משחקי חשיבה מוכיחים את עצמם כתורמים להתפתחות המחשבתית של האדם, כיוון שהם נותנים גירוי לפיתוח קווי מחשבה נוספים.
משחקי החשיבה תורמים לאונה הריאלית השמאלית לשפר את יכולת התפקוד אצל האדם בכך שהם מהווים אתגר וגירוי למוח ומשפרים משמעותית גם את יכולת החשיבה שלו להתמודד עם דברים יותר קשים בחיים ולא ללכת על פי הספר, יכולת זו נובעת מהקדשת המחשבה שהאדם נותן לפתרון משחקי החשיבה השונים.
משחקי החשיבה בנויים כך שהאדם ייתן את כל ריכוזו בפתרון שאלה או אתגר שהמשחק נותן לו ויפתור אותה נכונה אך ורק בעזרת ריכוז נכון ויידע אשר נצבר במהלך השנים או במהלך המשחק.
לדוגמה, במשחק פאזל המוח מרוכז באיפה ואיך לשים את החלקים על פי ראות בלבד של צורתם. המוח מפעיל כמה פעולות במקביל כמו לשדר מקלט העין למוח והוא מעביר פקודה ליד לקחת את החלק שנראה כמתאים לחלק השני בצורתו ובעזרת הציור שמעליו. כך מתחדד עם הזמן האינסטינקט לעשות פעולה זו יותר מהר וכלה גם בדברים אחרים בחיים כמו זיהוי גורמים מהיר ואף עבודה עם כלים כמו פטיש ומסמר, כדי לתקוע את המסמר עם הפטיש ביתר דייקנות.
משחקי החשיבה לא רק תורמים בריכוז אלה פותחים את קו המחשבה ליותר רחבה ונותנים אפשרות לבנות וליצור דברים חדשים.
למוח יש את הצורך בגירוי ממשי הרי כל שאנו לומדים ומפתחים אותו במודע או לא במודע, בלימודים בעבודה בשיחה עם חבר בהסתכלות בטלוויזיה בשמיעה ברדיו ואף בראיית סיטואציה סתמית ברחוב, מכל מקום אנו לומדים משהו חדש שהמוח קולט. השאלה מהיכן מגיע הגירוי הזה?
בחיי היום יום שאנו ברכבת, בהפסקה בעבודה, בבית, במכון יופי, בתור לרופא כשאנו פותרים תשבצים, סודוקו וכיו"ב אנו מגרים את המוח ומפתחים אצלו "זוויות ראייה" אחרות כלפי צורת החשיבה שלנו, לכן אנו לומדים יותר כיוון שנפתחו עוד ועוד אספקלריות שונות וזוויות שונות לריכוז החשיבה עד לכדי מהירה ויעילה לחיי היום יום.
במשחק סודוקו אנו צריכים להשלים את כל 9 הרבועים מ1 עד 9 מבלי לרשום פעמים את אותה ספרה באותה שורה, המוח ישירות מתרכז בהיכן כן אפשר לשים את הספרה מבלי שתפגע בסדרה שמ1 עד 9, אם נתרגם את זה לחיי היום יום, הרי שהאדם מתמקד בסדר מסוים של פעולה או בסדר פעולות מבלי לעשות את אותה הפעולה פעמיים. המשחק תורם לו לפתח את הזיכרון והחשיבה ולא לטעות.