הנפקת אגרות חוב מוניציפאליות פתרון קסם או מצג שווא
ד"ר דויד שוורץ
הרשויות המקומיות בישראל, אמורות להיות ספק השירותים המקומיים לאזרח.
העיריות עצמן הן תאגיד סטטוטורי הפועלות על פי כללים אותם עיצב משרד הפנים.
כל שנה הן מציגות תקציב רגיל ושוטף ותקציב בלתי רגיל, תקציב המיועד לפיתוח פרויקטים
ייעודיים.
הסקטור המוניציפאלי זוכה לקבל מענקי איזון ממשלת ישראל, אשר למעשה מאפשרות למרביתו
אפשרות לפעילות סבירה.
חשוב לציין כי קיימות רשויות מקומיות בלתי תלויות בתקציב של מענקי האיזון, הן הרשויות
הבלתי תלויות, אשר למעשה אינן זקוקות לתקצוב חיצוני ומסתדרות היטב בכוחן הן.
נוצר מצב כי בישראל יש רמה אחת של רשויות מקומיות בלתי תלויות ורמה שנייה בעייתית
יותר של רשויות נזקקות לחסדי הממשלה ומרכז קבלת ההחלטות.
למעשה כפי שציין החשב הכללי באוצר ד"ר ירון זליכה:
העמדת מקורות אשראי לשלטון המקומי בישראל נעשתה עד לאחרונה באופן בלעדי ע"י המערכת הבנקאית, אשר התאפיינה בריכוזיות גבוהה אף מעבר לרכוזיות לה אנו רגילים בענפי אשראי אחרים. ברקע לכך, המספר המצומצם של בנקים (ופעמים רבות – תאגיד בנקאי אחד בלבד) שפעלו בתחום על אף המרווחים הגבוהים הקיימים בו ושיעור החובות האבודים האפסי לאורך השנים.
ריכוזיות זו היא תוצאה של מספר גורמים:
א. הסינוף של שני הבנקים הגדולים ונתח השוק הגדול שלהם במגזר הקמעונאי יצר עבורם יתרון יחסי באינפורמציה באשר ליכולת הגביה של הרשויות ואיפשר להם להסתמך על תקבולי הארנונה בסניפיהם כבטוחה להחזר ההלוואות. בבנקים האחרים יעילותה של בטוחה זו פחותה, עקב הסינוף המצומצם יחסית ונתח השוק הקטן יותר.
ב. העברות הממשלה לרשויות המקומיות באמצעות בנק אוצר השלטון המקומי בלבד יוצרות מצב בו גוף זה נהנה מבטוחה שאינה קיימת לגבי מלווים פוטנציאליים אחרים. ההסכם בין הממשלה לבין הבנק עומד להסתיים בשלהי 2008 ולא יחודש על שום ההשלכות הקשות שיצר להגברת הריכוזיות בתחום האשראי המוניציפאלי.
ג. התערבות הממשלה בחקיקה גרמה למרבית המערכת הבנקאית לאבד את האמון בענף האשראי לרשויות המקומיות.
ציטוט-מתוך:חש. 2006-3568,החשב הכללי באוצר,משרד האוצר.
במצב זה ניסו מספר רשויות לגייס הון ולמעשה לצאת בהנפקות עצמאיות וזאת מהטעם הפשוט
של גיוס הון, שלא בדרך המקובלת עד כה.
גיוס הון זה נתמך ע"י משרד האוצר והחשב הכללי דאז ירון זליכה.
רעיון הנפקת אגרות החוב המוניציפאליות,העירוניות הקיים במדינות מערביות רבות,נועד לאפשר
לאותן רשויות לקבל תזרים מימוני דהיינו: תוספת תקציבית כספית לצורך מינוף וקידום פעילותן
העסקית,לצורך המרת הלוואות בריביות גבוהות או לצורך קידום פרויקטים בתחומי הרשות.
בישראל מתוך כ 255 רשויות מקומיות רק 4 רשויות מקומיות "הרימו את הכפפה" והעזו להיכנס
להרפתקה של הנפקת אגרות חוב מוניציפאליות.
העיריות שיזמו והנפיקו אגרות חוב מוניציפאליות היו:יהוד,לוד,רעננה ואילת.
מרבית הרשויות העדיפו לא להיכנס להרפתקה זו, מה גם שלאחר זמן קצר, יצא בנק DEXIA
בתוכנית שנתנה הלוואות בריביות די דומות להלוואות שהציע האג"ח.
דהיינו אם בתחילה היו הריביות של 17% קיבלו העיריות באמצעות ההנפקות, ריבית עסקית אשר
נעה בגבולות ה 5%,כלומר:הפרשי ריביות גבוהים ביותר,בייחוד שהריביות המצטברות גורמות
לגירעון רב .
ברם, הבנקים החלו להעניק ריביות סבירות יותר, וגם תהליך ההנפקה אשר הינו תהליך מורכב:
הקמת חברה ייעודית, גיוס חתמים, עו"ד וצוות אשר יוביל ההנפקה בנוסף לתשלום עבור החברה
המנפיקה החל נותן אותותיו, כך שרשויות רבות חששו, מתהליך הנפקה יקר, מורכב ואיטי.
הדיון לתהליך המורכב של הנקת אגרות חוב מוניציפאליות ברשויות המקומיות בישראל,
כחלק מהכלכלה הפוליטית מקומית.
ד"ר דויד שוורץ ייעוץ אסטרטגי,ניהולי,הדרכה ד"ר האוניברסיטה העברית ירושלים(1991),LLB,מגשר,פובליציסט,עיתונאי, הסטוריון,פילוסוף,מנחה אירועים,אוהב אומנות,חזנות,שירה,שעונים,דגמי מכוניות, איסוף ספרים בעלי ערך,יוזמה,ייזמות,חזון,חשיבה יצירתית,מקדם פרוייקטים היום זה היום נצלו את השמש הזורחת -המחר זה כבר עניין אחר מה שלא נעשה היום גם לא נעשה מחר היו בני אדם,בני אנוש,השתדלו לנהוג בשיוויוניות ובחיבה כלפי האדם ובעלי החיים הפילוסופיה היא המביאה אור לעולם-רוח ההסטוריה,הפילוסופיה היא העולם dvd99@015.net.il -ד"ר דויד שוורץ ייעוץ ניהולי עסקי והדרכה-ייעוץ קריירה השכלה לימודים