10 טיפים לבחירה נכונה של מורה פרטי לילדך
"שוק החינוך הפרטי" מוצף באנשים המציעים עצמם כ"מורים פרטיים" - החל מתלמידי תיכון, סטודנטים מצטיינים ועד למורים מן המניין המלמדים בבתי ספר שונים.
אז איך תבחרו את המורה הפרטי המתאים עבור ילדכם?
הנה 10 טיפים שיעזרו לכם בכך:
1. אל תיזכרו בדקה ה-90! : לילדים (וגם לעיתים להוריהם) יש נטייה לחפש מורה פרטי שנייה לפני המבחן הגורלי, המתכונת המלחיצה, או אף - בחינת הבגרות ה"מאיימת".
בזמן לחץ ובמגבלות זמן - קשה יותר למצוא את המורה המתאים; וגם אם מצאנו את האדם שאנו חושבים כי הוא המתאים "למשימה" - ייתכן מאוד כי הוא כבר תפוס, או הלו"ז שלו צפוף.
מומלץ לחפש אחר מורה פרטי בנוחות, ללא לחץ של זמן ו/או לחצים כלשהם.
כמו כן, אל תשכחו כי מדובר באדם האמור לעבוד ולהביא את ילדכם לכדי הישגים בלימודיו, לכן תהליך החיפוש והבחירה באדם המתאים צריכה להיות מתוכננת, מדויקת ומבוקרת ככל הניתן.
2. הבינו כי תהליך הלמידה עם המורה הפרטי, כמו כל למידה בחיים - לוקחת זמן
ילדים והורים רבים חושבים ומאמינים כי במספר מפגשים בודדים ניתן להשלים פערים של מספר חודשים, או להכין את הילד למבחן וכד'.
אך ע"פ רוב - לא כך הדבר.
למידה, בשונה מהזמנה של איש מקצוע כגון אינסטלאטור, טכנאי מחשבים, ואחרים - אינה הזמנת שירות חד-פעמי או מספר פעמים; היא תהליך כולל, מובנה ומורכב שאורך זמן - החל מאבחון מצבו של הילד, השלמת הפערים שיש לו בחומר, לימוד שוטף ותרגול מעשי.
בשורה התחתונה: המורה, כמו גם ילדך - אינו קוסם: הוא אינו יכול להשלים פערים של נושאים שלמים בזמן קצר.
3. הקפידו על שני כללי אצבע בבחירת המורה הפרטי המתאים: כימיה ומקצועיות
כימיה היא לא פחות מקריטית בבחירת המורה המתאים לילדכם; אם למורה ולילדכם לא תהיה את השפה המשותפת והכימיה הנדרשת - תהליך הלימוד לא יהיה אפקטיבי; הילד ישתעמם, החומר לא יובן במלואו, או שייקח זמן רב מידי להבנת החומר.
מקצועיות המורה אף היא קריטית, והיא מתבטאת החל מידיעת החומר הנלמד עבור ילדך, וכלה באופן ויכולת ההוראה של המורה - כיצד הוא מעביר את החומר, באילו שיטות לימוד הוא משתמש וכיצד הוא מתמודד עם קשיו של ילדכם. (האם הוא מספק תשובות לשאלותיו, האם הוא משאיר שאלות ללא מענה, וכד'...)
4. בדקו אחר נתוני השכלה וניסיון: השכלת המורה היא נתון רלוונטי וחשוב בבחירת המורה המתאים - האם הוא סטודנט הנמצא במהלך לימודיו? האם הוא בוגר תואר ראשון, או שני? האם יש לו תעודת הוראה?
דבר נוסף וקריטי הוא נושא הניסיון - בדקו מהו הניסיון של המורה? מה הוותק שלו במקצוע? האם עיקר ניסיונו הוא אישי-פרטני או אולי קבוצתי מול כיתת תלמידים? האם הוא עבד בבית ספר (או עדיין עובד)?
5. אל תהססו לבקש המלצות: בדומה לכל מעסיק שמעוניין לקבל המלצות על מועמד שהוא שוכר לעבודה - ראוי ורצוי לקבל המלצות על המורה אותו אתם מתכוונים להעסיק.
בקשו מהמורה המלצות מתלמידים שלימד ומהורים שעבד עם ילדיהם, ואף בקשו לשוחח עם שני תלמידים ו/או שני הורים לפחות; כך תוכלו לשאול ולדלות פרטים נוספים על המורה אותו אתם עומדים להעסיק. (למשל האם הוא הצליח להביא את ילדיהם להישגים?)
6. בקשו שיעור ניסיון: כפי שתואר בטיפ מס' 2, תהליך הלמידה הוא תהליך מובנה ולעיתים ארוך; לכן, חשוב לבחור באדם המתאים ביותר לביצוע המשימה.
לאחר שאיתרתם את המורה הרלוונטי עבורכם, בקשו ממנו שיעור ניסיון על מנת לקבל אינדיקציה לגביו - כיצד הוא מלמד, האם ישנה כימיה בינו לבין ילדכם, האם השיעור היה מובן לילדכם?
כמו כן, נסו לבקש כי השיעור הראשון יהיה ללא תשלום או בתשלום סמלי נמוך; יחד עם זאת, מורים מנוסים, בעלי שם ומוניטין ברוב המקרים יסרבו לכך וידרשו תשלום מלא, אך עדיין כדאי לנסות ולבקש בנימוס כי ברצונכם להתרשם בשיעור הראשון, ולבחון האם יש מקום להמשך ההתקשרות ביניכם.
7. מהו הערך המוסף של המורה? שאלו את המורה אילו ערכים מוספים - מעבר ללימוד נטו בזמן השיעור הוא נותן לילדכם.
ייתכן ותתפלאו, אך אצל מורים מובילים תקבלו דברים נוספים מעבר לשיעור עצמו - מאגר מבחנים משנים קודמות, חוברות תרגילים ומבחנים, תמיכה וסיוע מעבר לשעות הלימוד (טלפונית, אינטרנטית,...) ודברים נוספים.
8. אל תתפתו ל"מחירים זולים" או "נוחים": בדומה לרכישת מוצרים ו/או שירותים אחרים בחיינו - הזול יכול להעיד במקרים רבים על דברים שנסתרים מן העין; בתחום החינוך זה יכול לבוא ליידי ביטוי בהיעדר ניסיון, השכלה רלוונטית, ואף שיעורי הצלחה.
אמנם אין זה אומר בהכרח כי היקר הוא הטוב ביותר; אך קחו בחשבון כי על מורים איכותיים, מקצועיים, בעלי ניסיון ושיעורי הצלחה מוכחים תצטרכו לשלם מחיר גבוה יחסית ל"מחיר השוק", אך זו בחירה שמשתלמת לטווח הארוך כאשר מדובר בהישגי ילדכם.
9. תיאום ציפיות ומטרות: הקפידו להגדיר את מטרותיכם וציפיותיכם מהמורה - ספרו ופרטו לו על המצב הנוכחי של ילדכם (מה מצב הציונים שלו, האם הוא החסיר שיעורים בבית הספר, האם ישנם נושאים ספציפיים שהוא צריך להשלים), לאחר מכן הגדירו לו את מטרות ברורות וספרו לו למה אתם מצפים מתהליך הלמידה;
קבעו יעדים משותפים למדידה ובדיקת התהליך - כך תוכלו לבדוק האם התהליך היה אפקטיבי, ובמידה ולא - תוכלו לעשות "בדק בית".
בנוסף, חשוב לקבל גם מצדו של המורה את ציפיותיו ומטרותיו מהתהליך .
לאחר תיאום הציפיות והגדרת היעדים המשותפים - בקשו מהמורה כי יבנה תכנית עבודה מסודרת לילדכם - כמה שיעורים בשבוע, כמה שעות וכד'.
10. מבחן התוצאה: תהליך הלמידה אמור וצריך להבשיל לכדי תוצאות מוכחות
בשטח.
היות וכבר ציינו כי הן המורה והן ילדכם אינו "קוסם", ולא ניתן, בדרך כלל, לחולל מהפך או שינוי דרמטי בציונים בפרק זמן קצר, הקפידו להיות סבלניים לתהליך, אך יחד עם זאת - הגדירו מסגרת זמן סבירה שבה אתם מצפים לראות שינוי חיובי בציוני ילדכם.
מסגרת הזמן צריכה להיקבע בשיתוף המורה, תוך התחשבות בתכנית העבודה שהוא בנה.
בכל מקרה של אי הצלחה - יש לבדוק ולבחון מדוע התהליך כשל (האם תכנית העבודה לא התאימה, האם המורה לא לימד והעביר את החומר כהלכה, האם ילדכם לא תרגל ופעל לפי הנחיות המורה וכד')
בהצלחה !
"שוק החינוך הפרטי" מוצף באנשים המציעים עצמם כ"מורים פרטיים" - החל מתלמידי תיכון, סטודנטים מצטיינים ועד למורים מן המניין המלמדים בבתי ספר שונים.
אז איך תבחרו את המורה הפרטי המתאים עבור ילדכם?
הנה 10 טיפים שיעזרו לכם בכך:
1. אל תיזכרו בדקה ה-90! : לילדים (וגם לעיתים להוריהם) יש נטייה לחפש מורה פרטי שנייה לפני המבחן הגורלי, המתכונת המלחיצה, או אף - בחינת הבגרות ה"מאיימת".
בזמן לחץ ובמגבלות זמן - קשה יותר למצוא את המורה המתאים; וגם אם מצאנו את האדם שאנו חושבים כי הוא המתאים "למשימה" - ייתכן מאוד כי הוא כבר תפוס, או הלו"ז שלו צפוף.
מומלץ לחפש אחר מורה פרטי בנוחות, ללא לחץ של זמן ו/או לחצים כלשהם.
כמו כן, אל תשכחו כי מדובר באדם האמור לעבוד ולהביא את ילדכם לכדי הישגים בלימודיו, לכן תהליך החיפוש והבחירה באדם המתאים צריכה להיות מתוכננת, מדויקת ומבוקרת ככל הניתן.
2. הבינו כי תהליך הלמידה עם המורה הפרטי, כמו כל למידה בחיים - לוקחת זמן
ילדים והורים רבים חושבים ומאמינים כי במספר מפגשים בודדים ניתן להשלים פערים של מספר חודשים, או להכין את הילד למבחן וכד'.
אך ע"פ רוב - לא כך הדבר.
למידה, בשונה מהזמנה של איש מקצוע כגון אינסטלאטור, טכנאי מחשבים, ואחרים - אינה הזמנת שירות חד-פעמי או מספר פעמים; היא תהליך כולל, מובנה ומורכב שאורך זמן - החל מאבחון מצבו של הילד, השלמת הפערים שיש לו בחומר, לימוד שוטף ותרגול מעשי.
בשורה התחתונה: המורה, כמו גם ילדך - אינו קוסם: הוא אינו יכול להשלים פערים של נושאים שלמים בזמן קצר.
3. הקפידו על שני כללי אצבע בבחירת המורה הפרטי המתאים: כימיה ומקצועיות
כימיה היא לא פחות מקריטית בבחירת המורה המתאים לילדכם; אם למורה ולילדכם לא תהיה את השפה המשותפת והכימיה הנדרשת - תהליך הלימוד לא יהיה אפקטיבי; הילד ישתעמם, החומר לא יובן במלואו, או שייקח זמן רב מידי להבנת החומר.
מקצועיות המורה אף היא קריטית, והיא מתבטאת החל מידיעת החומר הנלמד עבור ילדך, וכלה באופן ויכולת ההוראה של המורה - כיצד הוא מעביר את החומר, באילו שיטות לימוד הוא משתמש וכיצד הוא מתמודד עם קשיו של ילדכם. (האם הוא מספק תשובות לשאלותיו, האם הוא משאיר שאלות ללא מענה, וכד'...)
4. בדקו אחר נתוני השכלה וניסיון: השכלת המורה היא נתון רלוונטי וחשוב בבחירת המורה המתאים - האם הוא סטודנט הנמצא במהלך לימודיו? האם הוא בוגר תואר ראשון, או שני? האם יש לו תעודת הוראה?
דבר נוסף וקריטי הוא נושא הניסיון - בדקו מהו הניסיון של המורה? מה הוותק שלו במקצוע? האם עיקר ניסיונו הוא אישי-פרטני או אולי קבוצתי מול כיתת תלמידים? האם הוא עבד בבית ספר (או עדיין עובד)?
5. אל תהססו לבקש המלצות: בדומה לכל מעסיק שמעוניין לקבל המלצות על מועמד שהוא שוכר לעבודה - ראוי ורצוי לקבל המלצות על המורה אותו אתם מתכוונים להעסיק.
בקשו מהמורה המלצות מתלמידים שלימד ומהורים שעבד עם ילדיהם, ואף בקשו לשוחח עם שני תלמידים ו/או שני הורים לפחות; כך תוכלו לשאול ולדלות פרטים נוספים על המורה אותו אתם עומדים להעסיק. (למשל האם הוא הצליח להביא את ילדיהם להישגים?)
6. בקשו שיעור ניסיון: כפי שתואר בטיפ מס' 2, תהליך הלמידה הוא תהליך מובנה ולעיתים ארוך; לכן, חשוב לבחור באדם המתאים ביותר לביצוע המשימה.
לאחר שאיתרתם את המורה הרלוונטי עבורכם, בקשו ממנו שיעור ניסיון על מנת לקבל אינדיקציה לגביו - כיצד הוא מלמד, האם ישנה כימיה בינו לבין ילדכם, האם השיעור היה מובן לילדכם?
כמו כן, נסו לבקש כי השיעור הראשון יהיה ללא תשלום או בתשלום סמלי נמוך; יחד עם זאת, מורים מנוסים, בעלי שם ומוניטין ברוב המקרים יסרבו לכך וידרשו תשלום מלא, אך עדיין כדאי לנסות ולבקש בנימוס כי ברצונכם להתרשם בשיעור הראשון, ולבחון האם יש מקום להמשך ההתקשרות ביניכם.
7. מהו הערך המוסף של המורה? שאלו את המורה אילו ערכים מוספים - מעבר ללימוד נטו בזמן השיעור הוא נותן לילדכם.
ייתכן ותתפלאו, אך אצל מורים מובילים תקבלו דברים נוספים מעבר לשיעור עצמו - מאגר מבחנים משנים קודמות, חוברות תרגילים ומבחנים, תמיכה וסיוע מעבר לשעות הלימוד (טלפונית, אינטרנטית,...) ודברים נוספים.
8. אל תתפתו ל"מחירים זולים" או "נוחים": בדומה לרכישת מוצרים ו/או שירותים אחרים בחיינו - הזול יכול להעיד במקרים רבים על דברים שנסתרים מן העין; בתחום החינוך זה יכול לבוא ליידי ביטוי בהיעדר ניסיון, השכלה רלוונטית, ואף שיעורי הצלחה.
אמנם אין זה אומר בהכרח כי היקר הוא הטוב ביותר; אך קחו בחשבון כי על מורים איכותיים, מקצועיים, בעלי ניסיון ושיעורי הצלחה מוכחים תצטרכו לשלם מחיר גבוה יחסית ל"מחיר השוק", אך זו בחירה שמשתלמת לטווח הארוך כאשר מדובר בהישגי ילדכם.
9. תיאום ציפיות ומטרות: הקפידו להגדיר את מטרותיכם וציפיותיכם מהמורה - ספרו ופרטו לו על המצב הנוכחי של ילדכם (מה מצב הציונים שלו, האם הוא החסיר שיעורים בבית הספר, האם ישנם נושאים ספציפיים שהוא צריך להשלים), לאחר מכן הגדירו לו את מטרות ברורות וספרו לו למה אתם מצפים מתהליך הלמידה;
קבעו יעדים משותפים למדידה ובדיקת התהליך - כך תוכלו לבדוק האם התהליך היה אפקטיבי, ובמידה ולא - תוכלו לעשות "בדק בית".
בנוסף, חשוב לקבל גם מצדו של המורה את ציפיותיו ומטרותיו מהתהליך .
לאחר תיאום הציפיות והגדרת היעדים המשותפים - בקשו מהמורה כי יבנה תכנית עבודה מסודרת לילדכם - כמה שיעורים בשבוע, כמה שעות וכד'.
10. מבחן התוצאה: תהליך הלמידה אמור וצריך להבשיל לכדי תוצאות מוכחות
בשטח.
היות וכבר ציינו כי הן המורה והן ילדכם אינו "קוסם", ולא ניתן, בדרך כלל, לחולל מהפך או שינוי דרמטי בציונים בפרק זמן קצר, הקפידו להיות סבלניים לתהליך, אך יחד עם זאת - הגדירו מסגרת זמן סבירה שבה אתם מצפים לראות שינוי חיובי בציוני ילדכם.
מסגרת הזמן צריכה להיקבע בשיתוף המורה, תוך התחשבות בתכנית העבודה שהוא בנה.
בכל מקרה של אי הצלחה - יש לבדוק ולבחון מדוע התהליך כשל (האם תכנית העבודה לא התאימה, האם המורה לא לימד והעביר את החומר כהלכה, האם ילדכם לא תרגל ופעל לפי הנחיות המורה וכד')
בהצלחה !
יהונתן סעדה הנו מורה מומחה להוראת המתמטיקה, ומנהל פורום "עזרה בלימודים ושיעורי בית" באתר "תפוז".
בעל ניסיון רב בהוראה פרטנית-אישית עם שיעורי הצלחה של מעל ל-95% !
מלמד תלמידים מחטיבת הביניים (כיתות ז'-ט'), תיכון (י'-יב'), חיילים משוחררים וסטודנטים למכינה.
אל תתפשרו על פחות ממצוין, התקשרו עוד היום וקבעו שיעור: 050-2111223 או 050-2621113