דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חינוך. אחרת ממה שחושבים! 

מאת    [ 13/06/2012 ]

מילים במאמר: 520   [ נצפה 2725 פעמים ]

מה אתה יודע על חינוך?

טעות יסודית מונחת בתפיסה שעונשים  או פרסים הם אמצעים חינוכיים באופן כזה או אחר.

טעות!!!

אפילו משמעת בריאה אין לה דבר וחצי דבר עם חינוך!

כן, כן ,  קראתם נכון.

זה לא אומר שאין מקום לאמצעים מבין אלו המובאים לעיל.(בהמשך אסביר מה תפקידם ואיך ליישם זאת) אבל זה לא חינוך! ממש לא!

בואו נעשה סדר.

חינוך זה לא פדגוגיה ולא education   . משמעות שני הביטויים האחרונים היא הובלה, הולכה, ליווי – זה לא חינוך.

משמעות המילה חינוך היא אחרת לחלוטין!

בעברית שורש המילה חינוך הוא ("חנוך לנער") התחלה, אתחול. (כמו "חנוכת בית"): הבסיס היהודי בחינוך הוא הפנמה של הדרך , הערכים, ההתנהגויות "על פי דרכו " – בתחילת דרכו  (כמו "על פי הבאר")  באופן כזה שייקבעו בנפש הילד בעתיד ("גם כי יזקין") ובעיקר כשהמחנכים לא יהיו בסביבה. אם אז ירצה הילד באמת בהתנהגות זו , רק אז חינכנו באמת.

לכן, אותם אמצעים שציינתי לעיל מטרתם היחידה לגרום לילד לפעול באופן כזה או לא לפעול באופן אחר כאן ועכשיו. למעשה כך אנו מפעילים/ מאלפים אותו – זה ממש לא חינוך.

חמור מכך!!

האמצעים הנ"ל לא רק שלא מועילים בהיבט החינוכי אלא ממש פוגעים קשות בחינוך. כיצד?

כאשר אנו מענישים את הילד , אנו יוצרים התניה שלילית בין הפעולה שאילצנו אותו לבצע ולכן עם הזמן תיווצר אצלו התנגדות חזקה לכל ערך ופעולה שניסינו להנחיל לו. כלומר, יצרנו תוצאה הפוכה מזו שהתכוונו אליה. אבסורד אה? אבל מאוד הגיוני.

ילד שהוענש כל אימת שלא הכין את שיעורי הבית, שלא פינה את הצלחת מהשולחן וכו' יסלוד באופן קיצוני מפעולות אלו ולא יחפוץ לעשותם. בהזדמנות הראשונה שיוכל להשתחרר מאיום העונש ינשום לרווחה ויתרחק מן הפעולות בהתרסה.

גם כאשר אנו מעניקים פרסים, טובות הנאה על התנהגויות רצויות , הילד תופס את הראשונים  כמטרה ואת ההתנהגות הרצויה כאמצעי. למשל: "אם תסדר את החדר במשך השבוע תקבל את החטיף האהוב עליך." מה לומד הילד? שהחטיף כל-כך חשוב ששווה בשבילו לסדר את החדר.

דווקא את הנזק של הפרס קשה יותר לתקן מכיוון שכשגדל הילד ומבין שיכול להשיג את החטיף ללא סידור החדר, מה הטעם בכך?"

רוב ההורים שאתם אני מדבר, ממש "מקדשים" את האמצעים החינוכיים ובכלל לא מבינים שלא מדובר בחינוך כלל וחמור מכך- זה ההיפך מחינוך.

בבית החינוך "חן"  של בני רועי אין "שיעורי –בית" .הילד צריך לאהוב את הלימוד ולא להתכופף אל מול הכפייה שרק מרחיקה אותו מהרצון הטבעי ללמוד, לגדול, להתפתח ולחקור.

כפי שציינתי בתחילת הדברים, יש מקום לפרסים , לעונשים וכמובן למשמעת בריאה וחיונית בכל בית ובכל וכיתה. בהזדמנות אחרת אכתוב על הדרך והמידה הנכונות לשימוש בהן , אולם אם לא נתקן את הנזק שגרמו מבחינה חינוכית (ותמיד הם מזיקים), עדיף לחדול מהן לחלוטין!!!

התיקון במסגרת החינוך צריך לשים דגש קריטי אחד: יצירת התנייה חיובית בין ההתנהגות הרצויה והימנעות מזו שלא. במילה אחת עידוד! ובהגדרתה הפשוטה –"חיזוק (אמיתי) של התנהגות קיימת"

כיצד עלינו לעודד? מהן הטעויות הנפוצות והקריטיות בעידוד? על כך במאמר נפרד.

לסיכום:

העובדה שגרמנו לילד לפעול/ להתנהג כאן ועכשיו בדרך מסוימת רק מזיקה לחינוך. היא חשובה רק כדי למנף לאחר מכן את הפעולה החינוכית האמיתית (הפנמתה של ההתנהגות מתוך רצון אמיתי) ע"י עידוד נכון ואמיתי .




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב