תכנית שיווקית טובה נבנית על שני יסודות - שמירה על הקיים (שימור) ופיתוח תחומים חדשים (צמיחה). תחומים חדשים יכולים להיות שירות או מוצר חדש, אך גם פניה עם מוצר קיים לקהל חדש או הרחבה של מוצר קיים. התכנית השיווקית היא כלי להגשמת מטרות הארגון, והיא מורכבת ממגוון פעילויות השיווק אותן יש לנקוט על מנת להגיע ליעדים ספציפיים הנגזרים ממטרות אלה.
יש להתייחס למועד המתוכנן לכל פעילות ולתקצב אותה, הן מבחינה כספית והן מבחינת משאבי ארגון נוספים - כוח אדם ומלאי. הנה כמה פעילויות לדוגמא:
- השקות - פירוט השקות מתוכננות של מוצרים או שירותים חדשים או משופרים;
- פעילויות קידום מכירות - של מוצרים ושירותים חדשים או לתמיכה במבחר הקיים;
- פרסום - תדמיתי, מכירתי או מוצרי, תוך התייחסות למדיה ולעיתוי הפרסום
- פניה לקהלים - פעילות פניה ממוקדת לקהלי יעד יעודיים, אפיקי הפניה ותוכנה;
- אינטרנט - פעילות תדמיתית, מכירתית או פעילות תוכן;
- יחסי-ציבור - יוזמות מיוחדות לצד 'טפטוף' קבוע של ידיעות;
- אירועים - אירועים תדמיתיים, אירועי מכירה, אירועים פנים ארגוניים (הדרכות, חגיגות וכו')
- פעילות בנקודות המכירה, פעילות בשטח, שיתופי פעולה ועוד.
מבט מעמיק על התכנית שפרסנו, יאפשר לנו לגלות שגיאות בתכנון ולדאוג לפתרונן, וכמובן לתכנן באופן שנתי את היקפי התקציבים והמשאבים הארגוניים הדרושים. שיתוף גורמים נוספים בארגון בשלב זה, יאפשר איתור מוקדם של 'צוווארי בקבוק' בביצוע התכנית, ולטפל בהם מבעוד מועד. מעבר לכך, שיתוף המחלקות האחרות בארגון בשלב זה ייצור אצל בעלי התפקידים הרלוונטיים מחויבות להצלחת התכנית ויתרום אותם לביצוע. הנה כמה דוגמאות אופייניות שניתן לאתר בשלב זה:
- לא לעבוד על ריק - יש להתאים בין הפרסום לבין התפעול, כדי לא 'לבזבז' פרסום בשעה שהסחורה לא זמינה בכל נקודות המכירה;
- סקופ! - העיתונים אוהבים להיות ראשונים וכמעט לעולם לא יפרסמו חדשות של אתמול. לכן, פעילות היח"צ צריכה להקדים את הפרסום.
- הכל מתחיל מבפנים - ולא רק בהקשר ה'רוחני'. לפני השיווק החוצה, ללקוחות, יש לשווק את עצמנו פנימה, אל העובדים. גאוות היחידה של העובדים היא נכס שמתורגם במהירות להכנסות ולמכירה.
שתהיה שנת עסקים מתוכננת!
למאמרים נוספים בנושא באתר הבית של מאה הימים: www.100days.co.il
http://www.100days.co.il
עוסקת בשיווק מעל 12 שנים. ניסיונה כולל ניהול מותגים וניהול שיווק בתחומים שונים, מהחדרת מותגים ועד לתמיכה מתמשכת בהם, מפיתוח תדמית ועד מבצעי קידום מכירות. בין המותגים הבולטים אותם ניהלה - מוצרי וולה, PizBuin, טמבור ואחרים.
בעלת תואר MBA מאוניברסיטת חיפה, בוגרת BA בתקשורת מהאוניברסיטה העברית בירושלים.