האם הארגון שלך מוכן לפעילות גיוס כספים מקצועית?
חלק ב'
תחומי ההערכה בתהליך:
• מניעים לפעולה –החזון.
• גורמים תומכים ומחזקים.
• גורמים מעכבים.
• חסמים- יכולות ומוטיבציה.
• שביעות רצון- לקוחות , תורמים, צוות.
• מיתוג ציבורי- מוכר לציבור באופן חיובי/ שלילי.
• הזדמנויות- שיש לנצל ועיתוי הפעולה למימושן.
• היסטוריה של הצלחות- ולקחים מכישלונות.
• דרכי התמודדות על חסמים וחולשות.
• 10. פיתוח היסטוריה ארגונית של ידע , לקחים ,תיעוד- לעתיד.
איך מתבצע תהליך ההערכה "סוואוט"?
1.סיעור מוחות – אישי של כל מי שמשתתף בתהליך בינו לבין עצמו. מנהלים ,חברי הנהלה, מנהלים מקצועיים, תורמים, יועצים, עמיתים מארגונים אחרים.
2. סיעור מוחות-קבוצתי של כל המשתתפים בתהליך –ב ליווי מנחה מקצועי.
3. ביצוע התהליך- לפחות פעם בשנה .
4. גיבוי ההנהלה – בביצוע התהליך וביישום מסקנותיו.
דוגמה לאבחון SWOT - עמותת "יצירה"
עמותת "יצירה" היא עמותה דמיונית, העוסקת בפיתוח חשיבה יצירתית. העמותה מתמודדת עם שני אתגרים: להעמיק את חדירתה בקהלי יעד רלוונטיים ולהתפתח לתחומי פעילות חדשים ו/או לקוחות חדשים. במקביל , מתמודדת העמותה עם הצורך לגייס מדריכים שיתאימו להיקף הגדל של הפעילות ולפרופיל העתידי של העמותה.
מנהל העמותה חש כי לאחר מספר שנים של פעילות נקלעה העמותה לדשדוש. הוא כינס את הצוות הבכיר לחשיבה מחדש באמצעות SWOT . הצוות הקדיש 3 מפגשים בני 3 שעות כל אחד. את המפגשים הנחה מנהל העמותה. כחלק מכללי המפגש, הוגדר כי בשלב הראשון כל רעיון / דעה ירשמו ולא יעשה כל סינון לדברים. הנאמר בכל מפגש סוכם והופץ למשתתפים לקראת המפגש הבא. כמו כן, התבקשו המשתתפים לחפש ולהביא למפגש הבא נתונים, עדויות, ראיות מסוגים שונים –כל מה שיכול לתמוך או להפריך כל אחת מה "השערות" שעלו בשלב הדיונים.
תוצרי השלב הראשון:
עוצמות פנימיות
• צוות מקצועי.
• צוות בעל מוטיבציה להצלחה.
• לקוחות מזוהים לפרויקטים העיקריים של העמותה.
• · עבודת צוות מצוינת בקרב חברי הצוות- תיאום, הפריה הדדית, פרגון.
הזדמנויות חיצוניות
• נושא אשר נמצא על סדר היום של גורמים מוסדיים שונים.
• חבירה לארגונים מקבילים אשר מספקים שירותים משיקים לצורך של שיתוף פעולה ויצירת סינרגיה .
• · קהל יעד של נוער בסיכון אינו מטופל באמצעות עמותות מסוג זה. הפעלת התערבויות העמותה על קהל זה הנה ייחודית.
חולשות פנימיות
• משאבים לא מספקים לאורך זמן- התכנון "על הקצה".
• פרויקטים שמתקשים מאוד לקיים עצמם באופן עצמאי.
• מנהל חדש אשר עדין נמצא בתהליך כניסה לתפקיד.
• תחושה של "התפזרות לכל הכיוונים", חוסר מיקוד.
איומים חיצוניים
• תחרות מצד הארגונים אשר מספקים
שירותים שנתפסים כדומים
מתוך ניתוח זה עלה:
1) "בטן רכה"- השילוב בין החולשה של התחושה של "התפזרות לכל הכיוונים" , חוסר מיקוד ,לבין האיום של "תחרות מצד ארגונים מקבילים אשר מספקים שירותים שנתפסים כדומים" יוצר "בטן רכה" שעלינו להיזהר מפניה. מתוך הניתוח העולה כי במידה ולא נפתור את בעיית חוסר המיקוד אנו עלולים לאבד חלק מקהל היעד שלנו לארגונים מתחרים.
2) "מנוף"- השילוב בין העוצמה צוות מקצועי לבין הזדמנות של "נושא אשר נמצא על סדר היום של גורמים מוסדיים שונים" יוצר "מנוף" אותו נוכל לנצל לטובתנו. מתוך הניתוח עולה כי שימוש מושכל בצוות המקצועי יאפשר גיוס רחב יותר של קהל יעד.
לסיכום- תהליך מיפוי עוצמות-חולשות (הסוואוט) הינו הכרחי לאיתור האסטרטגיה הנדרשת לקיומו של הארגון – אין דרך לעקוף או לדלג על תהליך חיוני זה.
בני גור –"משימות"
bg@mesimot.com
02-9933996
www.mesimot.com
בני גור מנהל משימות מאז שנת 96. כיום, משימות עוסקת ביעוץ ארגוני בתחום ניהול מערכות גיוס כספים ויחסי צבור, 22 שנות ניסיון. בעבר סמנכ"ל לפיתוח בבי"ס הגבוהה לטכנולוגיה בי-ם, מנהל אקדמי של המסלול להכשרת מנהלי מערכות גיוס כספים ומשאבים במרכז הישראלי לניהול [המי"ל] http://www.mesimot.com
>