רכישת דירה חדשה בבית משותף מקבלן רצופה בבעיות שלא ניתן לצפות מראש. להלן מספר אירועים אמיתיים שהדיירים לא יכלו לדעת עליהם מראש. במהלך בניית הדירה הדיירים התבקשו לבצע הזמנה של כלים סניטריים, ריצוף וחיפויים. הדיירים התאימו את הצבעים ואת האביזרים וההחלטה על כל פרט ופרט לא הייתה קלה. בעת ההזמנה נבחרה אמבטיה אקרילית משודרגת. צבע האמבטיה נרשם בטעות פרגמון. השילוב של הריצוף והחיפויים לא התאים לצבע הפרגמון השגוי, התוצאה שהתקבלה חדר אמבטיה שאינו תואם את הציפיות והקבלן איננו אחראי על מה שהוזמן. הקבלנים אינם מפעילים שיקול דעת בעת ההתקנה ולא מיידעים את הדיירים כאשר יש הבדל בצבעים. מבחינתם מה שכתוב בהזמנה באחריות הדיירים. התוצאה בזמן קבלת המפתח לדירה החדשה, עגמת נפש מיותרת, אמבטיה בצבע לא מתאים, ששולמה במיטב כספם של הדיירים, בתוספת תשלום עבור החלפת אמבטיית הפח הסטנדרטית, לאמבטיה אקרילית ובתוספת דמי התקנה. כדי להחליף את האמבטיה לצבע לבן, הסתבר להם שצריך לשלם עבור פירוק והתקנה מחדש ולהשלים את החיפויים שיפורקו וכן הלאה. הדיירים בסופו של דבר נשארו עם המצב הקיים בגלל ההוצאה הגדולה הכרוכה בהחלפה.
דיירים אחרים שידרגו את האמבטיה לסוג מודרני ויקר, ביקשו מהם לבחור ברז, הראו להם דוגמאות והם בחרו מתוכם. אנשי המכירות צמודים לסטנדרט של הקבלן ולא סיפרו להם על כל האפשרויות שקיימות בשוק. למשל על אפשרות של פיית מילוי מתוך האמבטיה, וויתור על הברז הסטנדרטי עם פיית המילוי והמזלף. במקום הנ"ל, הייתה להם אפשרות להתקין אינטרפוץ 5 דרך, שבו מילוי האמבטיה הוא ע"י פיית מילוי מתוך האמבטיה ובנוסף מתקנים מזלף עליון קבוע, ובצד נקודת מים ומזלף ידני. המראה שהיה מתקבל היה נקי יותר ומעוצב. כמובן שהקבלן במקרה כזה היה דורש תוספת תשלום עבור ההתקנה המיוחדת. התוצאה שהתקבלה ללא השדרוג, אמבטיה מאוד חדשנית עם ברז בסגנון מיושן. אפשר לומר, לא נורא אבל כשנודע לדיירים זה מאוד הכעיס אותם. רצוי שתדעו מראש שאפשר לשדרג גם התקנה הסטנדרטית.
ריצוף חדרים רטובים חייב להיות ע"פ התקן ריצוף אנטיסליפ - ריצוף נגד החלקה. לשירותי האורחים בתקן יש המלצה לאנטיסליפ אבל אין חובה. סוכני המכירות בחברות החיפויים טוענים שאפשר להתקין ריצוף רגיל בשרותי האורחים, ולא מתריעים בפני הדיירים שלא כל קבלן מסכים להתקין את הריצוף הרגיל. במקרה שלנו הקבלן לא הסכים להתקין אריח רגיל. דבר שגרם לדיירים לעגמת נפש ובזבוז זמן, להגיע שוב לאולם התצוגה ולבחור ריצוף אנטיסליפ.
במקרה אחר הדיירים בחרו חיפוי בשני צבעים בתוספת דקור. הקבלן ביקש תוכניות פריסה של החיפויים. חברת החיפויים העבירה לדיירים תמונת ההדמיה שממנה לא ניתן להבין את הפריסה ואת כיווני הנחת האריחים. הדיירים לא הבינו מי נגד מי, כל מה שעניין אותם זה שהעבודה תיעשה כפי שצריך ואז התחילה מסכת של שיחות טלפון, בזבוז זמן ועצבים... צריך לדרוש תוכנית פריסה בעת ההזמנה.
לסיכום בעת הזמנת החיפויים והכלים הסניטריים, צריך לבדוק היטב את ההזמנה לעבור סעיף, סעיף, לא להתבייש, לבקש שוב לראות את כל מה שהוזמן בנוסף לשאול שאלות אם יש אפשרויות נוספות לשידרוג, אתם תחליטו מה שתרצו לאחר שתדעו מהם האפשרויות. ורק אז לחתום על ההזמנה.
עוד עצות וטיפים בעיצוב פנים ניתן למצוא באתר: רינה בנימין עיצוב ואדריכלות פנים http://www.rinab.co.il
מאת: רינה בנימין - מעצבת פנים