם רוצים, להתפשר ולתת לכל אחד ואחת מבני המשפחה תשומת לב מיוחדת.
חשוב לשים את הדברים בפרופורציות וליהנות בעיקר מהדברים הקטנים. יש לדאוג לחלוקת תפקידים – מה עוזר לי כהורה כאשר קשה לי, מי צריך להיות איתי ברגעים אלה? איך אני נתמך?
החיים הם קצת כמו בטיסה – הוראות הטיסה קובעות שעל ההורים לדאוג לשים לעצמם את מסיכת החמצן קודם, על מנת שיוכלו אחר כך לדאוג לילדים. זהו כלל שחשוב לזכור. לכן, במקום הזה אימון יכול לעזור ולתרום להורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים, לזוגיות שלהם ולמשפחתם.
אימון, ליווי והדרכת הורים ומשפחות לילדים בעלי צרכים מיוחדים:
• חיזוק הביטחון העצמי והזהות ההורית
• קבלה של הילד בעל הצרכים המיוחדים וזיהוי הפוטנציאל שלו
• חשיבה חיובית והשפעתה על תפקוד ההורים והילד
• התמודדות עם רגשות אשם ועם קונפליקטים ערכיים
• כלים להתמודדות עם מצבים תפקודיים שונים הדורשים תשומת לב מיוחדת
• התמודדות עם יציאת ילד למסגרת טיפולית / מוסדית וכדומה
• ניהול חיי משפחה בריאים ומספקים
• כלים לתמיכה בילד ובבני המשפחה
דיויד לואיס אימון אישי בדרך מיוחדת -
מאמן אישי מוסמך מתמחה באימון, ליווי והדרכת הורים ומשפחות לילדים בעלי צרכים מיוחדים