פרשת ניצבים, היא הפרשה שקוראים בתורה על פי סדר הפרשיות, ממש לפני ראש השנה.
ואכן, אפשר למצוא קשר בין עניין החג לבין הפרשה.
בתחילה עלינו להבין מדוע בפסוק הראשון "אתם נצבים היום וגו'" נכתב עניין כינוס זה ומי הם הבאים.
לכאורה היה למשה להתחיל ישר מעניין התוכחה שבא הפרשה עוסקת בהמשך.
ועוד מה פשר הלשון "נצבים" ולא: "עומדים" למשל?
וכן, קושיה נוספת: לשם מה נכתבה המילה "היום" כי הרי אינו מבאר באיזה יום עסקינן?
נראה לבאר את כל הקושיות הללו, על פי מה שדרשו חכמינו זכרונם לברכה, בפסיקתא רבתי (מא’) “אתם נצבים ‘היום’ - הכונה בזה דוקא ליום ראש השנה ומשום כך כתוב היום, שהוא היום ב-הא' הידיעה שבו נברא העולם.
רבי נחמן מברסלב כותב בספרו ליקוטי מוהר"ן בתורה קפ"ה: "על ידי ההשתוקקות והרצון לנסע להצדיק, נעשה רושם הכלי, כמו אומן שרוצה לעשות כלי, צריך לצייר ולחקוק מתחילה רושם וציור הכלי, ואחר כך עושה הכלי, כן בזה הרצון לנסוע, נעשה הציור ורושם הכלי.
ואחר כך כשבא אליו, היינו אצל הצדיק, נעשה הכלי מרצונותיו הטובים של האדם".
היינו שהצדיק בונה לאדם את הכלי לקבלת השפע ומשום כך כתוב דווקא את מילת “ניצבים” ולא "עומדים" כמו שמבואר בספר נועם אלימלך - כי המילה 'נצב' הוא לשון 'כלי' כמו שכתוב "וילך הנצב אחר הלהב"
וזה שאמר משה לעם ישראל: "אתם ניצבים" אם רוצים אתם כלי לקבל השפע של ראש השנה אזי עליכם לבא אצלי ולכן כתובה המילה "היום" - כמובא בספר ליקוטי הלכות של ר' נתן מברסלב בהלכות ברכות השחר, "כי הצדיקים האמיתיים הם בחינת אור יום, כי כל צדיק אמת הוא בחינת משה/משיח, בחינת אור יום, שהוא בחינת אור האמת."
אך גם האדם מצד עצמו צריך לעשות כמה הכנות על מנת שיוכל להיכלל באורו של הצדיק, והם:
א. אחדות וההתקבצות של כולם כאחד באהבה במחיצתו של הצדיק, כמו שכתוב: "אתם ניצבים היום כולכם" והתורה מפרטת: ראשיכם, שבטיכם, זקניכם, חוטבי העצים, ושואבי המים, כלומר מכל גווני החברה. והעניין הוא שצריך להכלל עם כולם יחד ולדעת שאצל הצדיק כולם שווים לטובה והוא תנאי הכרחי לצאת זכאי בדין.
ב. במחיצת הצדיק בימי הדין על כל אחד לדעת שעיקר המתקת הדינים הוא על ידי שמירת המחשבה שהיא שמירת הברית, כי הרי אין שלמות למוחין אלא על ידי התקשרות לצדיקים, וראש השנה הוא מקור הדינים של כל השנה וצריך לטהר את מחשבתו על מנת להמתיקם ובשביל זה נוסעים לצדיקים – כדי לזכות לקדושת המחשבה.
העולה מתוך הדברים כי משה רבינו מלמדינו כיצד כל איש ישראל צריך לנהוג בימים הללו, ומה הם העצות שעל ידם הוא יוכל לזכות לצאת זכאי בדין, ולזכות לקבל שפע ולא זו בלבד אלא גם כלים נכונים שבהם ישמרו השפע והטוב.
ויהי רצון שעל ידי קיום עצות אחדות ואחווה אלו, נזכה להיכתב ולהיחתם לחיים טובים בספרם של צדיקים אמיתיים אמן כן יהי רצון.
ברסלב ישראל הינו אתר היהדות המוביל בעולם ? רוחנית יהודית, שעורי תורה בוידיאו ומאמרים, פרשת השבוע, רדיו ברסלב בשידור חי, פורום, שאל את הרב, חנות אונליין, יודאיקה, תפילין, מזוזות, ספרי תורה, וספרי קודש. ברסלב ישראל