התקשורת ההמונית ממלאת תפקיד חשוב בחיי האזרחים בכל מקום. המצאת הרדיו, המצאת הקולנוע ובעיקר הטלוויזיה הביאו את העולם לפתחו של כל אדם, הישר לסלון. העלייה במודעות ובחשיפה לתקשורת הביאו איתן גם עלייה בפוטנציאל שלה להיות גורם מגביר מכירות. ואכן, החל מאמצע המאה העשרים הפכו אמצעי התקשורת השונים לזירת התגוששות בין חברות גדולות. ואולם ישנן חברות הבוחרות באסטרטגיה שיווקית שונה – שימוש ביחסי ציבור. אלה שוכרות את שירותיו הטובים של משרד יחסי ציבור וזה דואג, באמצעים שונים, לקדם את החברה באמצעות חשיפה עיתונאית מתאימה.
למה משרד יחסי ציבור?
יחסי ציבור הם מומחיות הדורשת זמן רב וטיפוח מתמיד של קשרים שונים עם אנשים העשויים להשפיע בקונסטלציות כאלה ואחרות. מדובר בכתבי עיתונות, סלבס למיניהם, אנשי תקשורת, בכירים בתעשייה או בכלכלה, ספורטאים ואחרים שדעתם, אם מובעת בגלוי, עשויה למשוך לקוחות לצרוך מוצר או שירות מסוים. כשחברה שוכרת את שירותיו של משרד יחסי ציבור היא מקבלת גם את כל הקשרים והמומחיות שלו. החברה השוכרת יכולה לדעת במידה רבה של וודאות כי המוצר או השירות שהיא בחרה לקדם יופיעו בכתבות באמצעי התקשורת או שאנשים מפורסמים שדעתם משפיעה יביעו דעתם בפומבי או יגיעו לטקסים, פתיחות רשמיות או אירועים הקשורים בהם.
באלו אמצעים ניתן להשתמש?
כתבות תדמית בעיתונים הן אמצעי מצוין, אבל אמצעי טוב יותר תהיה כתבה של כמה דקות בטלוויזיה. האסטרטגיה של כל משרד יחסי ציבור היא פשוטה – הציבור מייחס, די בצדק, אמינות גבוהה יותר לכתבות עיתונאיות הנחשבות אובייקטיביות מאשר לזמן או שטחי פרסום קנויים אשר מלכתחילה ברור כי רמת האובייקטיביות של מה שמפורסם שם נתונה בספק. אמנם ישנם חוקים הנוגעים לאמת בפרסום, אבל גם את האמת ניתן להציג בצורות רבות.
עלויות יחסי ציבור יחסית לפרסום
מבחינה כספית העלויות של שכירת משרד יחסי ציבור, למרות ההשקעה הרבה והעבודה הרבה, עדיין נמוכות יחסית לפרסום קנוי באמצעי התקשורת השונים. קמפיין פרסומי עלול לעלות מיליוני שקלים, בכפוף לכמות הפעמים שהתשדיר יושמע או יוצג באמצעי התקשורת ולגודל השטח שנרכש באמצעי התקשורת הכתובה. עם זאת, החברה המזמינה יכולה לשלוט בכמות ההשמעות. יחסי ציבור הם זולים יותר ואמינים יותר ותלויים במידה רבה בהצלחתו של אותו משרד יחסי ציבור שנשכר לשכנע את בעלי הדעה המשפיעה באיכותו של המוצר או השירות ולהחדיר כתבה אוהדת באמצעי התקשורת.
בסופו של דבר יחסי ציבור טובים מאפשרים גם לחברות שתקציב הפרסום שלהן קטן יחסית להשתלב כשוות ולשווק מוצרים או שירותים שלהן.
רונן צור - מקדם אתרים