בס"ד
"לך לך"
שתי פעמים נבחר אדם אחד להתחיל שושלת חדשה של בריאה.
ומדרש בראשית רבה מביא את סדר הבריאה וכישלונותיה.
"לך לך" - רבי עזריה פתח: (ירמיה נא,ט):"רפאנו את בבל ולא נרפתה, עזבוה ונלך איש לארצו"
רפאנו את בבל" - בדור אנוש,
"ולא נרפתה" - בדור המבול,
"עזבוה" - בדור הפלגה,
"ונלך איש לארצו" ויאמר ה' לאברהם לך לך".
"רופא כל בשר ניסה לרפא אנושות זו ולא נרפאה. נכשלו אדם וצאצאיו, נכשלה התחלה שניה בנח ובניו.
אחרי דור הפלגה עומדת אנושות זו מפולגת לעמים, ולא תבוא לה מרפא, עד אשר תבוא התחלה שלישית שבה יהיה עם אחד לברכה: "ונברכו בו כל משפחות האדמה" (בראשית יג, ג) (בראשית רבה לט, ה)
וזה היה אברהם אבינו ע"ה שכונה "העברי" ("ויבוא הפליט ויגד לאברם העברי" (בראשית יד, יג)
ולימד רבי יהודה על - העברי - "כל העולם היה בעבר אחד ואברהם מעבר אחד" (בראשית רבה מב)
הוא לא הסתפק באמונתו בלבד ובמעשיו. הוא דאג גם לכלל. הוא היה גדול המחזירים בתשובה.
אוהלו היה פתוח לארבע כיווני השמים כדי שיוכלו עוברי אורח עייפים להיכנס לביתו לאכול ולברך ולהכיר בקיום האלוקים.
על כן זכה להיות "אבי האומה".
ועל כך נתברך ע"י הקדוש ברוך שיהיו בניו כמותו: "ויאמר ה' לו - כה יהיה זרעך" ( בראשית טו, ה)
אמר רבי לוי בשם ר' יוחנן: למה הדבר דומה? למי שיצא לדרך והלך במדבר יום ראשון ויום שני ויום שלישי, עש עשרה ימים, ולא נמצא לו לא עיר ולא פונדק, לא אילן ולא מים ולא בריה. לאחר שהלך עשרה ימים צפה אילן אחד מרחוק. אמר: שמא יש תחתיו מים?
כיון שהגיע אצלו, מצאו עומד על המעין וערב לו ושבת עליו. כיון שעמד לילך, אמר לאילן: אין אילן, מה יש לי לומר לך ובמה אברכך?
שיהא עצך נאה - נאה הוא,
שיהא צילך נאה - נאה הוא,
שיהיו ענפיך נאים - נאים הם.
שיהיו פרותיך מתוקים - מתוקים הם.
שיהא מעין יוצא מתחת שרשיך - כבר מעין יוצא מתחת שרשיך.
שתהא עומד במקום חביב - במקום חביב אתה עומד.
ובמה אברכך?
אלא שכל הנטיעות העומדות ממך יהיו כמותך.
כך, כשברא הקב"ה את העולם עמדו עשרים דור ולא היתה בהם תועלת ולא עמד בהם צדיק.
אחר עשרים דור, צפה הקב"ה את אברהם שהיה נתון באור כשדים,
אמר הקב"ה: תאמר שיש בו כוח לעמוד? כיוןם שהשליכו אותו לכבשן האש, וקידש שמו של הקב"ה ועמד בניסיונו, מיד קרבו הקב"ה לארץ ישראל.
בנה לו את הפונדק והיה זן עוברים ושבים, והיה מכניס את הבריות תחת כנפי השכינה, והודיע כבודו של הקב"ה בעולם.
אמר לו הקב"ה: אברהם, אברהם, מה יש לי לומר לך ובמה אברכך?
שתהיה שלם וצדיק לפני,
או שתהיה אשתך שרה צדקת לפני, או שיהיו כל בני ביתך צדיקים - צדיקים הם לפני.
ומה יש לי לברכך?
אלא כל בנים שעתידים לעמוד ממך יהיו כמותך, וזהו שנאמר: "כה יהיה זרעך"
(מתוך במדבר רבה ב, יא)
מתוך האתר: "פרשת השבוע"
http://web.kosher2all.co.il/Sites8/parashathashavooa/DEFAULT.asp
ציפורה בראבי - האתר "רפואת הרמב"ם http://www.2all.co.il/Web/Sites/thinkgood/DEFAULT.asp