ישנה הבנה כיום, כי גם הארגון המודרני ביותר, על מנת לצמוח צריך לחשוב על חדשנות ושילובה בארגונו בצורה הנכונה והמתאימה ביותר.
חדשנות הינה מילה המתארת הוספת ערך חדש ללקוח. חדשנות אינה בהכרח חדשנות טכנולוגית. חדשנות בארגונים הכוונה הינה הוספת ערך ללקוח, ערך שיכול למנף את העסק ולהגדיל את נתח שוק החברה. בייעוץ ארגוני, לסוגיית החדשנות ערך רב- היא יכולה לשפר את עמדת החברה, להגדיל נתח שוק, לייעל תהליכים אופרטיבים ותפעוליים וכן הלאה. במאמר זה כשאנו דנים סביב סוגיית החדשנות, הכוונה הינה להביא ערך חדש, תהליך חדשני, אופרציה ותוכנית עסקית שלא הייתה קיימת קודם לכן.
לחדשנות יש חשיבות רבה וזאת בשל מספר נקודות. הנקודה הראשונה נובעת מהרצון של ארגונים שונים ליצור ערך מוסף ללקוח. ההבנה הינה כי בני האדם נמשכים לחידושים מתוך ראיה כי זו הקידמה של היום. אף ארגון אינו רוצה להיות מאחור. השתרכות מאחור פירושה דעיכה ארגונית ולעיתים קיצוניות אף גסיסה של הארגון שמוביל לסיום תפקידו בשוק.
החדשנות, הינה אחת מהמפתחות שבצרור, הפותחות דלת לארגון ליצירת בידול תחרותי והגדלת נתח השוק על פני המתחרים. כך לדוגמא כיום, אנו רואים זאת בארגונים המפתחים אפליקציות שירות או אפליקציות נלוות לפעילות העסקית של החברה. אף ארגון אינו רוצה להיתפס בעיני לקוחותיו כמיושן, מיושן באופן כזה שיכול להעיד בפני הלקוח על הזדקנות הפירמה ואי התאמה למודרנה. תפיסת לקוח שכזו מורידה מאיכות מוצרי החברה שמוביל למחיר נתפס נמוך יותר. במילים אחרות, חדשנות בארגון יוצרת הלימה בין איכות המוצרים/השירות הנמכר בחברה לבין המחיר הנתפס.
כל ארגון שיבין את חשיבות החדשנות, הצמיחה וההתפתחות לארגון שלו, יבין כי עליו להמנע מעמידה במקום ודשדוש. החדשנות הינה כלי למינוף העסק ולהגדלת התחזיות לרווחים שלו. סוגיית החדשנות מוכיחה כל פעם מדש את חשיבותה בכלל ותרומתה הרבה לארגון בפרט. חדשנות שכזו יוצרת את גרעין הייחודיות לעסק. ברגע שהלקוח ידע לזהות ולעמוד על טיב גרעין ייחודיות זה, דרכו להצלחת העסק תהיה סלולה.
נקודה נוספת בהקשר של ייעוץ ארגוני-חדשנות, נוגעת בכך שיועץ ארגוני, אם לא יציעה חשיבה חדשנית ופורצת דרך, היועץ חוטא בתפקידו. המהות בייעוץ ארגוני הינו לעשות משהו בצורה אחרת, חדשה, השונה ממה שהארגון בפרט וארגונים אחרים בכלל הכירו קודם לכן. מהות זו נובעת ממטרתו של הייעוץ הארגוני- שיפור תהליכים, ייעול, אפקטיביות ארגונית כשלבסוף מטרות אלו יתורגמו להצלחה עסקית, תפיסת נתח שוק משמעותי ורווחיות. חדשנות הינה כלי מרכזי בתהליך זה. בחלק ממטרות אלו שפירטתי לעיל, החדשנות באה לידי ביטוי ביצירת מוצרים ושירותים תפעוליים - ארגוניים טובים יותר שיתורגמו לשכנוע לקוחות לסגירת עסקה.
לסיכום, ישנה חשיבות רבה לחדשנות בארגונים להצלחת תהליך הייעוץ הארגוני. כשארגון מבקש ייעוץ ארגוני ואסטרטגי, חדשנות צריכה להיות מרכיב מרכזי בעבודת היועץ בארגון. יועץ שאינו בעל חשיבה חדשנית אינו יועץ ארגוני טוב. יחד עם זאת יש לזכור כי חשיבה על חדשנות בתהליך הייעוץ, הינה כלי בידי היועץ. כלי בידי היועץ לבחינה וליצירת יתרון תחרותי, כזה שיוביל לשכנוע לקוחות כי העסקה אותה הם עומדים לבצע עם החברה, הינה העסקה הכי טובה העומדת בפניו- אם זה חדשני אז זה לא קיים אצל המתחרים ולכן הלקוח יעדיף לסגור עסקה בה אין לו חשש כי המחחרים מציעים משהו טוב יותר.
בברכה, חברת אורגניד- חברה לייעוץ ארגוני ואסטרטגי http://www.organid.co.il