אל תתהלל ביום מחר כי לא תדע מה ילד יום
ב'קואצ'ינג' (coaching) עוסקים רבות בשאלה 'לאן אתה רוצה לקחת את חייך?'. כל מי שבתחום האימון מכיר את הגישה של הצבת יעד עתידי אליו מתכוונן המתאמן. לצד זה, המשל מזכיר לנו לא להיות שקועים יתר על המידה במה שיהיה, במטרה הרחוקה, וממליץ לשים לב יותר למה שקורה ברגע זה. הדבר היחידי שיש לנו שליטה עליו זה איך אנו פועלים עכשיו. לכן באימון, לאחר שמציבים את היעד הרחוק, ויש את כיוון הקריאה, אנחנו לא "חופרים" על המטרה הרחוקה עוד ועוד, אלא מתמקדים במשימות הקטנות והמיידיות.
טוב פת חרבה ושלוה בה מבית מלא זבחי ריב
כל אחד רוצה מליון דולר, מכונית מדליקה, מסך פלאזמה, 'אי פד', 'אי פוד', 'אי פלוץ', ומוכן לעשות הרבה יותר מידי בשביל כל זה. משל זה מזכיר לנו איכות שהיא הרבה יותר חשובה מכל רכוש - השלוה. הרבה פעמים אדם שואף להשיג עוד ועוד כי הוא חושב שזה מה שיביא לו את ההרגשה הטובה. אך המרדף אחר ההון, העוצמה, הכבוד והמעמד יוצרים לא פעם מריבות ובעיות. משל זה מתחבר עם המשפט 'איזה-הוא עשיר השמח בחלקו', ומראה כי האושר והשלווה לא דווקא נמצאים בסושי היומי ובטיסות הדו-שנתיות לחו"ל. באימון ניתן לגלות מהם הרצונות האמיתיים של המתאמן, ולבחון באלו מהרצונות המחיר שווה את ההשקעה, ומתי המחיר פשוט לא שווה את זה.
כציפור נודדת מן קינה כן איש נודד ממקומו
החיים הם מסע. בכל שלב בחיים אנחנו כמו נודדים ממקום למקום - עוברים דירות, תחומי עניין שונים, קריירות שונות וכו'. העיסוק שלנו לא בהכרח יתאים לנו לאורך כל החיים. לעיתים כשאדם בתוך מסגרת מסוימת הוא בטוח שכך ימשיך לאורך כל חייו. אבל צריך לזכור שישנה אפשרות "לנדוד" למקום אחר. המשל מדגיש את מה שהלוואי והיה טבעי כשם שציפור נודדת - היכולת לקום ולעשות שינוי. אך אנו יודעים שהרבה פעמים קשה לנו לזוז מהמקומות שאנחנו רגילים אליהם, ועל כן יש לזכור שהנוחיות שאנו חווים בקן מסוים היא-היא לפעמים הגורם שהכי מעכב אותנו מלעשות את השינוי המתבקש.
הולך את חכמים יחכם ורועה כסילים ירוע
אחד העקרונות המרכזיים באימון נקרא סביבה תומכת או קהילה תומכת. שינוי אמנם מתחיל מהחלטה ופעולה אך בשביל להתמיד בדרך החדשה הרבה פעמים מומלץ למתאמן לשים סביבו את האנשים הנכונים, אנשים תומכים או 'חכמים', כאלו שיעזרו לו בהתפתחות ובגדילה. מתאמן יכול לגלות שחברים שונים מסוגלים לתת סוגי תמיכה שונים. דוגמא אחת לסוג של תמיכה שמתאמן יכול לבקש היא שברגעי משבר יזכירו לו עד כמה הדרך הישנה הייתה גרועה בשבילו. גם אם אין למתאמן אפילו אדם אחד שיכול להיות לו לתומך, המונח 'סביבה תומכת' מכיל בתוכו גם ספרים שעוזרים, תוכניות טלוויזיה מעצימות, או כל דבר אחר בסביבה שתורם למתאמן ביצירת השינוי המבוקש.
חנוך לנער על פי דרכו גם כי יזקין לא יסור ממנה
עוד עקרון מרכזי באימון הוא שלכל מתאמן יש דרך ייחודית לו שאינה יכולה להיות דומה לדרכו של מתאמן אחר. גם אם המסגרת החיצונית נראית דומה, עדיין האופן שבה כל מתאמן ניגש לדברים תהיה שונה בתכלית השוני. עפ"י פסוק זה, כפי שכל ילד צריך מההורה תמיכה מסוג שונה בשביל למצוא את דרכו, כך גם הצורך של המתאמן יהיה שונה מאדם לאדם. המאמן והמתאמן מחפשים ביחד את הדרך שלמתאמן הכי טוב לצעוד בה. וכך, כשהמתאמן יסיים את האימון, הוא ימשיך בדרכו בחיים כשלרשותו נמצאים כלים אפקטיביים, מודעות לעוצמותיו, והכרות אמיתית וכנה עם עצמו.