הספרייה- כמותג שירית בן- ישראל, מנכ"לית חברת STS, מומחית לפיתוח ארגונים מובילים האם הספרייה שלך ידידותית? מאתגרת? מעשירה? מצמיחת כנפיים? חווייתית? נגישה? מבוקשת? מקצועית? "מזמינה"? חדשנית? "קרה"? אטרקטיבית? במה היא שונה, אם בכלל, מספריות אחרות? מה הבידול שלה? מה היתרון התחרותי שלה? מה הערך הנתפש בעיני הלקוחות? מה ההשפעה שלך על תדמית הספרייה? האם זו ההשפעה הנכונה?, האם זיהית את מקורות העוצמה שלך?, יודע/ת ליישם אותן בספרייה בצורה יעילה?. חוק הספריות הציבוריות מכניס את הספריות בדלת האחורית לעולם האקטיבי, קריאטיבי ודינאמי של המותגים. בשורה תחתונה החוק מאלץ את הספריות לעבור פאזה, במהירות וביעילות לצורך הישרדות. מילות המפתח- שקט, רוגע, חינוך, למידה הוחלפו בלכסיקון חדש; בראש הפירמידה מככבות מילות מפתח כהזדמנויות, ייחודיות, בידול, צרכים, פתרונות ותחרות, ומעל כולן ניצבת בגאון מילת המפתח- שיווק. למה שיווק?, כי שיווק נכון מבטיח את צמיחת העסק ויכול להפכו למותג. ספריות שתדענה לשווק את עצמן תשרודנה. ואלו שלא- תיסגרנה. ברחבי העולם קמות מידי יום מאות חברות, מאות אחרות קורסות. על פי מדד "סטנדרט&פור", 75% מהחברות שתהיינה על המפה בשנת 2020, טרם הוקמו. טווח ההישרדות של חברות כיום עומד על מקסימום עשר שנים. אז מה בכל זאת מסייע לחברות לשרוד במציאות העסקית התזזיתית של תקופתנו?- התשובה נעוצה ביכולת הארגון לבדל עצמו משאר המתחרים, באמצעות יצירת יתרון תחרותי לאורך זמן, כלומר, להפוך למותג. ספריה, כמו כל דבר אחר, הינה "מוצר". וכמו כל מוצר, בכדי להפכה למותג, יש לבצע תהליך מובנה, שכולל הגדרות מילוליות, עיצוביות, תפישתיות, ערכיות, הכרתיות ורגשיות, שתתבטאנה בשרשרת של פעילויות רציפות, שתובלנה בסופו של תהליך ליצירת מותג. ד"ר דן הרמן בספרו "מדריך לבוני מותגים" מציג מודל בן 10 שלבים, לבנית מותגים:
- יצירת התרחיש השיווקי- בתהליך בניית מותג אנחנו לא מדברים על מטרה אלא על הצרכן, צרכיו, אלו שקיימים ואלו שאנחנו רוצים לעורר, שבאמצעותם נשיג את מטרותינו.
- בירור סוג המותג שאנו רוצים לפתח- מהו המותג העתידי שלנו?, האם מדובר במוצר? שירות? חווייה?, שיטה? רעיון?.
- ניתוח בשלות רצון של לקוחות המטרה שלנו- האם הלקוחות "בשלים" למותג? מה הם צריכים וצורכים כרגע?. בל נשכח שאנחנו מדברים לעיתים קרובות על החדרת שינויים בהתנהגות הצרכנים. למשל, אם אנחנו מעוניינים להקים ספריה שתתבסס על תקליטורים, האם אוכולסיית המטרה מיומנת בשימושי מחשב?.
- הבנת המוטיבציה של הלקוחות בהווה- מהן הסיבות להתנהגות הצרכנים בהווה. למשל, מדוע קוראים יותר? מדוע קוראים יותר מסוג מסויים של ספרות? מדוע מעדיפים ספרייה אחת על השניה?
- אפיון הבטחת המותג שלנו- מהי המוטיבציה אותה אנו אמורים לפתח בכדי לשנות את התנהגות הלקוחות.
- בחינת ההבטחות הפוטנציאליות- הואיל וקיום המותג מותנה במימוש עקבי, אותנטי ורציף של ההבטחה, חיוני שנדע בוודאות מהי ההבטחה הכי נכונה והכי ישימה מבחינתנו.
- בחירת הבטחת המותג- בחירת הבטחת המותג הכי אפקטיבית, שתניב את התועלות הרצויות לנו, אותן אנו חייבים להגדיר, גם בשבילנו וגם עבור הלקוחות. למשל, אם הבטחת הספריה היא "חדשנות" הרי שהיא צריכה להיראות, להרגיש, להריח ולדבר חדשנות. בשטח; עיצוב הספרייה, מדי הצוות, המענה הקולי, נהלי התקשורת עם הלקוחות (מיילים במקום שיחות טלפון למשל), בחירת הספרים- הכל צריך לשדר חדשנות.
- ניתוח משמעות השינוי שאנו מבקשים לייצר- מה משמעות השינוי, שאנו מבקשים לייצר ואיך לבצע את המעבר מהרצוי למצוי?.
- אבחון הנגישות התקשורתית- פסיכולוגית של קהל המטרה, כאן אנו נדרשים לבחון את רמת ההתעניינות והפתיחות של הלקוחות, כמו גם את תרחישי הקשיים והמלכדות, הצפויים לנו בתהליך ביצוע השינוי.
- בחירת "אסטרטגית המיתוג", דהיינו כיצד נהפוך בפועל את ההבטחה של המותג, לאמונה של הלקוחות לגביו. כיצד נהפוך את ההבטחה ל "חדשנות" לתפישה בתודעת הלקוחות, כך שכאשר ירצו משהו אחר, מיוחד, המקום הראשון בו יעלה בדעתם לחפש יהיה בספרייה שלנו.
- המיצוב החדש, ג'ק טראוט וסטיבן ריבקין, מטר, 1996
- חוקי הברזל של בניית מותג באינטרנט, אל ריס ולורה ריס, מטר, 2000
- המדריך לבוני מותגים, ד"ר דן הרמן, צ'ריקובר, 2001
- 22 חוקי הברזל של בניית מותג, אל ריס ולורה ריס, מטר, 2004
שירית בן- ישראל
מנכ"לית חברת STEPS TO SUCCESS בע"מ לפיתוח ארגונים ועסקים מובילים.
יועצת אסטרטגית וארגונית ומאמנת עסקית לבכירים, הנהלות ועסקים.
תואר שני במנהל עסקים ו-15 שנות נסיון
מנכ"לית חברת STEPS TO SUCCESS בע"מ לפיתוח ארגונים ועסקים מובילים.
יועצת אסטרטגית וארגונית ומאמנת עסקית לבכירים, הנהלות ועסקים.
תואר שני במנהל עסקים ו-15 שנות נסיון