לפרשת חקת
ד"ר יחיאל שרמן
פרשת חקת פותחת בפרה אדומה-באפר ממנו ניתן לגרום לטהרה- לאחר שאדם נטמא. התורה מבהירה לנו חשיבות לימוד התורה ,למסור את החיים,את הזמן , החשיבה,המוח –ללימוד תורה. גם בתקופות קשות חייב אדם לעסוק בלימוד תורה. אנו יודעים שגם בימי האינקוויזיציה,הנאציזם ובעוד זמנים קשים, התורה היא ששמרה על ניצחיותו של העם היהודי.
תורתנו היא כולה "רוחניות", כך יש יותר מקום לשכינתו של הקב"ה בתוכנו. היהדות מדגישה שיש צורך חיוני בשמירת הבריאות-כחובה. אדם בריא רוכש ביתר עוצמה לימוד תורה. הרמב"ם שהיה כאמור גם רופא- מציין שאין סיכוי שאדם ירכוש תורה- מידיעת הבורא כשהוא חולה. הבריאות היא אמצעי הכרחי לקניית תורה.
לכן מצווים אנו לאכול בשבת שלוש סעודות ,כדי שנהיה בריאים ובעלי מוטיבציה ונחישות ללמוד תורה ולטפל היטב בילדינו וללמוד תורה.אדם בריא ילמד טוב יותר תורה ויגביר בעוצמה את האמונה בבורא עולם.בריאות האדם מקטנותו באוכל ושינה מוסיפה מוטיבציה ועוצמה להטמיע בתוכנו את התורה כיאות.
אדם בריא –הלומד תורה חייב להטמיע בתוכו –טוב לב,אנושיות,אהבת אדם,נתינה לאחר.לא בכדי הדגישו חז"ל "גדולה הכנסת אורחים מקבלת פני שכינה",כאשר אדם חכם וחברותי-הוא שמח ומאושר יותר וכל התורה-הלימוד,הרוחניות מקבלת משמעות נפלאה. מסופר על רבי עקיבא "שהמית עצמו באוהלה שלתורה".כך הפך הוא לאחד מגדולי החכמים ביהדות. אך תמיד שילב תורה ואהבת אדם-וטוב לב.ההורים חייביםלהבין וליישם חינוך ילדינו לאהבת תורה, ללמוד בשלבים-בתהליך ובכלים יעילים ומרתקים. צריך לאגור בתוכו של האדם חכמה ותמיד להפיצה , כפי שמציין שלמה המלך-"יפוצו מעיינותיך חוצה".
כדי לחזק את הביטחון העצמי והדימוי העצמי של כל אדם מקטנותו, עלינו לתת"במה" לכל ילד בדיבור,באמירות ובדברי תורה למשל מדי יום ובודאי בשולחן השבת. כך מחזקים את אומץ הלב, את הבטחון כדי להגביר תורה ולהאדירה .שהרי קיים הפסוק –למדתי מרבותי...מחברי...ומתלמידי יותר מכולם..."
היינו החכמה-הרוחניות- קיימת בכל הלומדים, אך החכמה היצירתית ביותר טמונה בצעירים-לכן עלינו לבנות תשתית יצוקה המאפשרת לצעירים לבטא עצמם ולהוכיח חכמתם כדי שהמוטיבציה שבהם תפרח ותנוע עוד ועוד קדימה.
לכן פותחת הפרשה "בזאת חקת התורה",בלימוד התורה יש להתעמק,לחפור באר עמוקה, להתווכח,להתנצח, לאפשר שקלא וטריא כל הזמן, לכן הלימוד הטוב ביותר הוא לימוד "בחברותא", המאפשר "שאילת שאלות" הכלי החשוב ביותר ההופך היידע לחכמה.
עלינו כל הזמן לאתגר את הילדים כדי להעמיק בלימוד תורה,לחוש,ליזום, להיות יצירתי ברעיונות כדי להגביר"הרוחניות" שבתורה לעגן כל הלמידה ,כפי שכתוב במסכת חגיגה" אין בית מדרש ללא חידוש".לימוד תורה מגביר הרוחניות, מטפח חכמה ומפעיל היטב את תאי המוח ושומר עליהם שנים רבות. אדם לומד-רוחני- שמח ומאושר כפי שכתוב "חכמת אדם תאיר פניו".
למרות אלפי שנות גלום במיגוון מדינות בעולם –העם היהודי שמר על אופיו וחכמתו בגלל לימוד תורה-שהרי תורה היא חיינו,לימוד התורה וקיום המצוות קישרו בין כל חלקי העם היהודי המפוזר בכל העולם. תמיד ...תמיד היה שילוב של לימוד תורה עם טוב לב-נתינה ואהבת אדם.
הלימוד חשוב ובסיסי גם אם לא הכל ברור " זאת חקת התורה" פותחת הפרשה אף כי לא ברור לגמרי מדוע דווקא פרה אדומה.
בפרשה מסופר על אי היציאה למלחמה עם אדום שנבעה מהפן הרוחני האמוני התורני שהיה קיים בהם.חשוב להדגיש שאדם הלומד תורה ומקיים מצוות , מחדיר לתוכו חיי חברה ,אהבת אדם טוב לב נתינה יושר והגינות.
1
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.