תפיסה הגדרה: התהליך בו אנו קולטים, מארגנים ומפרשים אינפורמציה ע"י החושים שלנו כדי להבין את העולם שסביבנו.
התהליך מושפע מהניסיון, האופי והמוטיבציה של המתבונן.
1. תפיסת עצמים
2. סלקציה- המוח יסנן ויקודד אירועים מסביב ויבחר למה להתייחס- איזו אינפורמציה חשובה למוח.
"אפקט מסיבת הקוקטייל"- דוגמא לתהליך של סלקציה שבו במקום רועש נהיה מסוגלים לזהות את
הקורא בשמנו.
מאפייני הגירוי- ככל שהגירוי קרוב אלי אשים לב אליו, צבע זוהר/בולט, תנועה וכו'. ככל שהגירוי יוצא דופן כך הסיכוי שהמוח יקלוט אותו גדול יותר
מאפיינים אישיים- למוח יש מוטיבציה ויותר רגישות לגירויים הרלוונטיים אלי. קשור למעורבות האישית, למוטיבציה וליכולת הנלמדת של האדם.
קטגוריזציה – הנטייה לחלק עצמים לקבוצות, לשייך לקבוצות בעלות משמעות (לדוגמא צורות)
הבחנה בין "דמות" ל"רקע"- לאחר שהוחלט באיזה גירוי להתמקד בחלל מסוים- הגירוי הופך לדמות והשאר לרקע. הגירויים המוגדרים כ"דמות" יראו בולטים, מוחשיים וכו'.
הקשר- המצב, ההקשר משפיע על הסיטואציה שאנחנו עומדים מולה ועל המשמעות המיוחסת לה.
תפיסה חברתית
הניסיון לשלב את הדברים השונים אותם אנו לומדים על האנשים סביבנו ליצירת תמונה משמעותית. הדרך בה אנו מנסים לשלב, למזג ולפרש מידע על האנשים שנמצאים סביבנו ועל עצמנו.
גיבוש רושם- רושם ראשוני מתגבש תוך זמן קצר ויכול להשתנות לאורך זמן, אך הוא גם עלול להישאר איתנו לתקופה ארוכה. אחת הבעיות ברושם ראשוני היא שהוא מאד מקבע, ומבוסס על הטיות.
עיוותי תפיסה:
אפקט הראשוניות:
הניסוי של סולומון אש -דמות מובילה בעולם של עסקים ורשתות זיכיונות- חשיבות סדר המידע.
תכונות אדם השפיעו על האופן בו נתפס האדם כאשר הופיעו בראשית התיאור יותר מאשר בסוף התיאור.
המידע הראשוני קבע את גיבוש הרושם.
מדוע?
הטמעה- תהליך בו תכונות מסוימות מוטמעות בתוך תכונות אחרות. הרושם הראשוני נוצר מיד בהתחלה ומידע שמתקבל אח"כ מוטמע לתוך התפיסה הקיימת.
עכבות למידה – תהליך בו קשה ללמוד מידע הסותר את המידע קודם, קשה לנו לקודד את המידע החדש.
תשומת לב- תמיד נראה את הדברים הראשונים כחשובים יותר ואת האחרונים כחשובים פחות.
לאפקט הראשוניות השלכות שונות למצבים בעבודה ובעסקים כגון רשתות הפועלות בשיטת הזכיינות: עובד או זכיין שהשקיע בתקופה הראשונה בעבודתו יכול להמשיך ליהנות מקרדיט גם אם בתקופה מסוימת השקיע פחות, ולהפך, עובד שלא הצליח בהתחלה יהיה לו קשה להתנער מהרושם שיצר בדומה לזכיינים ורשתות זכיינות. אפקט הראשוניות קשה מאד לביטול. עובדה זו הופכת את הרשתות הפועלות ומוכרות זיכיון להפעלת הסניפים של הרשת, לעסקים והזדמנויות עסקיות נדירות.
אפקט האחרוניות:
מיד מאוחר מושך תשומת לב
עבר זמן ורושם ראשוני נשכח
קיימת הפניית תשומת לב לכל המידע.