המהפך בחשיבה איזה יועץ עסקי, עסק או חברה, צריכים
למעשה עד היום הבנו כי יועץ עסקי לעסק או לחברה צריך לבוא מתחום האקדמיה קרי כלכלן, רואה חשבון, בוגר מנהל עסקים, או איש האקדמיה ככלל.
למעשה בשנתיים האחרונות הבנו כי פיגורה כזאת כלל וכלל לא חייבת להיות מאותו מקום לשם כוונו שקיבלנו החלטה לשכור יועץ שכזה.
בדרך כלל שכירת יועץ לחברה תמיד נעשתה מהצד החשבונאי של החברה, תזרים המזומנים, ניהול, לוגיסטיקה אבל יותר מכול רצינו יועץ שיידע לתרגם את התנועות הכספיות של העסק ושילחם עבורנו לקבלת הלוואות מהבנק ולהוריד עלויות כספיות.
שכול בעל עסק יסתכל על עצמו במראה ויכריז כי התזה שהצגתי כאן אינו נכון. שהרי בזמנו הבנקים מאד אהבו לתת הלוואות לעסקים אך מאד רצו שאת ההלוואות ידרשו אותם יועצים בתחום החשבונאות והכלכלה שהעסקים שכרו על מנת שיהיו בטוחים כי אכן יד מקצועית היא זאת שכוונה לקבלת ההלוואה ולא אותו בעל עסק שרצה הלוואה כאן, מיד ועכשיו בכדי לכבות שריפה כאן שריפה שם.
יש מנהלי אזור של בנקים שאפילו דרשו מבעלי העסקים התניה של מתן אשראי כנגד העסקה של יועץ כלכלי זה או אחר על מנת שיוכלו להתמודד איתם בגובה העיניים.
כול זה היה בעבר, היום המצב הוא שונה בתכלית השינוי. מרבית העסקים כבר מלאים בהלוואות כאלה ואחרות, הבנקים סגרו את הברזים, הלוואות הם לא הפתרון האולטימטיבי לעסקים, ועסקים נמצאים במצב של הליכה על הגדר התזרימית שלהם דבר אשר מסכן את קיומם.
לא בכדי עלה מספר הצ'קים החוזרים בשנתיים האחרונות לממדים שלא ידענו בעבר ואחוז סגירת העסקים גם כן גבוהה.
כ-יועץ עסקי התובנה שלי מעצם יסוד התפקיד של היועץ לחברות היום הוא שונה לחלוטין ויועץ צריך להגיע דווקא מתחום העשייה ולא מתחום הפיננסים אותם אהבו בעלי עסקים להתפאר שהם מעסיקים.
כמי שעוסק ב ייעוץ עסקי לא מזמן הגעתי לעסק שבו כיהן יועץ שכזה אשר טיפל במספרים הקטנים (קרי אחוז הריביות הבנקאיות או הריבית המשולמת לחברות כרטיסי האשראי) ובעמידה מול הבנק כול זאת שהעסק נמצא רגע אחד לפני קריסתו והדבר היחידי שיכול היה להציל אותו הוא יצירת פער בין הוצאות העסק לבין מכירות העסק.
מכאן הגיע התובנה שאכן רק יועץ מזן אחר של ניסיון בעסקים, ניסיון בניהול עסקים, ניסיון ביצירת העסק מחדש, ניסיון בשיווק ודרכי שיווק, ניסיון במיתוג ובהגברת מכירות, ניסיון והתמצאות בפרסום, רק זה יכול להציל את העסק מקריסה ולהגדיל את המרחק מהגדר.
לא, אין כאן ניסיון לשנות שיטה ולהטיל את הכף לצד היועצים עם הניסיון המעשי בכול הפרמטרים שהזכרתי, יש כאן מציאות אחת ויחידה הוא לא היועץ אותו צריך עסק על מנת להוביל את הישרדותו והצלחתו.
יועץ פיננסי עובד על המספרים שהעסק או החברה מייצרים עבורו, לעומת זאת יועץ עם ניסיון בתחום הניהול, השיווק, המכירות, הפרסום הוא זה אשר מייצר את המספרים. ומכאן ההבדל הענק למה עסקים צריכים לשכור יועץ עסקי מזן אחר ושונה ממה שהורגלו לו עד היום.
דורון עמית יזם, מקים, מנהל עסקים בתחומים שונים, ידע וניסיון עצום בתחום העסקים והחברות, ידע וניסיון אישי בקריסה של חברות, בהקמה של חברות ובהישרדות אישית ועסקית