סוגיה זו נדונה לאחרונה בפרשת שמש (עמ"נ 186/03). ביהמ"ש המחוזי דן באותו עניין בשאלת תחולתם של סעיפים 15 ו- 16 לחוק ההתיישנות (המנויים על "הוראותיו הכלליות" של החוק), על הוראה הקוצבת זמן להגשת תביעה להחזר אגרת ביוב, המצוייה בחוק מס.
המשיבים באותו הליך פנו בתביעה לבית משפט השלום כנגד עיריית פ"ת (להלן: "העירייה"), לשם קבלת החזרי היטלי ביוב ששילמו ביתר לפי חוק הרשויות המקומיות (ביוב), התשכ"ב-1962 (להלן: "חוק הביוב"). לאחר הגשת התביעה, וטרם ההכרעה בה, נתקבלה הלכה חדשה בביהמ"ש העליון לפיה הסמכות העניינית לדון בעניינים שכאלה אינה של בימ"ש שלום כי אם של ועדת ערר לענייני ביוב. בעקבות זאת, הסכימו הצדדים כי התביעה שהוגשה לבימ"ש השלום תמחק ותוגש לועדת הערר האמורה.
אלא מאי, המשיבים הגישו עררם לועדת הערר כעבור 5 חודשים מיום קבלת פסק-הדין בבימ"ש השלום. כנגד זה טענה העירייה, כי לאור הוראות סעיף 30 לחוק הביוב הקובע כי בעל נכס רשאי תוך 30 יום מיום שנמסרה לו הדרישה לערור עליה לפני ועדת ערר (או תוך 60 יום באישור יו"ר הועדה), הערר הוגש באיחור ועל-כן דינו להידחות על הסף.
המשיבים טענו מנגד, כי לאור הוראות סעיפים 15 ו- 16 לחוק ההתיישנות, משנדחתה תובענתם בבימ"ש השלום מבלי שנבצר מהם להגישה לועדת הערר, משך הזמן להגשת התובענה החלופית עומד על שנה ולכן לא איחרו את המועד.
ועדת הערר לענייני ביוב קיבלה את טענת המשיבים וקבעה כי על תקופות ההתיישנות שבחוק הביוב, יש להחיל את הנורמות הכלליות מחוק ההתיישנות ובכללן את סעיפים 15 ו- 16 לו, וביהמ"ש המחוזי כערכאת ערעור אישר קביעה זו.
משמעות קביעת ביהמ"ש המחוזי היא: כאשר חוק ההתיישנות קובע נורמה כללית ולעומתו חוק מיסוי מקרקעין קובע נורמה ספציפית, יד האחרונה תהא על העליונה. אולם, כאשר הוראות החוק הספציפיות שותקות לגבי סוגייה מסויימת, ולמולן הוראות החוק הכללי מתייחסות לסוגייה הרלוונטית לדיון, גוברת הוראות החוק הכללי (ראו ע"א 3812/91 ברבארה).
כפועל יוצא, "תקופות מספריות" הנקובות בחוק ההתיישנות לא תגברנה על "תקופות מספריות" בחוק מיסוי מקרקעין (למשל, 4 שנים לתיקון שומה (סעיף 85); 45 יום עד שנה להוצאת שומות זמניות/סופיות בעקבות הצהרה (סעיף 78(א)); וששה חודשים להוצאת שומה בעקבות שומה עצמית (סעיף 78(ב)); וכיוצ"ב). ואולם, עקרונות של "תחילת ועצירת מרוץ ההתיישנות" החלים בחוק ההתיישנות יחולו גם יחולו על חוק מיסוי מקרקעין, כל עוד האחרון שותק בעניין ולא קובע נורמה ספציפית לעצירת או דחיית אותם מועדים.
בטבלה הבאה נדגים יישום תיזה זו:
למען השלמת התמונה, נציין כי גם בחוק מיסוי מקרקעין קיים סעיף להארכת מועדים - הוא סעיף 107. היחס בין סעיף זה לבין סעיף 85 הקוצב 4 שנים לפתיחת שומה, נדון במספר פסקי דין לא אחידים. בפס"ד רודה הלן קייסון (עמ"ש 14/89) קבעה ועדת הערר כי מנהל מיסוי מקרקעין מוסמך להאריך את תקופת 4 השנים לפתיחת שומה סופית בקיום "סיבה סבירה", כמצוות סעיף 107. בעניין אפרידר (וע' 5029/02), לעומת זאת, קבעה ועדת הערר כי סעיף 107 לחוק אינו מסמיך הארכת מועדי סעיף 85.
לעמדתנו ההכרעה המוקדמת נכונה יותר. אך גם אם לא תאומץ על-ידי רשויות המס, לא נסתם הגולל על טענות התיישנות "מיובאות" !
המשיבים באותו הליך פנו בתביעה לבית משפט השלום כנגד עיריית פ"ת (להלן: "העירייה"), לשם קבלת החזרי היטלי ביוב ששילמו ביתר לפי חוק הרשויות המקומיות (ביוב), התשכ"ב-1962 (להלן: "חוק הביוב"). לאחר הגשת התביעה, וטרם ההכרעה בה, נתקבלה הלכה חדשה בביהמ"ש העליון לפיה הסמכות העניינית לדון בעניינים שכאלה אינה של בימ"ש שלום כי אם של ועדת ערר לענייני ביוב. בעקבות זאת, הסכימו הצדדים כי התביעה שהוגשה לבימ"ש השלום תמחק ותוגש לועדת הערר האמורה.
אלא מאי, המשיבים הגישו עררם לועדת הערר כעבור 5 חודשים מיום קבלת פסק-הדין בבימ"ש השלום. כנגד זה טענה העירייה, כי לאור הוראות סעיף 30 לחוק הביוב הקובע כי בעל נכס רשאי תוך 30 יום מיום שנמסרה לו הדרישה לערור עליה לפני ועדת ערר (או תוך 60 יום באישור יו"ר הועדה), הערר הוגש באיחור ועל-כן דינו להידחות על הסף.
המשיבים טענו מנגד, כי לאור הוראות סעיפים 15 ו- 16 לחוק ההתיישנות, משנדחתה תובענתם בבימ"ש השלום מבלי שנבצר מהם להגישה לועדת הערר, משך הזמן להגשת התובענה החלופית עומד על שנה ולכן לא איחרו את המועד.
ועדת הערר לענייני ביוב קיבלה את טענת המשיבים וקבעה כי על תקופות ההתיישנות שבחוק הביוב, יש להחיל את הנורמות הכלליות מחוק ההתיישנות ובכללן את סעיפים 15 ו- 16 לו, וביהמ"ש המחוזי כערכאת ערעור אישר קביעה זו.
משמעות קביעת ביהמ"ש המחוזי היא: כאשר חוק ההתיישנות קובע נורמה כללית ולעומתו חוק מיסוי מקרקעין קובע נורמה ספציפית, יד האחרונה תהא על העליונה. אולם, כאשר הוראות החוק הספציפיות שותקות לגבי סוגייה מסויימת, ולמולן הוראות החוק הכללי מתייחסות לסוגייה הרלוונטית לדיון, גוברת הוראות החוק הכללי (ראו ע"א 3812/91 ברבארה).
כפועל יוצא, "תקופות מספריות" הנקובות בחוק ההתיישנות לא תגברנה על "תקופות מספריות" בחוק מיסוי מקרקעין (למשל, 4 שנים לתיקון שומה (סעיף 85); 45 יום עד שנה להוצאת שומות זמניות/סופיות בעקבות הצהרה (סעיף 78(א)); וששה חודשים להוצאת שומה בעקבות שומה עצמית (סעיף 78(ב)); וכיוצ"ב). ואולם, עקרונות של "תחילת ועצירת מרוץ ההתיישנות" החלים בחוק ההתיישנות יחולו גם יחולו על חוק מיסוי מקרקעין, כל עוד האחרון שותק בעניין ולא קובע נורמה ספציפית לעצירת או דחיית אותם מועדים.
בטבלה הבאה נדגים יישום תיזה זו:
למען השלמת התמונה, נציין כי גם בחוק מיסוי מקרקעין קיים סעיף להארכת מועדים - הוא סעיף 107. היחס בין סעיף זה לבין סעיף 85 הקוצב 4 שנים לפתיחת שומה, נדון במספר פסקי דין לא אחידים. בפס"ד רודה הלן קייסון (עמ"ש 14/89) קבעה ועדת הערר כי מנהל מיסוי מקרקעין מוסמך להאריך את תקופת 4 השנים לפתיחת שומה סופית בקיום "סיבה סבירה", כמצוות סעיף 107. בעניין אפרידר (וע' 5029/02), לעומת זאת, קבעה ועדת הערר כי סעיף 107 לחוק אינו מסמיך הארכת מועדי סעיף 85.
לעמדתנו ההכרעה המוקדמת נכונה יותר. אך גם אם לא תאומץ על-ידי רשויות המס, לא נסתם הגולל על טענות התיישנות "מיובאות" !
דר' אברהם אלתר, עו"ד avi@altertax.co.il
איתי הוכברג, עו"ד itaih@altertax.co.il
רונן ארויו, עו"ד (רו"ח)
משרד דר' אברהם אלתר ושות ייעוץ מיסים - http://www.altertax.co.il
איתי הוכברג, עו"ד itaih@altertax.co.il
רונן ארויו, עו"ד (רו"ח)
משרד דר' אברהם אלתר ושות ייעוץ מיסים - http://www.altertax.co.il