הבעייה אינה קריטית בישובים קטנים , בהם יכול המועמד לגייס את כוחותיו ולעבור בית בית , או לעבור בין בתיהם של מעצבי דעת הקהל היישוביים ומובילי הדיעה . אולם , בישובים בהם מספר התושבים רב , מעל 20,000 מצביעים למשל , יידרשו למועמד כ - 6,000 ביקורים אישיים בבתי המצביעים , או לחליפין 700 חוגי בית , שגם אם יהיה חרוץ וזריז יקיים אותם במהלך שנה שלמה כולל שבתות וחגים ...
לכל ברור, כי המגע האישי הכל כך מיוחל לא יכול להתממש למרות ההתפתחויות הטכנולוגיות .
החוליה המקשרת יכולה להיות שגרירים = "חברים המכירים היטב את המועמד" , ואמצעי התקשורת הזול והזמין ביותר הטלפון . נזהיר מראש, רק טלפן אנושי ורק אחד שבאמת מכיר טוב את המועמד או הוכשר היטב יישלח למשימה . בארצות הברית למשל נמאס לבוחרים מההודעות הקוליות שהיו משאירים להם המועמדים השונים בטלפונים בביתם ובטלפונים הניידים , ולפיכך חוקק חוק במספר מדינות האוסר שיחות פוליטיות מוקלטות ROBOCALL.
אנו מחלקים היום את שיחות השיווק הפוליטי בקמפיינים לשלושה סבבים עיקריים :
• שיחה להצגת המועמד , כמשלים לקמפיין הפרסומי.
• שיחה לזיהוי תומכים והתנגדויות .
• שיחה להמרצה ווידוי הצבעה , יום לפני ובמהלך יום הבחירות .
ישנם מספר כללים שכדאי לשמור עליהם במהלך הטלמרקטינג הפוליטי :
1. הכשרה מקצועית לטלפנים , שינון החומר והיסטוריית המועמד .
2. רצוי שהטלפן יהיה דמות מקומית ומוערכת , למשל איש מושב יתקשר לחבריו במושב .
3. מומלץ שלא להתקשר לטלפונים סלולריים , החדירה לפרטיות עמוקה ובוטה מידי .
4. אל תשאירו הודעות קוליות כדי לסמן V ברשימותיכם , נסו להתקשר שוב . רק משיחה "חיה" תוכלו להבין .
5. במהלך השיחה אל תיכנסו לויכוחים או השמצות של המועמדים האחרים , בכל מקרה זה יכול ליצור רק נזק .
6. עירכו רישום מדוייק של התרשמותכם מהשיחה , ונושאים שהועלו בה .
7. היו סבלניים .
8. אל תבטיחו הבטחות , זכרו כי כל שיחה יכולה להיות מוקלטת , וייתכן אף שהגעתם לביתו של המתנגד הגדול ביותר למועמד שלכם , המנסה להכשיל אתכם בלשונכם .
9. חוש הומור , במידה, אינו מזיק .
10. אל תיעלבו או תיקחו אישית טריקות טלפון , או צרחות של "אני לא רוצה לשמוע עליו" .
11. אל תתקשרו בזמני ארוחות , אחרי 21.00 או "בימים מיוחדים" - אירוע לאומי או חדשות קשות .
12. נצלו את שעות הבוקר לשיחות לאוכלוסיה המבוגרת , פנסיונרים , וכו'
13. הכינו סימולציית שיחה הקשה ביותר לתרגול הטלפנים עם תשובות לשאלות כמו : " כמה המועמד משלם לך בשביל שתתקשר - איפה אתה גר - מי אתה - " וכו'
14. אל תאריכו , תהיו קשובים לסבלנותו של המאזין לכם . שאלו מעת לעת "האם אפשר להמשיך..?" , " אני מפריע" - וכו'
15. אל תבקשו התחייבויות או הצהרות אהבה , אם הבוחר לא גיבש את דעתו , תנו לו זמן לחשוב ....ולעולם אל תאמרו "אני בטוח שבסוף תצביע לנו..."
16. אם אינכם יודעים לענות על שאלה מסויימת אל תמרחו , אפשר לומר : " כדי לא להטעות אותך , אני מבקש לבדוק את הנתונים שוב, מתי אוכל לחזור אליך - ..."
17. זהה בשיחה "נעלבים" - תמיד יש כאלה , וכמעט תמיד אפשר לרצות אותם . אם המועמד שלך שכח השנה להזמין את פלוני ל"על האש" ביום העצמאות , זו לא סיבה שהוא לא יצביע עבורו .
18 . במקרים כמו הנ"ל עדכן את המועמד כדי שיתקשר אישית ל"נעלב" , בכלל במקרים עקרוניים וחשובים , בקש מהמועמד לחזור אישית .
19. הזכר לבוחר מתי הבחירות ( לא תמיד מה שאתה יודע , כולם יודעים )
20. במידה וזיהית תומך פוטנציאלי "חבר אותו אליך באמצעות שאלות כמו "תרצה לקבל חומר נוסף" , או " היית רוצה שנזמין אותך לחוג בית קרוב שלנו ..."
אין ספק כי למגע האישי של המועמד והתייחסותו הפרטנית לבוחר יש יתרון עצום בבחירות , אולם לא ניתן לשכפל מועמדים כדי שיספיקו לעמוד במשימה ...שיחת טלפון טובה יכולה לשכנע , להסביר, להזכיר את קיום הבחירות , והכי חשוב לזהות תומכים ומתנגדים . זיהוי התומכים והמתנגדים יסייע להכוונת האנרגיות לקהלים הנכונים ולא להשבתת משאבים וזמן על בוחרים "אבודים" .
ניתן לקבל תמליל שיחה שלדי באמצעות פנייה אלי efaradis@gmail.com
אייל פרדיס ( m.a ) , בוגר מדע המדינה וסוציולוגיה אוניברסיטת חיפה . שימש יועץ בכיר לשר משה שחל בממשלת רבין ז"ל , דובר ההסתדרות הכללית , מנכ"ל קומוניקט לייעץ תקשורתי ויחסי ציבור , מנכ"ל עיריית עפולה . שימש מרצה באוניברסיטת חיפה בתחומי תקשורת , יחסי ציבור , ומדע המדינה . פרשן פוליטי של רדיו חיפה , עורך הבלוג http://www.election.co.il ומנכ"ל חברת המיתוג התקשורת ויחסי הציבור citybranding