ציוני הפסיכומטרי החדשים
אחד השינויים הנוספים שהוכנסו לבחינה הפסיכומטרית הוא אופן חישוב הציונים. בעבר היה ציון פסיכומטרי אחד בלבד על סולם שבין 200 ל- 800, שבו לחלק הכמותי היה משקל של 40%, לחלק המילולי היה משקל של 40% ולאנגלית 20%.
כחלק מהשינויים שעברה ועוברת הבחינה, גם אופן חישוב הציונים השתנה, או ליתר דיוק, התווספו שני סוגי ציונים נוספים, גם הם על סולם שבין 200 ל-800.
הבחינה הפסיכומטרית מתיימרת (לטענת 'המרכז הארצי לבחינות והערכה' ) לחזות את סיכויי ההצלחה של הנבחן בלימודיו האקדמאים, וביחד עם ציוני הבגרות שלו, החיזוי המשולב מהווה מדד טוב מאוד לכך. לטענת 'המרכז הארצי לבחינות והערכה' , נבחנים שהוציאו ציוני פסיכומטרי גבוהים, לרוב גם הצליחו יותר בלימודיהם האקדמאים בהשוואה לאלה שהוציאו ציונים נמוכים יותר.
לאורך השנים טענו נבחנים רבים, ובצדק רב !, שהמרכיבים של הבחינה אינם קשורים דיים לתחום הלימודים הספציפי שאותו הם רוצים ללמוד, ושנמנע מהם להתקבל לתחום לימודים מסוים, לא בגלל שלא הפגינו את הכישורים הנדרשים לו, אלא כיוון שבתחומים שכלל אינם קשורים אליו הם היו פחות טובים. כך קרה פעמים רבות, שמישהו שרצה ללמוד משפטים, למשל, ומן הסתם, בלימודיו כסטודנט למשפטים היה צריך להפגין יכולת הבנה של טקסטים, לצורך קריאה והבנת פסקי דין,יכולת לוגית גבוהה, יכולת דיון בסוגיות כאלה ואחרות, יכולת התנסחות בע"פ ובכתב ועוד, לעיתים נמנעה ממנו האפשרות להתקבל לפקולטה למשפטים כי הוא אינו מספיק טוב בשאלות על מצולעים משוכללים או בפתרון מערכת משוואות ב- 4 נעלמים, בשעה שיכולותיו לתחום הרלוונטי (משפטים) היו ברמה גבוהה מאוד שאמורה להכניסו לפקולטה למשפטים. או להיפך, מישהו שרצה להיות מהנדס תוכנה, ולשם כך היה צריך "לשחות" במתמטיקה ואנגלית, העובדה שהוא גרוע בפתרון שאלות אנלוגיות או השלמת משפטים מנעה ממנו להתקבל לפקולטה להנדסה. התסכולים הללו של נבחנים רבים הגיעו לאוזניהם של חברי הכנסת, ובדיון שנערך בוועדת החינוך של הכנסת בעניין זה לפני כשנה וחצי, דרשו חברי הוועדה מ'המרכז הארצי לבחינות והערכה' לתקן את חוסר הצדק והעיוות הזה, וכך אכן קרה.
את העיוות הזה, באה השיטה החדשה לחישוב הציונים לתקן. החל מאוקטובר שעבר, מלבד הציון "הרגיל", שמעתה שונה שמו ל-'ציון רב-תחומי', שבקביעתו, כאמור, המשקל של החלק הכמותי הוא 40%, של המילולי 40% ושל האנגלית 20%, התווספו עוד שני סוגי ציונים : 'דגש ריאלי' ו- 'דגש הומאני'.
בחישוב הציון ב'דגש ריאלי' - משקל החלק הכמותי הוא 60%, המילולי 20% והאנגלית 20%. ציון זה רלוונטי לקבלה לפקולטות כגון : הנדסה על סוגיה, מחשבים, כלכלה וכל התחומים שהמתמטיקה והחשיבה הכמותית היא המרכיב העיקרי בלימודיהם.
בחישוב הציון ב'דגש הומאני' - משקל החלק המילולי הוא 60%, הכמותי 20% והאנגלית 20%. ציון זה רלוונטי לקבלה לפקולטות כגון : סוציולוגיה, פסיכולוגיה, משפטים , פילוסופיה, תקשורת, ספרות וכל התחומים שההיבט המילולי/הומאני הוא המרכיב המרכזי בלימודיהם.
כלומר, נבחן למעשה מקבל בטופס הדיווח ציונים 3 ציונים, במקום ציון אחד כפי שהיה בעבר, וכל אחד מהציונים הוא על אותו סולם של 200-800.
בעת הרישום לאוניברסיטה, ניתן לברר איזה סוג של ציון נדרש לפקולטה הספציפית שבה המועמד מבקש ללמוד, פרטים אלה מופיעים גם באתרי האוניברסיטאות והמכללות, וכן בידיעוני ההרשמה לאוניברסיטה או המכללה הרלוונטית.
לשאלות נוספות ניתן לפנות ליואב.ח - מנהל תחום הפסיכומטרי ב"זיו כספי"
יואב חורש
מנהל תחום פסיכומטרי
זיו כספי פסיכומטרי