אז והיום- זה אפשרי
בעבר, אם ילד אינו ידע לקרוא או לכתוב עד הגיל בו שאר חברי כיתתו למדו מיומנות זו, הוא נחשב לטיפש ועצן. היום, מערכת החינוך ושאר הגורמים האמונים על התפתחות הילד בכל השלבים, מכירים ומודעים היטב לעובדה שלקויות למידה קיימות אצל מספר לא מבוטל של ילדים, ושעקב כך יש צורך בהקדשת תשומת לב, הוראה מתקנת, וניסיונות לפתור את הבעיה ולהגבר על המכשולים בצורה היעילה ביותר שאפשר. כיום בטח לא מכנים ילד שאינו יודע לקרוא טיפש או עצלן, אלא מבינים שיש פה איזה שהיא בעיה שדורשת אבחון וטיפול מתאים.
חשיבות האבחון של לקויות למידה
לקויות למידה, יכולות להיות בעלות השפעה אדירה על חייו של אדם. אדם שבגיל צעיר סובל מלקויות למידה ומתקשה ללמוד לקרוא, לכתוב ולחשב עשוי לסבול מכך במשך שנים גם בהיותו אדם בוגר. היעדר טיפול ואבחון של הבעיה עלול לגרור שרשרת של עיכובים בהתפתחות שיקשו על הילד לצמצם את הפער ובסופו של דבר יפגעו בהכנה הלימודית והחברתית שלו לחיים. לדוגמא, אם מרבית הילדים לומדים לקרוא ולכתוב בכיתה א', ולומדים את מיומנויות החשבון הבסיסיות גם בשלב זה, ילד הסובל מליקויי למידה שלא מאובחנים ומטופלים לא יצליח ללמוד את הדברים הללו באותה המהירות והקליטה. אי לכך יוצר פער בינו לבין שאר הילדים בכיתה, אשר יוביל לכך שהוא תמיד יישאר בפיגור אחריהם. יתר על כן החינוך נבנה נדבך על נדבך, קודם לומדים את הפעולות הבסיסיות בחשבון ואז עם השנים עוברים לפעולות מורכבות יותר. אם כבר בשלב הבסיס הילד מתקשה להבין וליישם עקב לקות הלמידה, הוא יצבור את הפערים שימנעו ממנו להבין גם בעתיד. על כל בעיות אלו ניתן להתגבר על ידי אבחון וטיפול בלקויות למידה.
איך מאבחנים לקויות למידה
על מנת להגיע לשלב האבחון, ראשית יש להיות מודעים לכך שקיים דבר כזה שקוראים לו לקויות למידה, ולכן אם ילדכם מתקשה בלימודים, נמצא בפיגור אחרי שאר החברים בכל הנוגע לקריאה כתיבה וחישוב, ייתכן וקיימת בעיה ששווה אבחון. מכוני אבחון פזורים ברחבי הארץ וניתן ללכת למכון האבחון הקרוב לביתכם. במהלך האבחון הילד יעבור סדרה של שאלות ותרגילים שיבדקו את סוג הלקוי הספציפי ואת חומרתו. בהתאם לממצאי האבחון, ניתן יהיה למצוא את הטיפול המתאים עבור הילד שימנע ממנו להיות בפיגור אחר שאר ילדי הכיתה ויאפשר לו למצות את מלוא הפוטנציאל הטמון בו. עבור כל ילד הטיפול יהיה קצת שונה, סוג הטיפול תלוי בממצאי האבחון כמו גם במאפייני כל ילד וילדה.