בס"ד
פרשת ויצא - זוג משמים
בפרשת "ויצא" פוגשים אנו 2 זיווגים.
יעקב נושא שתי נשים. ורק האחת יועדה לו.
כיצד?
מלכתחילה יועדה רחל בת לבן ליעקב ולאה היתה מיועדת לעשו.
לאה ששמעה מיהו המיועד לה תהתה על טבעו: "שהיתה שומעת על פרשת בני אדם שהיו אומרים: שני בנים לה לרבקה, ושתי בנות לו ללבן אחיה - גדולה לגדול וקטנה לקטן. והיתה לאה יושבת על פרשת דרכים ושואלת: גדול מה מעשיו? והיו אומרים לה: איש רע הוא, מלסטם את הבריות!
וקטן מה מעשיו? ?איש תם יושב אהלים".
היתה לאה יושבת ובוכה עד שנשרו ריסי עיניה". (בבא בתרא קכ"ג, א)
אמרו חז"ל: "קשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף"
מהו הקושי אם זיווגו של אדם כבר הוכרז משמים? כפי שנאמר: "אמר רב יהודה אמר רב ארבעים יום קודם יצירת הולד בת קול יוצאת ואומרת בת פלוני לפלוני".
מה עניין קריעת ים סוף לשידוכים?
קריעת ים סוף היה מבחן האמונה לעם ישראל. הם ניצבו מול הים ומצרים אחריהם והם צועקים אל ה'. וה' אומר למשה: "מה תצעקו אלי? דבר אל בני ישראל ויסעו" (שמות יד, טו).
זיווגו של אדם כבר בוכרז בטרם נוצר. האדם לעשות השתדלות ולהתרכז באמונה.
הגאולה תגיע.
זיווג משמים איך? "אמר ר' פנחס בשם ר' אבהו אמר: מצינו בתורה, בנביאים ובכתובים שאין זיווגו של איש אלא מן הקדוש ברוך הוא.
בתורה מנין? "ויען לבן ובתואל ואמרו מה' יצא הדבר" (בראשית כד, נ)
בנביאים מנין? "ואביו ואמולא ידעו כי מה' היא" (שופטים יד, ד)
בכתובים מנין? הייינו דכתיב "ומה' אשה משכלת (משלי יט, יד)". (בראשית רבה ס"ח, ג)
ויש שזיווגו של אדם מגיע אליו ויש שהוא צריך לחפשו וללכת אליו.
וכך נאמר עוד בבראשית רבה ס"ח, ג:
"וכך אמר: "יש שהוא הולך אצל זיווגו ויש שזיווגו בא אצלו.
יצחק - זיווגו בא אצלו, שנאמר: "ויצא יצחק לשוח בשדה והנה גמלים באים"
ויקב הלך אצל זיווגו, שנאמר: "ויצא יעקב - וילך חרנה". (בראשית רבה, ס"ח, ג)
לעומת יצחק אבינו שרבקה הובלה לעברו על גמל וכך קיבל את זיווגו, עבד יעקב עבור רחל, המיועדת לו, 14 שנים. מתוכם שבע שנים שלאחריהם קיבל את לאה שהיתה מלכתחילה מיועדת לעשו.
ואם יועדה לאה לעשו כיצד זה נישאה ליעקב?
וההסבר נמצא במשפט: "ועיני לאה רכות" ?עיניה היו רכות מפני שבכתה הרבה והתפללה לשינוי יעודה. (עפ"י המדרש)
והשאלה הנשאלת היא - וכי תפילה גוברת על בת קול משמים?
ומצאתי מספר פירושים לכך (לקוחים ממאמר באתר קטיף נט):
הרא"ש בתוספותיו במו"ק ?
בדרך כלל אין התפילה מועלת נגד הבת קול, אבל לפעמים עת רצון היא והתפילה מבטלת הגזרה.
שיטה לתלמידי ר"י מפריס ?
התפילה מועילה לבטול הבת קול אבל לא כדאי להתפלל על זה כיון שאם אין מזלם מתאים לא יחיו בשלום..
ושני פירושים בשם הריטב"א ?
פרוש ראשון: תפילה לבד לא מספיקה נגד המזל של הלידה ולכן אמר רבא לאיש שתפילתו לא תועיל. אבל תפילה בתוספת זכויות, היינו בקשת רחמים, מועילה.
פרוש שני: באמת התפילה מועילה, ושמואל ורבא אמרו דבריהם רק כדי שלא יתפללו אותם אנשים על כך כיון שראו בחוכמתם שאינם טובים זה לזו.
מתוך האתר "פרשת השבוע"
http://www.2all.co.il/Web/Sites8/parashathashavooa
ציפורה בראבי - האתר "רפואת הרמב"ם http://www.2all.co.il/Web/Sites/thinkgood/DEFAULT.asp