המסר העיקרי הוא - ה-BSM (או Business Service Management) מאפשרת לבחון את מגוון השירותים שמציע גף המחשוב בראייה עסקית, ולבדוק את השפעתם על הצד העסקי, במטרה ליישר קו בין המחשוב לבין המטרות העסקיות. באופן זה, מציע ה-BSM גישה אסטרטגית הבאה לידי מימוש בעזרת כלים ושיטות למדידת תרומת השירותים לעסק.
לנהל שירותים עסקיים
יחידת המחשוב, אשר אחראית לשירותים עסקיים, כמו ERP, CRM, דוא"ל, בילינג וכו', נמדדת על פי יכולתה לספק ביעילות שירותים שונים. בנוסף, היא נדרשת לשמור על גמישות, כך שמערכות המחשוב יותאמו במהירות לשינויים העסקיים, שאותם הארגון נדרש או רוצה לעשות. האתגר העומד בפני אנשי המחשוב הוא להפוך ליחידה המתמקדת יותר ויותר בצד העסקי, ומעניקה עדיפות גבוהה לפעילויות, בהתאם להשפעתן מהבחינה העסקית. תפיסת ה-BSM, מסייעת לממש גישה זאת באופן מעשי.
ניהול שירותים עסקיים או BSM (ר"ת:Business Service Management) היא גישה של התייחסות לשרותים שבאחריות אגף המחשוב, בהתאם להשפעתם העסקית. מטרתה הסופית היא ליישר קו בין המחשוב לבין המטרות העסקיות של הארגון, ולספק מענה לצרכים עסקיים שונים, במהירות ובעלויות נמוכות ככל האפשר.
גישת ה-BSM מתבטאת במגוון מערכות וטכנולוגיות מחשוב, דוגמת מערכות Business Process Management, Business Performance Management ושליטה ובקרה, והיא משליכה על השימוש בשרותים במסגרת יישומים ארגוניים כמו ERP ו-CRM.
גם השאיפה לאפשר לארגון להיות גמיש ומסתגל במהירות לשינויים בסביבתו העסקית, דורשת ניהול מקיף ומשולב של תשתיות המחשוב, בראייה של שרותים עסקיים. לכך מצטרפת הדרישה (בעיקר מצד ארגונים מארצות הברית ומאירופה) לציית לחוקים ותקנות כמו SOX. בכל זאת מסייעות גישות ניהול מחשוב דוגמת ITIL (או IT Infrastructure Library), שמהווה בסיס נפוץ עבור יישומי BSM.
איך זה עובד?
ליישום BSM, מערכת המחשוב בארגון תצטרך לדעת לקשר בין תהליכים עסקיים, לבין תהליכי המחשוב שמממשים אותם. כלומר, למפות את ההשלכות המעשיות בשטח, של מימוש תהליך עסקי מסוים, באמצעות המחשוב. דבר זה ממומש בעזרת פתרונות Business process mapping.
רכיב מרכזי לתהליך המימוש, הוא ה-CMDB. ה-CMDB מחובר למגוון מערכות המספקות נתונים (כמו ERP ו-CRM) ודורש אינטגרציה עם מערכות אלה, בכדי לשמור עליו מעודכן, במהירות ובאופן אוטומטי, משתמשים בפתרונות Discovery.
פתרונות Service Level Management מסייעים למדידת זמני התגובה של מערכות המחשוב, באספקת שרותים שונים למשתמשים. בנוסף, BSM מיושם על פי ההנחיות שמגדירה שיטת ניהול המחשוב ITIL.
לא מדובר בפתרון מדף טכני בודד, כמו שמדובר בגישה אסטרטגית, שממומשת באמצעות שורת כלים ושיטות. מכאן מובן גודל האתגר בו מדובר, כמו גם הפוטנציאל הגלום בכך לייעול תהליכים ולחסכון. להערכת חברת המחקר Forrester Research, אם ארגון מיישם בתשומת לב את כל הדרוש למימוש יעיל של תפיסת ה-BSM, הוא עשוי לחסוך עד שליש מהוצאות תפעול המחשוב. מאחר והוצאות התפעול הן כ-76% מהוצאות המחשוב הכוללות בארגונים, ניתן לחסוך כך, להערכתה, עד 25% מתקציב המחשוב הכולל!
שירותים בתחום
מטריקס מציעים פתרונות מבית BMC וסל פתרונות לשליטה ובקרה על מערכות עסקיות, כולל זמינות ואבטחת רמת השירות של השירותים העסקיים; ASG מציעים את Business Service Platform לניהול BSM בעזרת איסוף מידע על משאבי IT והקשר שלהם לשירותים העסקיים, בעזרת CMDB; ב-BMC מציעים מגוון רחב ומלא של פתרונות ליישום BSM, כולל Event Management,Service Request Management, Service Level Management ועוד; CA מציעים מגוון פתרונות BSM המספקים מבט מלא על תשתיות ופעילויות המחשוב, במטרה לשפר גמישות ולהעניק לארגון יתרון תחרותי; HP מציעה את OpenView Business Process Insight, העוזר ל-IT ולצוות העסקי לעבוד יחד, ולשפר ביצועי תהליכים עסקיים לאור BSM. ב-IBM מציעים את IBM Tivoli Application Dependency Discovery Manager, פתרון המספק ראייה מקיפה לאפליקציות עסקיות, במטרה לעזור לארגון להבין כיצד ביצועי ונגישות משאבי IT משפיעים על אפליקציות, תהליכים ושירותים.
הבשלות בתחום
לפי Forrester Research, הבשלות בתחום נמצאת במגמת עלייה, אך עדיין לא מדובר בשוק שניתן להגדירו כבשל, גם אם העניין מצד ארגונים גדל, ובהתאם גדל גם מגוון הפתרונות בתחום. בשנה האחרונה, הפך ה-BSM לאמצעי עיקרי עבור ארגונים, למימוש מטרות, מתוך התבוננות עסקית. אימוצו בחברות ענק (בשווי מיליארד דולר), כך טוענת חברת המחקר, ייגדל ב-2008 ב-300%!
לסיכום
ארגון המעוניין לקדם את יכולת המחשוב לתרום לו מבחינה עסקית, ולהשיג יתרון תחרותי, טוב יעשה אם יבחן את מה שיש לתפישת ה-BSM להציע.
התקציר לקוח מתוך תחקיר pCon בשם CI - מודיעין תחרותי לארגון.
גילית מידע חדש? מעניין?... רוצה עוד? ראה 100+ תחקירי מפתח: http://www.pcon.co.il/v5/105Debriefs.asp
הרחבות, ראיונות עם מומחים, טיפים מעשיים וקישורים להעמקה ניתן למצוא בקישור הבא: http://www.pcon.co.il/v5/Debrief.asp?debrief=848
למאמרים מקצועיים ואובייקטיביים נוספים של קובי שפיבק, בתחומי מידע מחשבים ואינטרנט, באתר "מאמרים" ראה - http://www.articles.co.il/author/1944
לנהל שירותים עסקיים
יחידת המחשוב, אשר אחראית לשירותים עסקיים, כמו ERP, CRM, דוא"ל, בילינג וכו', נמדדת על פי יכולתה לספק ביעילות שירותים שונים. בנוסף, היא נדרשת לשמור על גמישות, כך שמערכות המחשוב יותאמו במהירות לשינויים העסקיים, שאותם הארגון נדרש או רוצה לעשות. האתגר העומד בפני אנשי המחשוב הוא להפוך ליחידה המתמקדת יותר ויותר בצד העסקי, ומעניקה עדיפות גבוהה לפעילויות, בהתאם להשפעתן מהבחינה העסקית. תפיסת ה-BSM, מסייעת לממש גישה זאת באופן מעשי.
ניהול שירותים עסקיים או BSM (ר"ת:Business Service Management) היא גישה של התייחסות לשרותים שבאחריות אגף המחשוב, בהתאם להשפעתם העסקית. מטרתה הסופית היא ליישר קו בין המחשוב לבין המטרות העסקיות של הארגון, ולספק מענה לצרכים עסקיים שונים, במהירות ובעלויות נמוכות ככל האפשר.
גישת ה-BSM מתבטאת במגוון מערכות וטכנולוגיות מחשוב, דוגמת מערכות Business Process Management, Business Performance Management ושליטה ובקרה, והיא משליכה על השימוש בשרותים במסגרת יישומים ארגוניים כמו ERP ו-CRM.
גם השאיפה לאפשר לארגון להיות גמיש ומסתגל במהירות לשינויים בסביבתו העסקית, דורשת ניהול מקיף ומשולב של תשתיות המחשוב, בראייה של שרותים עסקיים. לכך מצטרפת הדרישה (בעיקר מצד ארגונים מארצות הברית ומאירופה) לציית לחוקים ותקנות כמו SOX. בכל זאת מסייעות גישות ניהול מחשוב דוגמת ITIL (או IT Infrastructure Library), שמהווה בסיס נפוץ עבור יישומי BSM.
איך זה עובד?
ליישום BSM, מערכת המחשוב בארגון תצטרך לדעת לקשר בין תהליכים עסקיים, לבין תהליכי המחשוב שמממשים אותם. כלומר, למפות את ההשלכות המעשיות בשטח, של מימוש תהליך עסקי מסוים, באמצעות המחשוב. דבר זה ממומש בעזרת פתרונות Business process mapping.
רכיב מרכזי לתהליך המימוש, הוא ה-CMDB. ה-CMDB מחובר למגוון מערכות המספקות נתונים (כמו ERP ו-CRM) ודורש אינטגרציה עם מערכות אלה, בכדי לשמור עליו מעודכן, במהירות ובאופן אוטומטי, משתמשים בפתרונות Discovery.
פתרונות Service Level Management מסייעים למדידת זמני התגובה של מערכות המחשוב, באספקת שרותים שונים למשתמשים. בנוסף, BSM מיושם על פי ההנחיות שמגדירה שיטת ניהול המחשוב ITIL.
לא מדובר בפתרון מדף טכני בודד, כמו שמדובר בגישה אסטרטגית, שממומשת באמצעות שורת כלים ושיטות. מכאן מובן גודל האתגר בו מדובר, כמו גם הפוטנציאל הגלום בכך לייעול תהליכים ולחסכון. להערכת חברת המחקר Forrester Research, אם ארגון מיישם בתשומת לב את כל הדרוש למימוש יעיל של תפיסת ה-BSM, הוא עשוי לחסוך עד שליש מהוצאות תפעול המחשוב. מאחר והוצאות התפעול הן כ-76% מהוצאות המחשוב הכוללות בארגונים, ניתן לחסוך כך, להערכתה, עד 25% מתקציב המחשוב הכולל!
שירותים בתחום
מטריקס מציעים פתרונות מבית BMC וסל פתרונות לשליטה ובקרה על מערכות עסקיות, כולל זמינות ואבטחת רמת השירות של השירותים העסקיים; ASG מציעים את Business Service Platform לניהול BSM בעזרת איסוף מידע על משאבי IT והקשר שלהם לשירותים העסקיים, בעזרת CMDB; ב-BMC מציעים מגוון רחב ומלא של פתרונות ליישום BSM, כולל Event Management,Service Request Management, Service Level Management ועוד; CA מציעים מגוון פתרונות BSM המספקים מבט מלא על תשתיות ופעילויות המחשוב, במטרה לשפר גמישות ולהעניק לארגון יתרון תחרותי; HP מציעה את OpenView Business Process Insight, העוזר ל-IT ולצוות העסקי לעבוד יחד, ולשפר ביצועי תהליכים עסקיים לאור BSM. ב-IBM מציעים את IBM Tivoli Application Dependency Discovery Manager, פתרון המספק ראייה מקיפה לאפליקציות עסקיות, במטרה לעזור לארגון להבין כיצד ביצועי ונגישות משאבי IT משפיעים על אפליקציות, תהליכים ושירותים.
הבשלות בתחום
לפי Forrester Research, הבשלות בתחום נמצאת במגמת עלייה, אך עדיין לא מדובר בשוק שניתן להגדירו כבשל, גם אם העניין מצד ארגונים גדל, ובהתאם גדל גם מגוון הפתרונות בתחום. בשנה האחרונה, הפך ה-BSM לאמצעי עיקרי עבור ארגונים, למימוש מטרות, מתוך התבוננות עסקית. אימוצו בחברות ענק (בשווי מיליארד דולר), כך טוענת חברת המחקר, ייגדל ב-2008 ב-300%!
לסיכום
ארגון המעוניין לקדם את יכולת המחשוב לתרום לו מבחינה עסקית, ולהשיג יתרון תחרותי, טוב יעשה אם יבחן את מה שיש לתפישת ה-BSM להציע.
התקציר לקוח מתוך תחקיר pCon בשם CI - מודיעין תחרותי לארגון.
גילית מידע חדש? מעניין?... רוצה עוד? ראה 100+ תחקירי מפתח: http://www.pcon.co.il/v5/105Debriefs.asp
הרחבות, ראיונות עם מומחים, טיפים מעשיים וקישורים להעמקה ניתן למצוא בקישור הבא: http://www.pcon.co.il/v5/Debrief.asp?debrief=848
למאמרים מקצועיים ואובייקטיביים נוספים של קובי שפיבק, בתחומי מידע מחשבים ואינטרנט, באתר "מאמרים" ראה - http://www.articles.co.il/author/1944
קובי שפיבק Bsc., MBA הוא העורך הראשי של תחקירי pCon ואתר pCon-line. כמי שעוסק במחשבים, על מכלול היבטיהם משנת 1976 וכן כמי שכתב וערך למעלה משמונה מאות תחקירים על כל היבטי המחשוב העיקריים, הוא נמנה על אותם אנשים בודדים בארץ ובעולם, שבאמת ובתמים, מבינים לאן הולך עולם המחשוב ומהן השלכותיו המידיות והעתידיות, על אנשים וארגונים. הוא גם פרסם מספר רב של מאמרים במרבית העיתונים הגדולים והמקצועיים, והופיע פעמים רבות בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים. נכון להיום הוא מייעץ למרבית מנהלי המחשוב בארגונים המובילים בישראל, והוא נחשב בעיני רבים, לגורו של המחשוב העסקי.