איך מותגים מתרסקים בארץ ובעולם.
כמה כסף הושקעו במותגים ישראליים ועולמיים? וכמה מהר (ביון-אחד) מותג יכול להתרסק.
התרסקות של מותג היא לא רק בעלות המניה שלו שגם זה נזק עסקי אדיר, כאשר מותגים חותכים את ההון שלהם כתוצאה מהתרסקות של המותג עד כדי 80% מערכם. ההרס היותר גדול הינו התרסקות המותג כלפי הלקוחות הצרכניים שלו, מותג שמאבד את ערכו כלפי הצרכן לעולם לא יוכל לחזור לאותו מצב שהיה טרם ההתרסקות.
כ-יועץ אסטרטגי אני למד כי חברת גולן טלקום והוט מובייל ניידו קרוב ל-120 אלף ישראלים מה שאומר שבקצב הזה ישיגו 7.7% מהשוק תוך שנה.
ולמה זה קורה?
כ-יועץ עסקי הרי אני יכול לנתח את העובדה כי החברות הותיקות בעולם הסלולרי הישוו מחירים עם המפעילים החדשים, אז מה הסיבה שיש ללקוחות רצון לעזוב חברה שכבר הם קשורים איתם ובמיוחד שהם כבר מכירים את ההתנהלות עם החברה, רמת השירות של החברה, וההבנה שהחברה הקיימת תמשיך ותתן להם שירות מה שלא מובטח אצל החברות החדשות המבוססות שירות אינטרנטי.
אבל, מסתבר, והנתונים שהצגתי כאן מוכיחים זאת מבלי ספק,כי הלקוחות פשוט "כועסים" על המותג הותיק ומרגישים מרומים על ידם כך שהם מוכנים לוותר על כול ההתקשרות המוכרת איתם ולעבור לבלתי נודע אצל החברות החדשות.
אין יותר הגיוני מההסבר הזה של כעס על המותג ברמה כול כך אמוציונלית, כ-יועץ שיווק לא זכור לי כי אי פעם ראיתי תהליך של נטישה של לקוחות ממותגים כול כך חזקים וותיקים כדוגמת חברות הסלולר שהשקיעו בלקרב את הלקוחות אליהם במרכזי שירות מפנקים, בטכנולוגיה חדשה כול בוקר וערב, ובמענה טלפוני הולם.
מסתבר שהמחאה החברתית שעכשיו תופסת עוד יותר תאוצה באמת עשתה משהו לצרכן הישראלי, והוא לא מוכן לסלוח.
חשוב עד חשוב מאד כי מותגים אחרים שעדיין נהנים משמנות כאלה ואחרות ידליקו מדורה אדומה גדולה לצד עיסקהם וילמדו את תהליכי הטרנספורמציה שצרכנים מוכנים לעבור רק בכדי להביע מחאה או כעס על המותג שכול כך רצה להיות חבר שלהם.
ושוב אני חוזר על המנטרה שלי. זה הזמן ליזום להקים או לחדש עסקים קיימים. זה הזמן בו כולם מתחברים לרשת החברתית ומשם שואבים את הלקוחות שלהם, המותג הענק וגם העסק הקטן שניהם היום נמצאים באותה סירה ומציגים על אותה במה.
שיווק זה מדע אבל זה גם אמוציה, מסתבר שהאמוציה חזקה על המדע ועל הכלכלה כאחד
דורון עמית הינו יועץ עסקי,שיווקי,מכירתי...יועץ וגם מלווה...