לקנות או לקנות את המניה זו השאלה. התשובה שלי, נכון לתאריך ההנפקה היתה חד משמעית לא.
בוא ונחשוב על פייסבוק כעל מכולת. ונחשוב על עצמנו כבעלים היחידים של המכולת הזאת. היא מרוויחה 1 שקל בשנה. נניח שהיא מוכרת ב-5 שקלים לשנה. בכמה היית מוכן לקנות את המכולת הזאת?
דוגמא: נניח שהמכולת הזאת נהדרת, והיא כל שנה ללא יוצא מן הכלל מרוויחה 1 שקל בשנה. במידה והיית קונה אותה ב-5 שקלים, ואם כל שנה היית מרוויח 1 שקל, אזי היית רואה את הסכום שהשקעת בחזרה אצלך, אחרי 5 שנים. זהו למעשה מכפיל הרווח.
בואו ונחזור לפייסבוק. המכולת של פייסבוק מרוויחה 1 מיליארד דולר. במידה והיית משלם עבורה 5 מיליארד דולר, היית רואה את ההשקעה שלך בחזרה אחרי 5 שנים. עכשיו, בואו ונראה בכמה מוכרים את המכולת של פייסבוק. מסתבר שביום ההנפקה מכרו אותה לפי שווי של 100 מיליארד דולר. כלומר, מי שקנה אותה היום, יראה חזרה את ההשקעה שלו בעוד 100 שנים. 100 ש נ י ם !
רגע, רגע, רגע, אתה בטח אומר. זה לא כזה פשוט. הרווח שלהם יגדל. בשנה הבאה הוא יהיה 2 מיליארד דולר, ואז אראה את ההשקעה חוזרת אלי בעוד חצי מהזמן. נכון, אבל גם אז תצטרך לחכות עוד 50 שנים עד שתראה את הכסף שהשקעת אצלך. הכלל שלי אומר שאני לא יכול לחכות יותר מעשר שנים.
אפשר להמשיך ולנתח את המקרה של פייסבוק. אפשר לטעון שקצב הגידול שלהם יצדיק את המחיר הגבוה ובהתאמה את המחיר הנדרש. השאלה היא מדוע להתעקש על מכולת שכבר עכשיו מתומחרת כל כך גבוה, כאשר יש הרבה אפשרויות שם בחוץ?
הרעיון של לרוץ עם העדר, היה ונשאר משהו שכדאי להמנע ממנו. אנחנו רוצים לחפש עסק נהדר, שצומח בעקביות ולא מתומחר כל כך יקר. כל כך פשוט וכל כך הגיוני.
כל האמור לעיל נכתב בתאריך ההנפקה. נכון להיום המחיר של מניית פייסבוק, נחתך מ-45$ ל-21$. עכשיו המניה לא פופלרית. עכשיו היא נחשבת ל"סוס מת" לפני שהתחילה לרוץ.
ולמרות כל האמור לעיל, כל אחד צריך מקור להשראה ובקרה. אחד ממנתחי הערך הטובים בעולם, פרופ' דמודארן הגדיר את היכולת לנתח את מניית פייסבוק "קשה מדי" ונתן לה שווי של 28$ ביום ההנפקה. הנה הניתוח.
עכשיו המניה מעניינת יותר. הרבה יותר.
לכותב אין רישיון ייעוץ השקעות. אין לראות בדברים המופיעים באתר ייעוץ או המלצה.
ארנון גולני - השכלה פיננסית מעשית. קורסים וסדנאות שעושים הבדל.