אורית (שם בדוי) שיתפה אותי בכעס שלה על בתה שהבטיחה לשפר את הישגיה במקצוע תנ"ך.
"אפילו המורה הפרטית להוראה מתקנת טוענת שהיא לא עשתה שום מאמץ להשלים את החומר!"
אורית ידעה שביום ההורים "תחפור" המחנכת בחוסר המוטיבציה של בתה ותעמיק בחשיבות ההשקעה בלימודים.
ילדים לקויי למידה ולקויי קשב המגייסים אנרגיה עצומה ללמידה.
הם צריכים לעקוף את מגבלותיהם, להתמודד עם ימים של יכולת גבוהה וימים של נפילות ולהתעלם מקולות הרקע שמסיחים את דעתם. מורים והורים רבים משננים להם שעבודה קשה משתלמת, בהנחה שהצלחה בעתיד תהיה גורם למוטיבציה.
אלא שהצלחה עתידית היא מושג רחוק עבור ילדים ועבודה קשה הוא מושג המאיים על לקויי הלמידה והקשב.
וממילא, הם מתקשים לעקוב אחרי הנאמר בשיחות ארוכות.
חזית אחידה מול לקות הלמידה, עפ"י דר' דפנה קופלמן מנהלת מרכז שניידר ללקויות למידה, היא אחד המנבאים להצלחתו של הילד.
חזית אחידה פירושה יצירת שותפות בין הילד, הוריו והצוות החינוכי בקביעת מטרות ויצירת תכנית להתקדמות.
שותפות אמיתית מבוססת על שימוש בחוזקות של הילד והבנת מגבלותיו, בשונה ממערכת מגוננת המנציחה את חולשותיו.
נצלו את יום ההורים ליצירת חזית אחידה מול לקות הקשב והריכוז או הלמידה
- בקשו מהמורה לשתף אתכם בהצלחות של הילד ובמאמצים שעשה ולא רק בכישלונות - אל תסתפקו בחיזוק חיובי של המאמץ וההשתדלות. בבית תוכלו להוסיף לשבחים גם שאלות שיעזרו לו להבין מה עזר לו לעשות את מה שתמיד התקשה בו. לא פגשתי בילד שסרב לשתף פעולה עם חקר ההצלחות שלו, שנעשה מתוך תחושה של גאווה. לקחים שנלמדים מחוויית הצלחה תורמים לא פחות, ולעיתים אף יותר, מאשר לקחים מכישלון.
- שימו דגש על התקדמות הילד ביחס לעצמו - שאלות נוסח: "כמה קיבלו הילדים האחרים בכתה?" מעודדות תחרותיות. תחרות הינה גורם מוטיבציה לחזקים ועלולה לגרום ילדים לקויי למידה או קשב וריכוז להרים ידיים מראש.
- הביעו אמפתיה לקשיים האובייקטיביים של לקויי הלמידה או קשב וריכוז - הילד לא עמד בהבטחות לכם ולעצמו? אל תכבידו עליו ביצירת רגשות אשם הגוזלים ממנו אנרגיה, שאינו משופע בה.
זכרו כי התנהגותו אינה מופנית נגדכם. כשהוא אינו עומד בהבטחות הוא לא מזלזל בכם. הלמידה דורשת ממנו אנרגיה מרובה יותר מאשר לאחרים. לעיתים הכוחות נגמרים ברגע לא מתאים.
אמפתיה אין פירושה רחמים המעבירים מסר של חולשה ואינם מעודדים לקיחת אחריות. - הביעו עניין בשאיפותיו של הילד – תתפלאו לגלות עד כמה ניתן לחבר אותן למטרות לימודיות. אם תשאלו ילד שעסוק בהשתלבות חברתית "היכן תהייה לך הזדמנות להתחבר לילדים מסוימים?" הוא עשוי לגלות שהם לומדים בהקבצה גבוהה באנגלית, למשל, ויחליט לשפר את הציון כדי ללמוד בחברתם.
- גלו הבנה לקשיי המורים - בשנים האחרונות גדל באופן משמעותי מספרם של הילדים לקויי הלמידה וקשב וריכוז המשולבים בכתות, מה שמקשה על המורים להצליח במשימתם החינוכית. כדי לרתום את המורים ולגרום להם להיות קשובים המעיטו בביקורת על תפקודם המקצועי, גם אם הם אכזבו אתכם. הביעו הערכה למאמציהם חזקו את נקודות החוזק שלהם, כשם שתרצו שיתייחסו לילדכם. הציעו עזרה מתוך ניסיונכם ההורי והיכרותכם עם הילד.
- לאחר שתחזרו מיום ההורים, תכננו עם ילדכם מטרות רלוונטיות לשיפור - היו מציאותיים והתאימו את המטרות ליכולותיו של הילד. העדיפו להקטין מטרות כדי שיוכל להשיגן ולצבור הצלחות ולא יגרמו לתסכולים נוספים.
ריבוי הכישלונות של ילדים לקויי למידה וקשב גורם להם להפסיק להאמין בעצמם, מוריד את רמת הציפיות של המורים וההורים מהם ואף משפיע על מעמדם החברתי. כל הגורמים הללו מפחיתים את רמת המוטיבציה ללמידה.
חיזוק האמונה שלהם בעצמם מתוך תחושת שותפות הם המפתח להצלחתם.
ציפי קוברינסקי מפתחת המודל "להפוך את כיוון הספירלה" שהוצג בכנס שניידר מאי 2008 . רוצים לקבל את המאמרים שלי ישירות למייל שלכם? הירשמו באתר שלי www.zipi-coach.co.il