חשיבות אבחון מקצועי
כולנו חולים לפעמים. לפעמים יש לנו כאבי ראש וחום גבוה, בפעמים אחרות נסבול משלשולים והקאות. בכל פעם שנתמודד עם מצב גופני רע ונרגיש חולשה, נפנה לרופא. אף אחד מאיתנו לא יעלה על דעתו להתחיל לקחת לבד אנטיביוטיקה, בלי שום התוויה רפואית, סתם כי נראה לנו שזה הטיפול המתאים. מעבר לכך שייתכן וטיפול על דעת עצמנו לא יעזור, הוא אף עלול לפגוע בגופנו ולחזור אלינו כבומרנג. אם אנו מבינים את החשיבות של אבחון רפואי וטיפול המתאים לדיאגנוזה, מדוע אנו לא מבינים את החשיבות של אבחון מקצועי והתאמת הטיפול לתוצאות העולות ממנו?
לא לבזבז סתם טיפולים
היום ישנה מודעות הולכת וגוברת לקשיים שונים וללקויות למידה שמהם סובלים ילדים. המידע הרפואי והפסיכולוגי בנושא רחב, וגם התסמונות השונות והלקויות השונות מגוונות במיוחד. זאת הסיבה שאי אפשר סתם לבחור טיפול שנראה לנו, בין אם זה טיפול תרופתי, טיפול על ידי פסיכולוג, טיפול על ידי מרפא בעיסוק או כל מטפל אחר. לא כל טיפול יענה על הצורך ויטפל בבעיה של הילד מהשורש. חבל סתם לבזבז זמן, כסף וכוחות ולטרטר את כל המערכות בניסיון למצוא טיפול בלי לדעת מהי באמת הבעיה האמיתית.
לגלות את הבעיה
"הצעד הראשון לטיפול בבעיה הוא לגלות מהי הבעיה". המשפט הזה כל כך נכון. הרי הסימפטומים השונים יכולים להצביע על מספר של לקויות למידה ולאו דווקא על הבעיה האמיתית שממנה סובל הילד. חשוב לאבחן בצורה נכונה, על ידי אבחון פסיכודידקטי או אבחון דידקטי, ולזהות את לקות הלמידה או הקושי הרגשי שהילד סובל ממנו. לאחר שיהיה זיהוי ודאי והילד יקבל את האבחנה, נוכל להתקדם הלאה לשלבי הטיפול היעילים.
אבחון פסיכודידקטי, אבחון דידקטי – כיצד בוחרים?
ישנם שני סוגים של אבחונים: אבחון דידקטי, הכולל התייחסות לחלק הלימודי ולכישורי הלמידה של הילד, וכן אבחון פסיכודידקטי, הכולל בתוכו אבחון דידקטי ואבחון פסיכולוגי. ההבדלים בין השניים מתרכזים הן בתוכן, כפי שפורט לעיל, והן במצבע האבחון. אבחון דידקטי נערך על ידי מאבחן מתחום ההוראה, ואילו אבחון פסיכודידקטי נערך על ידי פסיכולוג אשר הוכשר גם בתחום אבחון דידקטי. פסיכולוג עורך את המבחנים המלאים ונותן תמונה מלאה על מצבו הנפשי והרגשי, כמו גם יכולותיו הלימודיות וכישוריו הקוגנטיביים. את האבחון בוחרים על סמך הבעיות הנראות לעין. לעיתים הקשיים של הילד בבית הספר יצביעו רק על הצורך לערוך אבחון דידקטי, ובפעמים אחרות יזוהו גם קשיים רגשיים אשר יצביעו לכיוון של אבחון פסיכודידקטי.
להעניק כלים לילד שלך
ישנם הורים אשר בוחרים להתעלם מהבעיות ולקוות שהכל יסתדר, ולכן מונעים מילדם אבחון על ידי פסיכולוג או אבחון דידקטי. אך חשוב להבין, שהילד הוא במרכז. אם נבחר להעביר אותו אבחון מסודר, אשר יזהה את הקשיים אצל הילד, נוכל להעניק לו כלים לחיים בריאים יותר ומאפשרים יותר.