אתנחתא מהלימודים היא דבר חיובי ביותר, אבל במתכונתה הארוכה יש בחופשת הקיץ הזאת יותר נזק מתועלת. השעמום והבטלה היא מנת חלקם של ילדים רבים והתוצאה – "נסיגת החופש הגדול".
בקיץ נשכח החומר ונמחקים הישגים השקולים לשלושה חודשי לימוד החופש הגדול (בעברית תקנית החופשה הגדולה) קרב ובא. לא ברור מה מקורו של החופש הגדול, אבל בישראל המורים שומרים עליו מכל משמר והטענה הרווחת היא שביולי-אוגוסט חם מדי בכדי ללמד או ללמוד (בסקר שנעשה עבור החברה למתנ"סים לפני מספר שנים, דיווחו שליש מהתלמידים על שעמום בחופש, כלומר לפחות שליש היו מוכנים להודות בזה.75% דיווחו על הנאה ממוצעת ומטה מהחופש).אתנחתא מהלימודים היא דבר חיובי ביותר, אבל במתכונתה הארוכה יש בחופשת הקיץ הזאת יותר נזק מתועלת: השעמום, הבטלה, ההתגודדויות הרעשניות בלילות והשחתת רכוש הם הקצה הגלוי של הסיוט. הנזק האמיתי אינו ניכר לעין: בקיץ נשכח החומר ונמחקים הישגים השקולים לשלושה חודשי לימוד. תופעת "נסיגת החופש הגדול" או "אובדן הקיץ" ידועה, נחקרת ומתועדת:
- לילדים רבים שיוצאים ל"חופש הגדול" אין כל מסגרת קבועה וברורה או פעילות מסודרת שחושפת אותם לגירויים מעשירים, שתורמים להתפתחותם במשך החודשיים האלה.
- חוקרים טוענים שהשעות הארוכות של הבטלה והצפייההאינסופית בטלוויזיה, גורמות גם נזק בלימודים. במיוחד במתמטיקה ובקריאה. במחקר שבדק הישגים של תלמידים לפני ואחרי החופש הגדול נמצא שחלק גדול מהידע והמיומנויות שהילדים כבר רכשו, פשוט הולך לאיבוד. נמצא שם, למשל, שתוצאות מבחן שנערך אחרי החופשה תמיד נמוכות יותר מהתוצאות של אותו מבחן שנערך לפני היציאה לחופש הגדול.
- בבריטניה בדקו ומצאו שיש קשר מובהק בין חופשת הקיץ לבין עליה בעבריינות נוער, עליה בשכיחות תופעות כמו שיכרות ושימוש בסמים ובהשחתת רכוש ציבורי.
- חוקרים מאוניברסיטת ג'ון הופקינס מצאו שילדים שלא לקחו חלק בפעילות מעשירה ומחכימה במרוצת השנים שהובילו לחופש שבין כיתה ה וכיתה ו, חזרו מחופש זה כאשר רמתם בחשבון ובקריאה מתאימה לכיתה ג. בהמשך ירד משמעותית סיכוים של תלמידים אלה לסיים תיכון. כאשר100% מהילדים בקבוצות ביקורת במחקר שצורפו לתכניות קיץ השלימו תיכון ו- 80% מהם המשיכו לאוניברסיטה.
- "משעמם לי" – איזה הורה לא שומע את המילים הללו בחופשת הקיץ?
במתנזיום אנחנו רואים בקיץ הזדמנות פז לסגור פערים ולהתחזק. בקיץ רמת המתח של התלמידים יורדת באופן משמעותי – אין חומר לימודים חדש, אין שיעורים, אין בחינות, אין ציונים ושאר העומס שתלמידים חווים דרך בית הספר. דווקא בתקופה זו ניתן ליצור שינוי משמעותי ולצבור ביטחון ומומנטום חיובי לקראת שנת הלימודים הבאה. בנוסף למסלולים הרגילים, בתקופת הקיץ מתנזיום מציעה מסלולים ממוקדים של 10 ו-20 מפגשים שמטרתם למנוע או לפחות למזער את תופעת "נסיגת החופש הגדול". בכלל, מדובר בהשקעת זמן ממש מינימלית (2 – 4 שעות שבועיות) אבל ההחזר על ההשקעה הזו עצום במשך שנת הלימודים כאשר ההתמודדות עם החומר הנלמד קלה יותר ההישיגים טובים יותר וחווית בית הספר חיובית הרבה יותר... קישורים רלוונטים באינטרנט:
• אירגון לאומי ללימודי קיץ בארה"ב: יש מספר תקצירים של מחקרים בנושא "נסיגת הקיץ" (National Summer Learning Association).
• ע"ע "Summer Learning Loss" בויקיפדיה.
מאמרים:
Alexander, K.L., Entwisle, D.R., and Olson, L.S. (2007). Lasting consequences of the summer learning gap. American Sociological Review, 72, 167–180. Allington, R.L., and McGill-Franzen, A. (2003). The impact of summer setback on the reading achievement gap. The Phi Delta Kappan, 85, 68–75.
Bracey, G.W. (2002). Summer loss: the phenomenon no one wants to deal with. Phi Delta Kappan, 84, 12–14
מתנזיום - מרכז ללימוד מתמטיקה (Mathnasium) - השיטה, אסטרטגיה חינוכית