תמ"א 38 היא אותה תכנית מתאר שהממשלה הכריזה עליה מתוך מטרה לאפשר שיפוץ וחיזוק מבנים שנבנו ע"פ התקן הישן שאינו מותאם למקרה של רעידת אדמה, והפיכת המבנים הישנים הללו למבנים עמידים בפני רעידות אדמה. מאז אותה הכרזה על התכנית בשנת 2005 , עברה התכנית לא מעט מכשולים ומהמורות והיה צורך לבצע לא מעט הקלות, תיקונים הגמשות שיאפשרו ליזמים השונים ולדיירי הבנינים להגיע לנקודת התחלה כלשהי שממנה אפשר לצאת לדרך וליישם פרויקט של תמ"א 38.
עד לאחרונה היו לא מעט קשיים בהוצאה לפועל ויישום של פרויקטים של תמ"א 38, וזאת בשל כמה סיבות שהן:
• קשיים הקשורים באי קיומה של הסכמה מוחלטת של הדיירים – כל עוד אין הסכמה מוחלטת של כלל הדיירים יש לא מעט קשיים בדרך ליישום פרויקט כלשהו של תמ"א 38, זאת משום שהקבלן יודע שבניין שאין בו הסכמה כוללת הוא כמו מלכודת שהוא עלול להיתקע בה זמן רב.
• קשיים בירוקרטיים- לא תמיד ההליכים הבירוקראטיים הולכים חלק , ולעתים הוועדות השונות כמו וועדת תכנון ובניה אינן מעניקות את האישורים הנדרשים , ודורשות תכניות הנדסיות חדשות שניתן לעשות אותן רק בעזרת בעלי מקצוע שדורשים סכומי כסף לא קטנים עבור עבודתם.
• קשיים כלכליים- לא כל פרויקט של תמ"א 38 יש בו כדאיות כלכלית ולכן פרויקטים רבים כבר בשלבי התכנון שלהם כאשר הם מתגלים כפרויקטים לא כדאיים מבחינה כלכלית, הם נגנזים לארכיון של ועד הבית.
בשל הקשיים שפורטו לעיל סיפקו הרשויות השונות של המדינה לא מעט הקלות והגמשות שנועדו לאפשר יישום מהיר וקל יותר של פרויקט תמ"א 38, ואכן בשנתיים האחרונות אנו רואים יותר פרויקטים של תמ"א 38 שיוצאים לפועל בערים הגדולות של אזור המרכז כמו רעננה, רמת-גן, הרצליה, ראשל"צ,ובת-ים.
ניתן להניח שבעתיד נוכל לשמוע על עוד הקלות, תיקונים והגמשות של תכנית המיתאר תמ"א 38, ובנוסף לכך נשמע על פתיחות רבה יותר של רשויות מקומיות ועיריות באזור המרכז שמעוניינות לשפר את עמידות המבנים שלהן, וכן מעוניינות להגדיל את מספר יחידות הדיור הקיימות בשטח הבניה הצפוף שלהן. האתגר של תמ"א 38 בעתיד הקרוב הוא יישום הפרויקט בישובי הפריפריה כמו בית שאן, ערד וכד',
לסיכמו של עניין התקווה הגדולה אותה הביאה הרוח של תמ"א 38 הולכת ונגוזה בעק'בות בירוקרטיה וסחבת שלא ניתנת לתיאור, היכולת לחזק מבנה על ידי קבלנים תוך כדי צימצום ההוצאות של הדיירים עצמם הולכת ונעלמת עם כל סעיף ותוספת לחוק.