רשויות מקומיות מופקדות על רווחת תושבי האזורשבשליטתן וכן על כל הפעולות המוניציפאליות אשר תושבי האזור אמורים לקבלן. רשויותאלו הינן בעלות מחזור כספי גדול מאוד, הוסף לכך את מיגון הפעילויות אשר הן אמורותלבצע, ואך טבעי הוא הדבר כי הן יהיו נושא לביקורת שוטפת, החל מרשויות השלטוןהמממנות אותן, מצד ספקים ונותני שירותים העוסקים יחד עם הרשות המקומית בעבודה היוםיומית וכלה באזרחים האמורים לקבל מהן שירותים. ולכן חשובה ביותר הביקורת הציבורית. האם בשטח אכן זה כך?
ב-6.7.11 צדה את עיני כותרת, שפורסמה בעיתון המקומי "קול רענן" במחוז השרון בדבר "פורום הביקורת בשרון: יש להגדיר את תפקידי יו"ר ועדותלענייני הביקורת ברשויות". תמהתי ושאלתי, מה, הם לא מוגדרים, אז איך הם פועליםומאיזה כוח חוק? בהעדר סמכויות לביקורת איך הם יכולים בכלל לפעול?
למדתיבמסגרת תפקידיי הקודמים בתחום הביקורת, כי מהות הביקורת הינה לפעול כחלק מהארגוןוייעודה לערוך ביקורת בונה לשיפור התהליכים, התקנים וההנחיות של המקצוע וחוקי מדינתישראל, ובין היתר לתת המלצות ישימות וערך מוסף מצידן, בלוח זמנים ובאופן שיביא אתמיטב התועלת לרשות המקומית וכפועל יוצא מכך וכתוצאה מכך, גם לתושביה.
עיוןקצר בפקודת העיריות, למשל, בסעיף הביקורת, מראה שאכן, אין כל סמכויות לוועדתהביקורת בעירייה וצודקים בהחלט חברי פורום יו"ר הביקורות ברשויות במחוז השרון כוללרעננה, כי עבודתם נפגעת קשות, כתוצאה מאי הענקת אמצעים בסיסיים ליו"ר ועדות הביקורתברשויות המקומיות, הנחוצים להם לצורך מילוי עבודתם כגון: ייעוץ משפטי, ייעוץ כלכלי, שירותי משרד בסיסיים וכדומה, היעדר הגנה משפטית במקרים של תביעות כנגד יו"ר ועדותהביקורת, היעדר הכשרות מקצועיות, קורסים, השתלמויות, קשיים בעבודה מול גורמי הבקרההחיצוניים כגון משרד הפנים בגין העדר מעמד פורמאלי, קשיים בעבודה מול גורמי הרשותהמוגדרים כ"שומרי הסף" כמו: המבקר הפנימי, היועץ המשפטי רואה החשבוןוכדומה.
להווה ידוע, שגוף הביקורת בעיריות למשל כולל: את המבקר הפנימי, רואההחשבון וועדת הביקורת וזה נראה סביר בהחלט, אך העמקת יתר במצב מראה ששני הראשוניםהינם למעשה ממונים, עובדים בשכר וכפופים מנהלתית לראש העירייה או ראש הרשות וברורונהיר להם מאיזה צד מרוחה החמאה על הלחם שהם אוכלים, ורק ועדת הביקורת - שהיא למעשהמטעם הציבור דהיינו של התושבים, שמהווה שומרי סף אחרונים כדי לוודא שהכול יהיהבסדר. היא פועלת אומנם בהתנדבות, אך ללא כל סמכויות ברורות ובכך - לא זו הביקורתשאנו התושבים רוצים לראות והיא נפגעת ביותר.
ועדת הביקורת הופכת בלתירלוונטית, כאשר אני שומע וגם קורא למשל שראש הרשות אינו מגיב כחוק על דוח המבקר (אותו מבקר, שבפקודת העיריות כתוב כי הוא לא חייב, אלא רק רשאי להעביר לוועדתהביקורת) ואינו מעביר במועד את דוח המבקר לרשות יו"ר הוועדה וחבריה. כל אלה פוגעיםפגיעה קשה וחמורה בתפקוד ועדות הביקורת ברשויות המקומיות ובתפקוד של יושבי הראשבוועדות לביקורת.
גם עיון בהצעת החוק הממשלתית לתיקון פקודת העיריות, מראהשאין חדש תחת השמש ולדעת יודעי דבר, אין סיכוי שתאושר במתכונתה הנוכחית בגללמורכבותה. היה ותאושר, היא גם לא מביאה בשורה חדשה לביקורת הציבורית.
מספרהמלצות לשיפור המצב
אחד הפתרונות האפשריים לשיפור המצב, עשוי להיותבדמות תיקון/ תוספת חקיקה בפקודת העיריות והרשויות המקומיות, בה יוגדרו באופן מפורשוברור מה מעמדה, הרכבה ןאופן בחירתה ומהם סמכויותיה וסמכויות יו"ר הוועדה לענייניביקורת ברשויות מקומיות ומהם הכלים העומדים לרשותו לצורך ביצועתפקידו.
ואלהממקצת ההמלצות:
א. בחירת ועדת הביקורת:
ועדת הביקורתתיבחר באופן נפרד, במקביל לבחירות ברשויות המקומיות למועצה ולראשות העיר ומכאן, איתלותה בפוליטיקה, בסיעות בקואליציה ובאפוזיציה כפי שזה כיום. היא תמנה 7 חברים, אשרקיבלו את מירב הקולות מהתושבים. חברים שאינם נמנים על מוסד ממוסדות העירייה, שאינםממלאים כל תפקיד אחר במוסדות העירייה ואינם עובדים בו... פעולתם תהיה אך ורקבהתנדבות.
ב. עצמאות הוועדה לביקורת:
ועדת הביקורת תהיהעצמאית ובלתי תלויה בהנהלה והיא נושאת באחריות למילוי תפקידיה כלפי מועצת הרשותהמקומית והתושבים בלבד.
ג. תפקידה של ועדת הביקורת:
לבדוקולבקר את כל הפעולות המשקיות והמנהליות של העירייה על כל מוסדותיו כפי שתמצא לנכון. גם חברי ועדת הביקורת יבצעו ביקורות לפי תוכנית עבודה שתאושר. לצורך ביצוע תפקידיה, היא תוכל להשתמש גם ביועצים מקצועיים מחוץ למוסדות הרשות המקומית, על-פי תקציבשיאושר.
ד. פירוט תפקידיה יהיה כלהלן:
(1) לבדוק את התקינותהארגונית, המשקית, המנהלית והעסקית של פעולות הרשות המקומית ומוסדותיו, לרבות התאמתפעילות למטרותיה.
(2) לבדוק את השגת יעדי הרשות ביעילותובחיסכון.
(3) לעקוב אחר ביצוע החלטות מועצת הרשות, ההנהלה והוועדותמטעמה.
(4) להציע להנהלת הרשות דרכים לתיקון ליקויים בניהולהרשות.
(5) לבדוק את ענייניה הכספיים של הרשות את פנקסי החשבונות שלה ואתתשלומי השכר בה, לרבות ייעוד כספי הרשות לקידום מטרותיה.
(6) לבדוק כל נושאאחר הקשור לפעילות הרשות המקומית על-פי החלטתה...
(7) להביא בפני ההנהלהומועצת הרשות את מסקנותיה והמלצותיה על בסיס בדיקה כאמור בסעיף זה. וכן להמליץ בפנימועצת הרשות בדבר אישור הדוחות הכספיים של העירייה.
(8) להפעיל את מוסדפניות הצבור ברשות המקומית.
ה. נוהלי עבודה:
1. ועדת הביקורתתמלא את כל תפקידיה לפי פקודת העיריות והרשויות המקומיות שתתוקן בהתאם. ועדתהביקורת תכין נוהל עבודה והפעלה עם בחירתה שיאושור על-ידי מועצת הרשות באחתמישיבותיה הראשונות.
2. ועדת הביקורת מוסמכת לאשר סופית את מינוים של רואההחשבון ומבקר הפנים והם יזומנו לישיבות באופן קבוע.
ונציב תלונות הציבוריפעל על-פי הנחיות ועדת הביקורת ויהיה גורם משתתף קבוע בישיבות ועדתהביקורת.
ז. תפקידים נוספים:
ועדת הביקורת תשמש כמנחה מקצועיתשל כל גופי הביקורת בעירייה ותקבל דיווח על תוכנית עבודתם וממצאי הביקורת מטעמם.
ועדת הביקורת רשאית להטיל את עריכת הביקורות על הגורמים המבצעים הבאים, כולם אומקצתם לפי העניין, זאת מבלי לגרוע מאחריותה בפני מועצת העיר:
1. מבקר הפניםשהוא גם נציב פניות הציבור.
2. רואה חשבון מבקר.
3. גורמי חוץ שתמנה ועדתהביקורת, בהתנדבות או בשכר, כפי שיקבע בתקציב הרשות.
4. ביקורות של חברי ועדתהביקורת עצמם לפי תוכנית שנתית שאושרה.
5. יו"ר ועדת הביקורת יוזמן דרך קבעלישיבות הנהלת הרשות, לישיבות המועצה וכן לישיבות הוועדות מטעם הרשותהמקומית.
לסיכום
איןספק, שקבלת ההמלצות לעיל, כולן או חלקן, תתן יותר שיניים לביקורת מבלי לפגוע בגוףהביקורת, קרי מבקר פנימי ורואה חשבון של הרשות המקומית
גרשון אקשטיין,רעננה
מקורות
פקודת העיריות
חוק העמותות.
גרשון אקשטיין , סא"ל (בדימוס)שרות בצה"ל בסדיר בצנחנים ,בשרות קבע ,בתפקידי פיקוד,מטה והדרכה.
ביו היתר הקים ויסד את תפקיד ראש זירת העורף במטכ"ל אג"מ מבצעים.
.עם שחרורו מצה"ל, הקים את חברת "הכוון" שעסקה בייזום והקמת עסקים ,ובין היתר כתב מספר ספרים שהם מדריכים עסקיים.וכן את הספרים: סיעוד הורים בישראל" ו"קמתי ונפלתי וקמתי שוב"
בתפקידיו הציבוריים בארגון גמלאי צה"ל-"צוות" ,שימש במשך 17 שנה ,,כחבר הנהלה,יו"ר ועדת הסברה ומערכת,יו"ר ועדת ארגון ותקנון ויו"ר ועדת ביקורת ארצית וזכה לאות "יקיר צוות"
בעקבות אירוע מוחי שממנו השתקם,יצא לגימלאות בשנת 2005 ,כיום הינו סופר ופובליציסט.
אתר הספר : http://www.gershone.ios.st
אי-מייל: grshone@zahav.net.il