הילד מגיע לעולם עם יכולות שונות, כוחות ופוטנציאל טבעי רב.
הוא לומד דברים רבים באופן טבעי ואילו מיומנויות מסוימות הוא לומד בעזרת התיווך והעזרה שלנו ההורים, של הגננת ומאוחר יותר של המורה. למשל, ילד ילמד לקרוא גם אם שיטות הלמידה בבית הספר בו הוא לומד אינן יעילות במיוחד וגם אם המורה לא כל כך מוצאת חן בעיניו. לעומתו, ילד עם קשיי למידה או הפרעת קשב וריכוז עלול להתקשות בלמידה- במיוחד אם שיטות הלימוד בבית הספר אינן יעילות ואם הוא אינו מקבל תמיכה מתאימה לכך.
ייתכן שיאמרו עליו את המשפטים: "הוא לא ממצה את הפוטנציאל שלו", "הוא מסוגל ליותר", שיתכן ששמעתם, כהורים או כילדים. משפטים אלו באים לומר שהילד אינו מממש את כל היכולות שלו והם נחקקים היטב בזיכרון וגורמים לו ולסביבתו הקרובה תיסכול וצער רב. הרי כל ילד רוצה להיות כמו שאר הילדים, כל ילד זכאי לשיוויון הזדמנויות לחוות הצלחה ולפרוח.
הבשורה הטובה היא שזה אפשרי! ניתן ללמוד איך ללמוד! ניתן ללמד את הילד להתמודד ולהתגבר על הקשיים , לחזק אותו ולעזור לו לממש את היכולות הרבות הטמונות בו. ילדים אלו זקוקים לדרכי למידה אחרות שמתאימות מצד אחד לצרכים, ליכולות ולכישורים האישיים שלהם ובמקביל גם לקשיים הספציפיים שלהם. הם זקוקים לעזרה על מנת להביא לידי ביטוי את הפוטנציאל הטמון בהם.
כל זאת ניתן לעשות בעזרת הקנייה של "אסטרטגיות למידה".
מהן אסטרטגיות למידה?
אסטרטגיות למידה אלו הן דרכי למידה שהמטרה שלהן היא ללמד איך ללמוד בצורה יעילה. הן גורמות ללומד להיות מודע לצורת הלמידה שלו, לעקוף מחסומים וקשיים בהם הוא נתקל ומתרכזות בשיפור איכות הלמידה בתחומים הבאים:
• פיתוח הקריאה והבנת הנקרא
• איחסון ושליפת מידע מהזיכרון
• למידת ההבדל בין עיקר לטפל
• תכנון ואירגון הלמידה
• שיפור הבעה בכתב
אסטרטגיות הלמידה יכולות לעזור לכל אחד (בכל רמה) שמעוניין לשפר את יכולות הלמידה שלו, אך הן עוזרות במיוחד לבעלי לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז. הן כלי בהוראה המקדמת, בעזרתן הילד בוחר דרך מתאימה מבחינת היכולת שלו ומטרת הלמידה
וכך משפר את ההישגים הלימודיים שלו.
הפנמה של אסטרטגיות הלמידה מפתחת את הלומד להיות לומד עצמאי שיוכל להיעזר באסטרטגיות בכל למידה עתידית בחייו. הדבר תורם גם לתחושה אישית של מסוגלות והעלאת הביטחון העצמי שלו.
אסטרטגיות למידה יכולות לעזור לכל אחד, ויש להתאים אותן באופן אישי ללומד בדרך המתאימה לו- סיפורים, משחקים, המחשה וכד'.
אסנת פליישר
הוראה מקדמת ואסטרטגיות למידה M.A.
מתמחה בלקויות למידה והפרעות קשב וריכוז