ערב ר"ח כסלו תשע"ג
כי נר מצוה ותורה אור.
המצוה ענינה נר, התורה ענינה אור. מעבר ללימוד התורה.קיום מצוות והימנעות מעשיית עבירות הינן נדבך מרכזי ביהדות, במספר מקומות הגמ' נוקטת בלשון כל הזהיר במצוה ... זוכה ל....
בפשטות הזהירות ענינה עשייה באופן היותר נכון היותר מדוייק, עשייה במקום ובזמן הנכונים, זהירות מפני אי עשייה וכו'.לאור דברים אלו מדוע הזהיר במצוה זוכה ליותר מאשר איננו זהיר אלא רק שומר' מקיים ועושה המצווה.
מהי הגדרתה של הזהירות המזכה את הזהיר בהטבה אשר אין למקיים בלבד ?
מספר מצוות מוזכרת בהם ענין הזהירות הגמ' בשבת מביאה שהזהיר בציצית זוכה שאומות העולם יבואו ויאחזו בכנפות בגדו.
ענינה של מצווה היותה נר, נר ענינו להאיר, מקום חשוך יש צורך להאיר, יש צורך בהבאת האורה למקום זה.המצוה ענינה הבאת הנר לצורך הארת המקום אשר חושך בו.
כל מצוה ומצוה ענין מיוחד יש בקיומה, קיום המצוה אינו מסתיים בעשיה גרידא, העשייה, קיום המצוה ענינה "הנר" הנר אשר מביא לאורה.כל מצווה, כדברינו, ענינה להאיר.לכל מצוה האור שלה.אין דומה הארת מצוה אחת להארת מצוה אחרת.קיום כלל המצוות, קיומה של תורה היא המביאה מידי נר לידי אורה, אורה הינו סך השלם של כלל הנרות.
כאשר המצווה אינה נעשית באופן המאיר, קיומה אינו שלם אינו תכלית המצוה.
של קיום מצוה השלם הינו "הזהירות" שבקיומה.זהירות, מעבר לכוונה הפשוטה של הקפדה, ענינה של זהירות הינו לשון זוהר, כנועם הרקיע מזהירים.יצירת זוהר, אורה.
כל העושה מצווה כראוי מביא עימה זוהר הוא המקיים המצוה לתכליתה ענינה האמיתית, נר, אורה.
המקיים מצוה, מייד נסוכה עליו אורה של מצוה זו, ניכר בזהרו קיום המצוה.
לכל מצוה ומצוה האור שלה, הזוהר שלה.אדם המקיים מצווה, במהותה, המצווה זוהרת בו וממנו.קיום המצוה ניכרת באדם זה.הרבות קיום מצוות מביא האדם לידי נרות הרבה, הארה רבה, עד כדי הארת אור תורה.
הגמ' במסכת שבת אומרת שהזוהר היוצא מקיום מצוות ציצית מביא לידי אור לגויים.היינו אור המגלה את ייחודנו ואת היות שמו של הקב"ה נקרא עלינו, וראו כל-עמי הארץ, כי שם יהוה נקרא עליך.ראייתם זו מביאה לידי רצון שלהם להידבק באלוקי ישראל.
ישנם מוות אשר ענינם בנייה אישית פנימית, בניה אשר תביא, בריבוי הנרות, לאור תורה.אור תורה אישי וכללי לעם ישראל.ישנם מצוות אשר ענינם הארה, מעבר להארה האישית והפנימית, חיצונית.הארה שבחינתה וראו.
ישנם מצוות אשר עיקר ענינם הינה הזהירות, היינו יצירת זוהר.
כזהר הרקיע מזהירים ומאירים, האור הינו פנימי, ריבויו של האור הפנימי מביא לידי זהר.
נר חנוכה, גם הוא ענינו, זהר.ענינו גילוי הנס בו נצחו מעטים את הרבים.גם נס זה צריך שיפיץ זהר.על כן מצוותה של נר חנוכה הינה כלפי חוץ, כלפי הרואים.
נר החנוכה הינו הארה פנימית, עבורנו לניסים הגדולים אשר נעשים עמנו ועם אבותינו.
מצוות ציצית הינה הארה חיצונית, הארה המביאה לידי וראו ... ויראו.
יזהרו, כזהר הרקיע
וראו כל-עמי הארץ, כי שם יהוה נקרא עליך; ויראו, ממך.
דויד לקס אמת
דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי מומחה מאבחן ומטפל הוליסטי, ניסיון מעל 10 שנים. . מתמחה בשילוב כלים טיפוליים, בהתאמה למטופל. מטפל בראיה יהודית ב: פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, אירדיולוגיה, עיסוי רקמות עמוק, דמיון מודרך, תנועה, מודעות עצמית. מתמחה במצוקות על רקע נפשי, דיכאונות, פוריות, עיכול, נשימה ועוד. בנוסף מטפל בחולים במחלות "סופניות". מנחה קבוצות ויחידים, למודעות עצמית, זיהוי וסיוע בפתרון בעיות התנהגותיות. מרצה למודעות יהודית.בוגר ומורה לשעבר במכללת "רידמן" ירושלים | 052-6409251