לפעמים נדמה לי שאנחנו ההורים קצת מפחדים מהילדים שלנו, חוששים שאם נפגע ברגשותיהם הם לא יגדלו טוב ולא יהיו מאושרים. סיפרו לנו שהשנים הראשונות נורא חשובות וקריטיות להתפתחות שלהם, כבר כשהם בבטן, אמרו שכדאי להשמיע מוזיקה קלאסית ובגן לשלוח לחוג אנגלית וחשבון.... ושאם נעשה טעות אחת נדפוק להם את כל החיים.....
מצאנו את עצמנו חסרי אונים, מבולבלים, ואשמים. לא משנה מה אנחנו בסוף יוצא שאנחנו אשמים. אז זהו שלא.
בגדול הורות זה כמו לנסוע על אוטוסדרדה, זה קורה מהר, זה נמשך זמן רב, יש המון נהגים נוספים לידינו.
חשוב שכל הורה ידע יבין ויזכור שאין נתיב אחד נכון לנסיעה. לכל משפחה והורים יש את הקצב שנכון להם המרחק והכיוון בחיים.
בעיני מה שחשוב שהורים יזכרו זה ש:
• אנחנו נוהגים. לא הילדים.
• יש שוליים שאפשר לעצור להתרעננות ולחשיבה משותפת על המשך הדרך המשפחתית.
• ירידה לשוליים באופן בלתי מתוכנן גורמת לאובדן השליטה ועלולה להסתיים בתאונה.
• כדי שלא נרד לשוליים חשוב שנהיה ערניים, נתחלף בנהיגה עם בן/בת הזוג ונשמע מהילדים על חווית הנסיעה יחד.
• יש גם דברים שהם יכולים להחליט. הם משתנים וגדלים עם השנים.
• גם כשהם נראים גדולים, - עד גיל 18. אנחנו. נוהגים.
• ואם אנחנו קצת שתויים אז לא נוהגים!!!! כי אם שותים לא נוהגים.....
• לתוך זה מצטרפים מושגים כמו סמכות, מנהיגות, גבולות.
• כל עוד אנחנו מבינים מי אנחנו- ומי הילדים.
• אנחנו מחליטים על מה הם מחליטים....
• ילדים צריכים שנהיה הורים שלהם, לכך הם מצפים, בשונה מאיתנו הם לא כל כך מבולבלים... הם לא מצפים שנהיה חברים/אחים/דודים. חברים יהיו להם מספיק כל החיים...
• הם צריכים הורים. שדואגים, צוחקים, מלטפים, ומכוונים. וגם אומרים מה שחושבים במילים שהילדים מבינים.מסבירים מה טוב ורע ועושים להם את התמונה יותר ברורה.
• העידן שלנו מבלבל. פוסטמודרני, פלורליסטי,רב-תרבותי, רב-ערוצי, רב-תכליתי. ערב רב של רעיונות ואפשרויות אין סופיות של טכנולוגיה ומדע.
• נראה כאילו הכול אפשרי ומותר. כאילו בעולם החדש הזה שהם חיים בו אין גבולות אין טוב ורע אין אסור ומותר. האומנם?
• האם אין לכל אחד ואחד מכם דעה מה טוב ומה רע?
• מה מותר ומה אסור?
הורים הם נהגים אבל גם מנהיגים. נשמע דומה?
ושכאלה הייתי מבקש לתת 5 דגשים:
1. דוגמא אישית-ילדים לומדים יותר ממה שאנחנו עושים מאשר אומרים
2. חשיבה קדימה- זה דורש תכנון,התייעצות,פתרון בעיות.
3. שותפות-זמן לשיחה,סיוע הדדי,מסרים דומים וגם מחלוקות.ריבים ופיוסים.
4. הגדרה והצבת גבולות- ביום יום בשוטף המשפחתי,סדר יום ושבוע,וגם בדברים יותר עקרוניים
5. גמישות ושינויים- התאמה של 1-4 להתפתחות בחיים ולגדילת הילדים.
דורון מרגלית, M.A - מטפל באמנות, פרטני ,קבוצתי והדרכת הורים - ילדים, נוער ומבוגרים.
קליניקה : קיבוץ נגבה, חבר צוות בנפשי המרכז לטיפול וייעוץ באינטרנט.
מרכז "בנפשי" הוקם בשנת 2008 , ובו פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים, מטפלים באמנות, שלצד העבודה המקצועית בקליניקה ובשירות הציבורי התמחו לאורך השנים גם במתן טיפול וייעוץ באמצעות האינטרנט ( E Therapy).