פיטורים בצל ניהול משבר.
בתקופה הנוכחית, אני עדה להתנהלות של ארגונים גדולים במשק הנמצאים במשבר והחלו בגל פיטורים. כמאמנת עסקית, אני תמיד מתעניינת בדרך שבה ארגונים מתמודדים עם המצב אל מול העובדים, כלומר: האם הם משקפים לעובדים תמונה מלאה ואם כן , כיצד ?
האם ישנו ליווי של יחידת משאבי האנוש או של גורם חיצוני אחר?
נוכחתי לגלות שברוב המקרים אין ליווי כלל או אין ליווי נאות ולהלן כמה דוגמאות שימחישו את כוונתי:
מקרה אחד: סגירת מחלקות שלמות ללא התרעה מוקדמת ומכתב פיטורים בו מצוין שסיבת הפיטורים הינה חוסר שביעות רצון, בעוד שחלק מאותם עובדים קיבלו אות "עובד מצטיין" ברבעון הקודם.
מקרה שני: פיטורים של כמחצית מהארגון, חשוב לציין שדווקא אותו ארגון העניק למפוטרים תנאי פיטורים מאוד טובים, יחד עם זאת, הפתעתי הייתה בנושא התקשורת החסרה שהייתה בין העובדים שהחליטו להישאר בארגון ובין ההנהלה.
חלק מתכנית ההבראה הייתה לנייד את העובדים שנשארו לתפקיד אחר במחלקה אחרת, אך התהליך התבצע ללא שיחות עם אותם עובדים, אלא באמצעות הודעה במכתב.
מקרה שלישי: עובדת שביקשה להפחית יום עבודה , קיבלה תשובה שלילית ממנהלה, קיבלה זאת בהבנה וחשבה שבזה הנושא הסתיים.
לאחר כשבוע זומנה לשיחת שימוע, בשיחה המנהל ציין שנוכח בקשתה הוא שוקל אם להשאירה בתפקיד . יומיים לאחר מכן כאשר היא הגיעה למקום עבודתה , נכחה לראות שכבר החלה לעבוד עובדת אחרת במקומה מבלי ליידעה אותה.
לצערי , יש לי דוגמאות נוספות אך מפאת קוצר היריעה אסתפק בדוגמאות אילו.
כאשר שמעתי את הסיפורים הללו מאותם עובדים, הבעתי את אכזבתי מהניהול הבכיר של אותם ארגונים ואחת התגובות שקיבלתי, העציבה אותי אף יותר: "אני לא חושבת שיש ארגון בארץ שמתנהל אחרת". האמנם???
ההשפעה על העובדים שנשארו בארגון ניכרת: אותם עובדים איתם שוחחתי דיווחו על אווירה לא נעימה, חוסר מוטיבציה ובעיקר אובדן אמון בארגון ובמנהלים המייצגים אותו .
הלחץ הפסיכולוגי הגובר בעידן של משבר כלכלי ואבדן הביטחון הקיומי מחבל בסיכויים של כל ארגון לצאת מהמשבר, יתרה מזאת, הוא אחד האיומים הגדולים ביותר להישרדות הארגון ולכן, לסיכום, המסר שלי הוא כזה:
זה בהחלט נוהל תקין במהלך תהליך התייעלות של ארגון, לפטר עובדים ולקצץ בעלויות השכר, אך על מנת להשרות אווירה טובה בעובדים שכן נשארו וכדי להמשיך להוביל ואף להצליח, נדרש ניהול נכון של תהליך ההתייעלות ושל הפיטורין. נכון ,אמנם נפרדתם מאותם אנשים, אך ההשפעה על העובדים שנשארו, הינה קריטית ועלולה להכריע את הישרדות החברה.