מה בא לפני שיווק לפני יעוץ עסקי או קודם יעוץ עסקי להכנת תשתית ואחר כך שיווק.
במאמר זה אנסה לקבץ מספר טיפים שנלמדו משגיאות של ספקים/עסקים שחשבו שיווק לפני שביצעו סדר והכינו קרקע נכונה לעסק שלהם.
אז מה בא קודם שיווק או יעוץ עסקי/הכנת קרקע פורייה לשיווק שייעשה.
סיפור! הופנה אלי לקוח מחברה לבניית אתרים, בפנייה נאמר לי כי אני צריך לפגוש את בעל העסק כי הוא החליט לבנות אתר. כמובן שבשמחה רבה חיכיתי לפגוש את בעל העסק (כי אני מאד אוהב לטפל בעסקים שמבינים שבכדי ליצור שינוי, בידול, יותר מכירות פונים לחברות להקמת אתרים על מנת ליצור עוד כתובת לקליטת לקוחות חדשים ולמיידע ללקוחות קיימים.
לאחר ישיבה קצרה עם אותו בעל עסק, הבנתי כי באמת בעל העסק רוצה לקדם את עסקו, וחשב שיוכל לעשות זאת דרך אתר אינטרנט...וזהו!!!
כ-יועץ עסקי רב שנים, עם חדות ראייתית הבחנתי והבנתי כי בעל העסק יקבל אתר. וזהו. הוא יחכה ללקוחות אשר יגיעו אליו מהאתר. יותר מזה בעל העסק בכלל לא סגור על עצמו אם הוא בכלל רוצה להמשיך בעסק הזה (וזאת בגלל פעילות עסקית נמוכה) הוא לא יודע מה קורה בעסק, כמה הוא מרוויח, מה הרווח הגולמי שלו, מה הרווח התפעולי שלו, כלום. מה שהוא יודע שהוא בעל מקצוע בתחומו מהמעלה הראשונה ורצון להכניס יותר לקוחות תוך שהוא מציב לו למטרה מה תהיה הכנסתו.
כמי שעוסק ב ייעוץ עסקי המלווה מגוון רב של לקוחות, הבנתי כי בעל העסק שנפגשתי אתו אכן חושב נכון, הוא רוצה להגביר את השיווק, אבל מאחר ושמע באוויר כול הזמן את המילים "גוגל" חשב כי בבניית אתר תבוא לו הישועה והנחמה.
כ-יועץ אסטרטגי אני רוצה ביחד אתכם לאבחן את הטעויות הקריטיות שבעל עסק זה עושה לעצמו, טעויות שרק ימשכו ממנו כסף ולעולם לא יציבו אותו במטרה שאותה הוא מאד רוצה. דרך אגב, זה קורה להרבה מאד עסקים שחשיבתם אומרת שפעולה אחת שיעשו קרי בניית אתר אזי פתרו את כול בעיות השיווק, הניהול, והרווחה תכנס לפתחם ללא כול עבודה או פעילות נוספת.
אז בואו נאבחן קודם את הטעויות או מה צריך בעל העסק לעשות על מנת לממש את רצונו למכירות יותר גדולות.
1. על מנת ליצור עסק מרוויח חייבים ליצור לו בסיס ניהולי נכון, בסיס תזרימי נכון, להבין מה ההוצאות של העסק, להבין מה הם, מהם הצרכים של העסק, ושכול זה מוכן ולפני בעל העסק עומדת (תוכנית עסקית מסודרת וממופה הוא יכול לגשת לתהליך הפרסום והשיווק)
2. אתר אינטרנט צריך להיות בעל תוכן שיווקי, מסר אחיד, מציאת בידול משמעותי מול מגוון המתחרים לעסק, כתבות שיענינו את אלה המקליקים על מנועי החיפוש את הסקטור של העסק הקיים, וכמובן מערך שיווקי אינטרנטי אם זה באמצעות מערכת הפרסום במנועי החיפוש הממומנים או האורגנים כול זאת על מנת להביא מסר חזק ועקבי שיגרום ללקוח הפוטנציאלי להקליק על האתר ומתוך האתר יניע אותו לפעולה של רצון לרכישה.
3. אין זה נכון להסתפק רק באתרי האינטרנט, ויש לעשות עוד פעולות רבות (וזולות) על מנת לפרסם את העסק במינימום כסף ובמקסימום החזר. (לא אני לא מדבר על דף בפייסבוק אני לא חסיד הפרסום בפייסבוק) אני מתכוון לעוד הרבה שופרות פרסום העולים פרוטות מעטות ביחס ליכולת של הבאת לקוחות חדשים לעסק.
לאחר שהשלמנו את שתי הצעדים הבסיסיים האלה ניתן לבצע השקעה (אפילו אם הוא שקל בודד) בכדי להביא לעסק את החזר ההשקעה, מכירות גבוהות, סדר ארגוני, סדר חשבונאי, ניהול נכון, וכתוצאה מכך רווחה. בפרט בעסקים שבעלי העסק עוסקים בענף השירותים ומקצועיותם היא הצלחתם.
רווחת הדעה בין בעלי העסקים (שהם למעשה לא אשמים בהבנתם) כי מספיק שיהיה לך אתר אינטרנט ואז הישועה השיווקית והמכירות יקפצו מעלה מעלה. ומכאן באה הטעות והאכזבה של מאות עם לא אלפי עסקים שהקימו דפים עסקיים בחברה ארצית לפרסום, ומחכים כי הלקוחות יקליקו עליהם ויכנסו לאתר שלהם ועוד ירכשו מהם.
אתם מכירים דרך כזאת קלה, בפרט היום כשריבוי העסקים הוא ענק. אני לא.
לכןל זה שהשקעתכם תהיה כדאית.לפני שאתם מגיעים לתובנה כי אתר אינטרנט הוא המושיע של עסקכם תבחנו אם אתם לא זקוקים לייעוץ צמוד אין מבחינה ניהולית והן מבחינה שיווקית וכו
דורון עמית הינו יועץ עסקי,שיווקי,מכירתי...יועץ וגם מלווה...