השימוש במראה פנורמית הפך להיות מאוד פופולרי , שדה הראיה ,למרות שהוא מעוות וקשה להעריך את מרחק האובייקטים דרכו, נרחב ומבטל חלק מה "נקודות המתות" הקיימות בכל רכב .
אך האם אנחנו באמת זקוקים לשדה ראיה נרחב יותר לאחור?
לדעתי ,דעה לה יש שותפים רבים , הוספת מראה פנורמית מיותרת ואף מסוכנת. כמות האובייקטים שמופיעים במראה שכזו , גדולה ומכילה אינפורמציה רבה שאנו לא זקוקים לה . היכולת לצפות בצאצאים משתוללים בספסל האחורי, אולי נוחה לנו,אך האם זה מה שאנו אמורים לעשות בזמן נהיגה? האם זה לא מקביל לפעילות הנלוות שלנו לנהיגה ממש כמו קריאה ושליחת SMS? דיבור בטלפון ללא דיבורית? קריאת עיתון או עיון בחומר לישיבה הקרובה ,בזמן נהיגה?
כמות האובייקטים הנראים בה ,רבים וחלקם מיותרים.
שדה הראיה קדימה נפגע בגלל גודלה.
בזמן שימוש בסוככי השמש ,היא תפריע לנו.
משקלה הרב , הנשען בדרך כלל , על בסיס המראה הקיימת , גורם לה לזוז מהכיוון .
אין לנו אפשרות לאמוד את מרחק האובייקטים הנראים בה.
גדלה האפשרות של הסתנוורות ממנה(בניגוד למראות מקוריות ש"יודעות" לבטל את אפקט הסינוור)
איכות המראה ,לא ידועה ,במקרה הטוב, וקיימת סכנה אמיתית של פגיעה ממנה בזמן תאונה(חו"ח).
ומה לגבי נסיעה לאחור?
אכן ,בזמן נסיעה אחורה , מראה פנורמית תחסוך לנו , את המבטים לצדדים ותכסה שטח רב יותר, כולל מבט נוח לכיוון הגלגל האחורי .
אך גם פה , המראה מיותרת , ניתן בהיסט כפתור לכוון את מראות הצד ,כך שיראו לנו את פינת הרכב או את קצה המדרכה ,בצורה נוחה ובטוחה . הוכחה ניצחת לחוסר השימושיות של המראה הזו , היא הטנדרים והמשאיות שבגלל הארגז אינם יכולים כלל להשתמש עם המראה וראו פלא- הם מצליחים לחנות .
חיזוק נוסף לכך שמראה זו מיותרת היא תקנה שיצאה האוסרת שימוש במראה זו, ברכבי לימוד נהיגה .
לסיכום : שימוש במראות פנורמיות , אסור על פי חוק (כרגע רק לרכבי לימוד נהיגה וטסטים) וסך היתרונות קטן מסך החסרונות . מקובל עלי , כי מי שהתרגל כבר לנהוג עם מראה פנורמית המותקנת על בסיס המראה המרכזית , יקשה עליו לוותר עליה במהירות .
אז נסיר את המראה הפנורמית (ובאותה הזדמנות את עצי הריח ,החמסות והנעל הראשונה של הילד שתלויים להם על זרוע המראה) ונתחיל להנאות משדה ראיה נרחב קדימה .
חובב רכבי שטח , שייט , מגשר מוסמך , הנדסאי חשמל -כל מה שאני יודע , בשבילכם .
אתר -פורטל השטח 4X4.