אנחנו משתמשים בה מספר פעמים ביום, וכל תקלה בה גורמת להתקפי פאניקה רבתי. כיום, במאה ה-21, לא תמצאו ולו בניין אחד שנבנה שלא מותקנת בו מעלית אחת או שתיים, למעט בניינים ישנים מאוד. השימוש במעליות הפך להיות פעולה שבשגרה, ולא ניתן לתאר את מהלך החיים התקין בלעדיהן.
לכאורה, התפקיד של מעליות פשוט ביותר: לאפשר שינוע של אנשים כלפי מעלה או מטה. ואכן, כמעט בכל המקרים היא תעבוד ללא כל דופי, ונוכל להשתמש בה תמיד (למעט יום כיפור). ועדיין, לא כולם נותנים את הדעת על החברה אשר אחראית להימצאותה של המעלית בבניין בכלל. למעשה, רבים יודעים על קיומה רק כאשר הפסקת חשמל מביאה לכך שהם נתקעים בתוכה, ומחפשים מספר טלפון לישועה. בכך, אנחנו מתעלמים מאחד הגורמים החשובים ביותר בתחזוקה של כל בניין, ובהקמתו בכלל.
מה עושות חברות מעליות?
חברת מעליות תיכנס לשגרת החיים שלנו, דיירי בניין מסוים, במספר מקרים. לתפקיד הראשון שלה, ואולי החשוב ביותר, אנחנו כלל לא נותנים את הדעת: זוהי התקנת מעלית הלכה למעשה, שתתבצע לרוב לבקשתו של הקבלן, עוד לפני שאנחנו עוברים להתגורר בדירה המיועדת.
תפקיד חשוב נוסף של חברות מעליות הוא לבצע ביקורות תקופתיות של המעלית. כן, הכוונה היא לאותו שלט או כיתוב על גבה, שיציין בדיוק מתי נבדקה לאחרונה, ומתי יש לעשות זאת שוב. בתור דיירי הבית, אחד התפקידים המרכזיים שלנו הוא לתאם עם החברה את הבדיקה התקופתית, ורצוי מספר שבועות לפני "תאריך התפוגה". נכון, מעליות זה דבר יציב מאד, אך חוסר הקפדה על בדיקות עלול לסכן את כל מי שמשתמש בהן.
את המקרה השלישי הזכרנו כבר, והוא תקלה, חס וחלילה, במעלית. במצב כזה, ועל אחת כמה וכמה כשהתקלה מתרחשת בזמן שמישהו נמצא בתוך המעלית, נדרשת פעילות מהירה של חברת המעליות. ואכן, החברות המקצועיות הפועלות בתחום יבטיחו להגיע בטווח של עד כחצי שעה ממועד הקריאה, ויידעו את מכבי האש בתיקון. כמובן שחברות מעליות, לכן, צריכות להיות זמינות בכל ימות השבוע, ו-24 שעות ביממה. וכן, אפילו ביום כיפור.
רוצים מעלית? אתם יודעים למי לפנות
כמובן שחברות מעליות יכולות לשרת גם דיירי בניין אשר מתגוררים בו כבר ומעוניינים להתקין בו מעלית "מאפס". במצב כזה, נדרשת הסכמה של לפחות שני שליש מהדיירים. בהתחשב בשיפור איכות החיים שלהם עקב הוספת המעלית, והעלאת ערך הדירות כולן, ברוב המקרים ההסכמה הזו אכן מושגת- מבלי שנדרשת יותר מדי "פוליטיקה".
בכל אחד מהמקרים, ראוי לרכז אצל אחד השכנים, או לחילופין בוועד הבית, את הפרטים המדויקים של חברת המעליות, מסמכי ההסכם שנערך איתה וכן הלאה. חברת מעליות צריכה להיות מחויבת כלפי הלקוחות שלה, ואכן- נדירים מקרים של אי הבנות בין שני צידי המתרס.
עלרד - מעליות