השימוש בביטוי "אחריות מיוחדת" ו"אחריות מיניסטריאלית" תפס מקום של כבוד בציבור.ההתנגדות לעיתים הבוטה של השרים יובל שטייניץ ואלי ישי,לממצאי מבקר המדינה אולי מובנת, אך לנוכח הטענה "מה יכולתי לעשות,אני התרעתי" יש בהחלט מה לומר ולשנות את תפיסת האחריות מן היסוד,
ההתנגדות של השרים ישי ושטייניץ להתפטר בעקבות החלת האחריות המיוחדת והמיניסטריאלית ולעיתים באופן בוטה כפי שעולה בדוח מבקר המדינהמובנת מאליה."מה פתאום להתפטר הם טוענים",?,פתאום שינו את כללי המשחק תוך כדי המשחק.
עד היום מן המקובלות הוא ששר בישראל אינו נושא באחריות אישית וישירה לקורה במשרדו ומסתתר תחת המושג אחריות מיניסטריאלית אך לו שלו אישית, וזאת גם במקרים של קיפח חיי אדם, תמיד ימצאו האשמים הכפופים לשר. והנה בא המבקר ואומר "סליחה, אתם כן אחראים!"
ואז נשאלת האלה מה יכול לעשות שר שגם מתריע על מחדש אך קולו לא נשמע ואין מתייחסים להתראותיו. ובכן, אם השר עשה את הפעולות הבאות ,לדעתי אין בו אשם או לא ניתן להאשימו ואלה הפעולות:
? התריע בפני ראש הממשלה בכתב ובע"פ. באופן אישי ובישיבת הממשלה. עם סימוכין.
? דרש להיפגש עם ראש הממשלה בפגישה אישית פעם או פעמיים או אפילו שלש.
? דרש להעלות את הנושא על סדר היום לדיון בועדת שרים מיוחדת וגם במליאת ההמשלה.
? גייס את התקשורת והתריע על המחדל המתקרב.
? איים בהתפשרות מהממשלה אם הנושא לא יטופל.
? שם את המפתחות על השולחן ומתפטר מתפקידו תוך הנמקה כולל לתקשורת.
אם כול זה היה נעשה, אני מניח,שהמחדל והאסון היו מקבל פנים אחרות .
מהיום, השרים חייבים להבין ולקלוט, שבדרך הארוכה לתפקיד הנכסף של שר בממשלת ישראל ,כמו: הצגת מועמדות, בחירות, מאבקי פריימריס ושתדלנות,מחכה אמנם תפקיד שר עם כל השררה והכבוד, אך מחכה גם אחריות לכל הנעשה במשרדו. זה לא היה ברור דיו מקודם
ואכן בזכות המבקר המדינה היוצא הפעם נפל דבר בתולדות הממשל שלנו.
דוח מבקר המדינה שפורסם זה עתה בעניין השריפה בכרמל הוא מקיף וטוב שנכתב ,תהיה עליו ביקורת ככל שתהיה,אך נפל דבר בישראל, לינדרשטראוס עשה לבטח שרות חשוב ביותר, והיא קביעת נורמות לגבי אחריותם האישית של שרי הממשלה בכול הקורה במשרדם,
נראה היום שדיי ומספיק עם הטלת האחריות בכול מחדל על הכפופים במשרד, במחדלים וכשלים הקשורים לקיפוח חיי אדם ,שר במשרד שיש לו תיק פעיל לא יוכל לברוח מאחריות והאחריות המיניסטריאלית או אחריות מיוחדת כלשון המבקר,תרדוף אותו מהיום והלאה והיא תמתין לו.
יתכן,ויש להניח והדבר יפעיל לחצים במערכת בישיבות הממשלה, שרים יהיו יותר תובעניים לדרישות,ינסו ויתאמצו יותר לפעול בכסת"ח (כסוי תחת),יותר ניירת מוכחת ותזכורות והצעות לדיון על סדר היום וראש הממשלה יאלץ להיכנס יותר לעובי הקורה- אז מה רע בכך?
ובכך יש להניח, שהשרים יהיו יותר מעורבים בנעשה במשרדם והמצב רק ישתפר המצב במדינה
גרשון אקשטיין,רעננה
גרשון אקשטיין , סא"ל (בדימוס)שרות בצה"ל בסדיר בצנחנים ,בשרות קבע ,בתפקידי פיקוד,מטה והדרכה.
ביו היתר הקים ויסד את תפקיד ראש זירת העורף במטכ"ל אג"מ מבצעים.
.עם שחרורו מצה"ל, הקים את חברת "הכוון" שעסקה בייזום והקמת עסקים ,ובין היתר כתב מספר ספרים שהם מדריכים עסקיים.וכן את הספרים: סיעוד הורים בישראל" ו"קמתי ונפלתי וקמתי שוב"
בתפקידיו הציבוריים בארגון גמלאי צה"ל-"צוות" ,שימש במשך 17 שנה ,,כחבר הנהלה,יו"ר ועדת הסברה ומערכת,יו"ר ועדת ארגון ותקנון ויו"ר ועדת ביקורת ארצית וזכה לאות "יקיר צוות"
בעקבות אירוע מוחי שממנו השתקם,יצא לגימלאות בשנת 2005 ,כיום הינו סופר ופובליציסט.
אתר הספר : http://www.gershone.ios.st
אי-מייל: grshone@zahav.net.il