בפרשה זו נאמר עניין עשרת הדברות, הקב"ה אומר למשה שיציע את עיקרי התורה לעם ישראל, לראות אם הם מסכימים או לא מסכימים לקבלה: "ועתה אם שמוע תשמעו את בריתי, ושמעתם בקולי, והייתם לי סגולה מכל העמים, כי לי כל הארץ, ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש". מסביר "בעל הסולם"- מה בעצם הקב"ה מבקש מעם ישראל? העניין הראשון הוא ממלכת כןהנים, זאת אומרת: כמו שהכהן אין לו חלק ונחלה בארץ, אלא כל כולו מוקדש לעבודת ה', כך גם עם ישראל באופן כללי, צריכים להגיע למצב שאין לאף אחד חלק ונחלה בקניינים עצמיים לטובת האגואיזם שלו, לטובת האהבה העצמית שלו, לטובת התאוות שלו. אלא המצב האופטימלי שאליו צריכים להגיע עם ישראל, הוא מצב שכל אחד דואג בראש ובראשונה לטובת ולתועלת השני, בבחינת "ואהבת לרעך כמוך". ולזה מתכוון המושג "ממלכת כוהנים". זאת אומרת: אנו צריכים להגיע למצב של ממלכה שכולה כוהנים דהיינו, שאף אחד לא עובד בשביל עצמו, אלא כל אחד ואחד עובד בשביל השני. אנחנו למעשה אמורים לעשות שינוי של מאה ושמונים מעלות, שינוי לא קטן ולא פשוט, אבל זה מה שהקב"ה רוצה מאיתנו. ועד שלא נגיע למצב, שאנו מוכנים ומזומנים לזה, אז בודאי מטבע הדברים, נסבול הרבה, מטעם שאין אנו הולכים בדרך הטבעית שהועיד לנו הבורא.
המצב היום שאדם קם בבוקר, הוא חושב: מה אני יכול לעשות בשביל עצמי? זה מה שהוא חושב מהבוקר עד הערב למעשה, מה אני היום יכול לעשות בכדי ליהנות מהחיים? וסביב הציר הזה מסתובבים כל העשרים וארבע שעות שלו. אבל אנחנו צריכים להגיע למצב הפוך, שאנחנו נקום בבוקר ונחשוב: מה אנחנו יכולים לעשות בשביל החבר? ולא שנסבול מזה, אלא שנהנה מזה.
זה העניין של ממלכת כוהנים, זה מה שהקב"ה מבקש מעם ישראל, שהעיקר יהיה עניין של אהבת הזולת, "ואהבת לרעך כמוך", לבטל את האגואיזם, לבטל את האהבה העצמית. ואז יתקיים גם: "והייתם לי סגולה מכל העמים כי לי כל הארץ". פירוש: כאשר האומה הישראלית תתקן, ותלך בדרך הזאת של אהבת הזולת, אז העקרונות האלו והדרך הזאת תעבור גם לעמים אחרים. אמנם הקב"ה בחר בעם ישראל, אבל לא מתוך התעלמות מעמים אחרים, אלא רק משום שעם ישראל היה היחיד שהיה מסוגל לקבל את העקרונות האלו. אבל לעתיד לבוא העקרונות האלו של אהבת הזולת צריכים לעבור אל כל העולם כולו, לכל האנושות כולה. וזה פירוש הפסוק "והייתם לי סגולה מכל העמים". כלומר: אתם תהיו מן צינור מעבר שעל ידו יזרמו העקרונות של אהבת הזולת לכל האנושות כולה. "כי לי כל הארץ", כל העמים שלי, אני בראתי את כולם, אני לא רוצה להתעלם מאף אחד, אלא המטרה של הבריאה הגדולה הזאת אמורה להתקיים בכל העמים כולם.
המצב היום שאדם קם בבוקר, הוא חושב: מה אני יכול לעשות בשביל עצמי? זה מה שהוא חושב מהבוקר עד הערב למעשה, מה אני היום יכול לעשות בכדי ליהנות מהחיים? וסביב הציר הזה מסתובבים כל העשרים וארבע שעות שלו. אבל אנחנו צריכים להגיע למצב הפוך, שאנחנו נקום בבוקר ונחשוב: מה אנחנו יכולים לעשות בשביל החבר? ולא שנסבול מזה, אלא שנהנה מזה.
זה העניין של ממלכת כוהנים, זה מה שהקב"ה מבקש מעם ישראל, שהעיקר יהיה עניין של אהבת הזולת, "ואהבת לרעך כמוך", לבטל את האגואיזם, לבטל את האהבה העצמית. ואז יתקיים גם: "והייתם לי סגולה מכל העמים כי לי כל הארץ". פירוש: כאשר האומה הישראלית תתקן, ותלך בדרך הזאת של אהבת הזולת, אז העקרונות האלו והדרך הזאת תעבור גם לעמים אחרים. אמנם הקב"ה בחר בעם ישראל, אבל לא מתוך התעלמות מעמים אחרים, אלא רק משום שעם ישראל היה היחיד שהיה מסוגל לקבל את העקרונות האלו. אבל לעתיד לבוא העקרונות האלו של אהבת הזולת צריכים לעבור אל כל העולם כולו, לכל האנושות כולה. וזה פירוש הפסוק "והייתם לי סגולה מכל העמים". כלומר: אתם תהיו מן צינור מעבר שעל ידו יזרמו העקרונות של אהבת הזולת לכל האנושות כולה. "כי לי כל הארץ", כל העמים שלי, אני בראתי את כולם, אני לא רוצה להתעלם מאף אחד, אלא המטרה של הבריאה הגדולה הזאת אמורה להתקיים בכל העמים כולם.
הרב אברהם מרדכי גוטליב תלמידו של רבי ברוך שלום הלוי אשלג בנו בכורו של רבנו בעל הסולם
מידע נוסף: ספרי קבלה
אתר הבית: לימוד קבלה
מידע נוסף: ספרי קבלה
אתר הבית: לימוד קבלה