בגדי מעצבים
בגדי מעצבים מספקים ללובש עדכניות מחד, וייחודיות מאידך. הענות לצו האופנה חשובה לכולם, במידה כזו או אחרת. עובדתית – איש כבר לא הולך בתלבושת האדם הקדמון... וגם אם להיות פחות קיצוניים בהדגמה - קווי אופנה שהיו מקובלים לפני מספר שנים, כבר לא נראים היום. וזה נכון לא רק בשמלות ערב ובגדי אירועים, אלא גם בפריטים של יום יום, ואפילו באופנת ביגוד ספורט. המכנסיים הקצרים וההדוקים שהיו מקובלים אצל שחקני הכדורגל של שנות השמונים, יחשבו בכל קנה מידה לא אופנתיים, ולא ייראו היום, לא באיצטדיונים הגדולים, ואף לא במגרשי המשחקים השכונתיים.
בגדי מעצבים הם הסמן הימני של עדכניות אופנה, כאשר העדכון הוא עונתי, ואולי תלוי אף במגמה עכשווית חברתית שלא קשורה כלל להלבשה. מצב פוליטי מסוים, למשל, יכול לגרור גלים של תמיכה או מחאה, אשר באים לידי ביטוי גם ביצירות של המעצב. ככל שמלתחה תכיל יותר פריטים ייחודיים היא תבליט בצורה ברורה יותר עדכניות וחידוש אופנתי. הלבשה המבוססת על פס ייצור רחב יותר תהיה פחות תלוית חדשנות, ובוודאי שלא תתיימר לשאת דגל של מגמות אופנה.
לפיכך, צריכה של בגדי המעצבים משמעה, מבחינת הלובש, עמידה בקדמת המחנה בנושא של חדשנות, ואף לקיחת חלק בקביעת סדר היום האופנתי. שהרי קולקציה שלא תוצג ושאיש לא ילבש, לא תהיה לה שום השפעה על סדר היום הזה. אך בגדים שיעשה בהם שימוש, ואשר יקבלו חשיפה מירבית - בהכרח יזכו בכוח להשפיע על מגמות בעולם ההלבשה. הנקודה באה לידי ביטוי בפרסום קולקציות ע"י הלבשת ידוענים באירועים מתוקשרים. כוכבת קולנוע שתלבש בגד מעצבים בטקס האוסקר תפרסם לא רק את הלבוש, אלא גם את העובדה שהוא פריט אופנה עכשווי, אולי אפילו יוצר אופנה, החלוץ בקולקציה שיוצאת ממש עכשיו לעולם.
ההעצמה שבחלוציות הזו בהחלט קורצת למי שלוקח חלק במעגל אופנת הביגוד. והעוצמה עוד גדלה בזכות הייחודיות שמאפשר המעצב. בגדי מעצבים מאפשרים פריטים במהדורה מוגבלת, ולעיתים חד-פעמית. או אז – הלובש הוא בעמדה של יחידי וייחודי בעולם. בהחלט תחושה שכל אדם, כנראה, רוצה לחוות מתישהו.
אלה, אם כן, הם חלק מהכוחות המניעים את גלגלי התעשיה הזו. צרכים רגשיים כמו הדגשה של האני המיוחד והראשוניות. צורך ערכי להעביר מסר, כאשר היצירה המוגמרת משמשת שופר לתפיסות ולדעות. הערכה של אסטטיקה אומנותית. אל אלה מתחבר גם נושא האיכות. לאו דווקא אומנותית ורעיונית, אלא במובן הפשוט של איכות חומר הגלם ואיכות העבודה.
דודו פרידמן