ראשית מהם מבחני ומבדקי שימושיות ?
כשם שהמונח מרמז מבדקי שימושיות בוחנים את שימושיות האתר למשתמש. הם נועדו לתת לבעל האתר מידע על התנהגות הגולשים באתרו. ויועדו לשיפור השירות ולגילוי בעיות בחוויית המשתמש.
ישנם שלושה סוגים של מבדקי שימושיות:
- הערכת מומחים – מומחי ממשק משתמש בודקים לפרטים את ממשקי המשתמש השונים של האתר במטרה למצוא בעיות בממשק ולייעל את הממשק לטובת נוחיות הממשק וחווית המשתמש.
תפקידם של המומחים הוא לבצע מבדקי שימושיות לאתר האינטרנט שלכם, ולהציע שיפורים והערות תוך הפקת דו"ח ממוקד על שימושיות האתר.
- מבחן שימושיות UI – מבחן שכזה נעשה בתנאי מעבדה על ידי גולשים "אמיתיים" תחת עיניו של מומחה חווית משתמש. מבחן שכזה כולל עד 15 משתתפים ואנו מגדירים בו מה אנו רוצים לבדוק באתר.
- תוכנות מעקב ובדיקה – תוכנות מעקב בודקות את הרגלי הגלישה של הגולשים באתרינו. על מה הם לוחצים יותר, הדפים הנצפים יותר, ביצועי הממשק השונים, תזוזות מקלדת ועכבר באתרינו, לאתר אזורי נטישה, רכיבים שימושים יותר ופחות. מבחן זה נקרא על ידי מומחה ממשקים ויוצא כדו"ח לבעל האתר הם מסקנות השימושיות של הבדיקה.
החשיבות של מבחני שימושיות
למבחן שימושיות ישנה חשיבות גדולה מכיוון שהמבחנים והמבדקים השונים הם הדרך (כמעט) היחידה לדעת איך הגולשים באתרינו מבצעים תהליכים באתר וחווים את האתר.
מתי עלינו לבצע מבדק שימושיות לאתר?
ביצענו שדרוג או שינוי לממשקי האתר – זהו זמן טוב לבצע מבדק ולקבל תוצאות מדויקות.
מתכננים שדרוג לממשקי האתר או בניית ממשק חדש– רצוי לעשות מבחן לפני שדרוג כדי לראות מה עבד באתר הישן ומה לא. האם יש צורך בלבצע בכלל שדרוג, מה להשאיר ומה רצוי לשדרג. מבדקי שימושיות יאפשרות לנו להחליט החלטה נבונה על השדרוג ויחסכו לנו משאבים וכסף בעיצוב הממשק החדש.
בדיקת ביצועים כללית – כשאנו רוצים לבדוק באופן כללי את האינטראקציה של הגולשים באתרינו. אפשרות של מבדקי שימושיות הינה אופציה טובה.
ולשאלה המרכזית: כיצד מבחן שימושיות ישפר את אתרינו, ואיך נגדיל רווחים
לאחר שקיבלנו את התוצאות הסופיות של מבחן השימושיות. אנו נקבל מסמכים הכוללים פרטי-פרטים על אתרינו עלינו לעבור עליהם על כל פרט ופרט. רצוי ומומלץ לעבור עליו עם מומחה עיצוב ממשק משתמש, ובנוסף עם שותפים בארגון שלנו השייכים לתהליך השיווק, התכנון, והפעולות באתר שלנו.
את התוצאות שנבחן נוכל לראות מה עובד באתר, מה דרוש שיפור או שדרוג ומה מפריע לגולשים באתר, את המסקנות ניקח לתהליך היישום.
כאשר אנו רואים שחלק מרכיבי הממשק הקשורים בביצוע פעולות רכישה אינם פועלים כהלכה, או תוצאת המבדקים הראו לנו שלחלק מהגולשים קשה להבין כיצד מתבצעת רכישה או משתמשים באתר. אנו נבצע את השינויים המתאימים ובכך נאפשר קלות ונגישות לגולשים אשר התקשו באתרינו. מיותר לציין – אופציה זו תגדיל את הכנסתנו מאתרינו. תוסיף לנו לקוחות מרוצים שבתקווה יהפכו ללקוחות חוזרים וממליצים.
כיצד תבחרו לאתרכם את המבדק המתאים ביותר?
עליכם לפנות למומחה ממשקי משתמש בעל ניסיון בביצוע מבדקי שימושיות. המומחה יברר אתכם את מטרת הבדיקה, מה תרצו לבדוק, וימליץ לכם על הבדיקה המתאימה.
כמובן שמדובר גם בעניין כספי, כאשר מבחן שימושיות הכרוך בהעסקת אנשים ומספר מומחים לביצוע המבחן אינו עניין זול.
כאשר מדובר בממשק גדול ומסורבל, אין מנוס ומלבצע את כל הבדיקות ביחד, כמובן שאופציה זו יקרה מאוד אך נועדה לחברות ותאגידים גדולים.
חברות קטנות יכולות להרשות לעצמם להסתפק בהערכת מומחה ו/או שימוש בתוכנות מעקב.
סיכום
במאמר זה הוצגו והסברנו מעט את היתרונות הכלליות של מבדקי שימושיות ואת היתרונות והפוטנציאל הרווחי לביצוע המבדקים לאתרי אינטרנט. יש לזכור שמבדקים שכאלו עליהם להיות מאוד מדויקים ויש להקפיד על כללים נוקשים בביצוע מבדקים שכאלה. כשנפנה למומחה חשוב שהתקשורת איתו תהייה טובה ושנדאג לספק לו את כל המידע הדרוש לביצוע מבדק שכזה בהצלחה מרובה.
"הקסו" מומחים לחווית משתמש. אנו מבצעים מבדקי שימושיות לאתרים כחלק מפתרונות חווית המשתמש שאנו מספקים. בקרו באתרנו ללמוד עוד עלינו ועל השירותים שלנו Hexoo.com