אימון להגשמת היעוד על-פי תורת הנפש שבקבלה
המאמר מתאר בקצרה את הקשר בין הגשמת היעוד לאימון על-פי תורת הנפש, שבקבלה ובחסידות. האימון על-פי תורת הנפש, שואב את מקורותיו מהקבלה, מהפסיכולוגיה היהודית מבית מדרשו של הבעל השם טוב, מהפסיכולוגיה החיובית וכלים מעולם האימון. הגישות, שצוינו תופסות את האדם כבעל יכולות לפעול על פי ערכים חיוביים, לשנות את עצמו ולממש בחייו את מה שנועד להיות. כמו כן, הן עוסקות במימושו העצמי של הפרט, העצמתו ואושרו.
האר"י הקדוש רבי יצחק לוריא אשכנזי, גדול המקובלים בעת החדשה, שפעל בצפת במאה ה-16 חולל שינויים בנוגע לתפיסה, כי לימוד הקבלה שמור ליחידי סגולה. ראשית, הוא אסר את השימוש בקבלה מעשית ושנית, הוא הסביר, שבזמננו "מותר ומצווה לגלות זאת החכמה", היינו הקבלה. האר"י אף סבר כי לימוד הקבלה יקרב את העולם למצב הגאולה המיוחל בו האדם יהיה שלם בגוף ובנשמה.
המהפכה הגדולה בהפצת תורת הקבלה התרחשה כעבור מאתיים שנה, עם ייסוד תנועת החסידות בידי רבי ישראל בעל-שם-טוב. אפשר לומר, שחידושו הגדול של הבעש"ט היה בלקיחת חכמת הקבלה הגבוהה ותרגומה למושגים מעולם הנפש. הבעש"ט לקח את תכני היסוד של הקבלה הכוללים מבנים מסועפים של העולמות העליונים, שמות הקב"ה וכוונות רוחניות ויישם אותם לשפה של תהליכים נפשיים וכלים להבין את הטוב הטמון בנו ואת תחושת השלמות מעצם קיומנו. על-פי הקבלה הגורם המרכזי לאיבוד תחושת האושר בחיי היומיום נובע מהחוויה הפנימית של חסר וחלל פנימי הבא לידי ביטוי בביקורת, כעסים ופגיעה ביחסים קרובים. ההצלחה במושגים מודרניים מערביים קשורה להישגים בתחום הכלכלי, סטאטוס חברתי או קידום מקצועי. ברם, על פי מחקרים נמצא כי, האושר של האדם קשור ל-4 צורות התנהלות עיקריות: לזמן ללא לחץ מיותר, שהייה בחברת אנשים האהובים עלינו, למידה של תחום המעניין אותנו ופשטות.
הדרך להגיע אל שלמות הגאולה מנוסחת בקבלה ובחסידות ביכולתך לצאת מהקושי הגשמי או/ורוחני למקום חדש ומיטיב. סיפורם של בני ישראל, היוצאים ממצרים אל הארץ המובטחת, היינו סיפורה של הנפש הכמהה להשתנות וצאת משעבודה לאגו, לכעסים ודאגות של חיי היומיום. במושגים קבליים מדובר בשחרור מהקללה, שרבצה על האדם לעבוד את האדמה ובהחלפתה בעליה בסולמות הרוחניים אל עבר הארץ המובטחת. לאדם אין שליטה על חווית הכמיהה לצאת מהשעבוד. חווית הכמיהה יכולה להתרחש הן בזמן של אושר והן בזמן של דכדוך או צער. אך הכמיהה למשהו אינה דומה ליכולת לבצע. הקבלה היא תהליך איטי ומתמשך של צמיחה ופירושו חיזור מתמשך אחר שינוי למימוש ייעודנו. בקבלה מוסבר כי, במצב בו האדם מצליח לשנות את התנהגותו ונטיותיו הוא מושך אליו אור ממקום כל כך נעלה, שהופך את האויבים לאוהבים. אור זה, בניגוד לאורות אחרים הקיימים באלוקות, נשאר באדם לאורך חייו ואינו מתפוגג. כדי להגיע לשינוי המיוחל נדרשת מאיתנו יגיעה. נדרש מאיתנו לעשות את מה, שהצטווה אברהם אבינו לך-לך מ?ארצך וממ?ולדתך ומבית אביך אל-הארץ אשר ארא?ך. אברהם אבינו, מגיע לארץ ישראל וכאן מתגלית מגמת בריאתו: "ויקרא שם בשם ה'". לגלות ולפרסם בעולם את אחדותו של ה'. על-פי תורת הנפש המושג לך לך רלוונטי לימינו ומשמעותו: לך מרצונותיך החומריים, שאינם מקדמים אותך, לך מהשכל ומההבנות המוכרות לך מההרגלים והאמונות שרכשת בבית הוריך אל הגשמתך העצמית, שנועדה לגלות את מהותך האמיתית, שם תמצא את ייעודך ושלמות תכליתך.
בתהליך יש חשיבות רבה להקשבה הפנימית: מה מבטא אותך הכי הרבה? מה הכישורים והחזקות שלך? נולדת עם כישורים מיוחדים ומתוכם עליך לבחור את הכישורים הכי מוטבעים בך ולאלו לתת דרור וביטוי בעולם. התכלית הינה להוביל את חלקך בעולם למקום טוב יותר. אם גדלת עם הורים קשים או חווית מציאות קשה, לכל דבר יש משמעות וערך הקשור לייעודך המיוחד. הקשיים, שהוצבו בפניך, הינם חלק מייעודך ונועדו לעזור לך לגלות בעצמך מימדים עמוקים יותר. התבונן בעצמך וראה עד כמה התקדמת בחמש או עשר השנים האחרונות באופן יחסי לעצמך, כמה למדת, כמה השתנת וכמה השגת יחסית לעצמך ולנתוני הפתיחה הייחודיים לך. רוצים להעניק לך אור נפלא, שאם תקבלו בדרך אחרת, קלה יותר סביר שתאבדו.
אריסטו כותב כי, האדם הטוב, המאושר, הוא זה הממש יותר את מה שטמון בו.
אז מהו ייעודך? בפשטות ניתן לאמר כי, להוביל את המציאות למקום טוב יותר זו התכלית. כשאתה מתקרב למקום זה אתה מתקרב לאחד. כשאתה חש תסכול כי אתה לא ממומש בעבודה, בזוגיות, עם הילדים זה כי התרחקת מתכליתך. במקביל לחיפוש המשמעות החיובית בעשייה הפרטית שלך והארתה באור המודעות הפנימית, עליך למצוא את המשמעות החיובית בסובבים אותך. התחל בראיית הטוב והחזקות אצל השני ונתינת ערך, מקום וקיום לאחר. כשתראה את הטוב בשני, תגלה כי מקום זה משגשג גם בך. מאחר שהספירות הואצלו באופן, שנעוץ סופן בתחילתן ותחילתן בסופן (ספ' יצירה פרק א'), כשאתה פועל במציאות בכיוון הגשמת ייעודך אתה מושך לעולם אור חדש ומתחיל השינוי המבורך. אתה מגלה במלכות את ספירת הכתר(את הטוב) והכתר מתגלה דרכך בעולם. אתה מחבר בין האור לכלי ואז מים פנים לפנים, תהפוך לכלי לשפע, תהפוך לאדם רגוע המשרה בסביבתו חסד ורגיעה.
רחל בק [M.A]
טיפול ואימון על-פי תורת הנפש שבקבלה
www.kabbala4u.co.il