ערש"ק פרשת וישלח, חנוכה. תשע"ג
ויותר יעקב לבדו, לאחר שמעביר, יעקב את משפחתו את הנחל, לקראת הפגישה עם עשו אחיו נאמר ויותר יעקב לבדו.הגמ' בחולין אומרת, יעקב חזר בשל ששכח פכים קטנים וחזר עליהם.יעקב חזר לאחוריו בשל דברים קטנים ששכח, חזר כדי לאוספם.
הראי"ה קוק אומר "עוצם הגדולה, כשם שהיא מתגלה בדברים הגדולים והכלליים, כך היא מתגלה בדברים היותר קטנים, הפרטיים", פכים קטנים.בנינו של הגדול הינו מהקטן.הגדול, החשוב מהותו הינה צבירה של דברים קטנים.מוסיף ואו' הרב " הגדולה במצב רוממותה, לא תעלים עין מכל דיוק רחוק, ולא תיסוג אחור מהשגת המטרה הכוללת, ע"י הקיבוץ היותר רחב של כל הדברים הגדולים עם הקטנים המתאחזים בה".גדולה, רוממות איננה באיסוף הדברים הגדולים והנראים כחשובים ביותר ולעומתם ביטול הדברים הקטנים, הפכים הקטנים.להיפך, או' הרב, הגדולה הינה שימת לב לכל פרט וקיבוצו לשלם הגדול הבנוי מצבר הקטנים.
הגמ' במסכת שבת מספרת על רבי אלעזר בן עזריה, אשר שכנתו עברה על דברי חכמים.ראב"ע בשל כך שלא שם ליבו ולא מיחה בה, נקראת העשיה שלא כדברי חכמים על שמו.הגדול מחובתו לשים לב לפרטים, לסמוכים לשולחנו, איש איש לפי מדרגתו.ראש משפחה אחריותו למשפחתו, מנהיג עדה אחריותו לעדתו, וכו'.אחריות לשימת לב לפרטים, ולאוספם לידי הכלל ולא ח"ו להשאירם מאחור.
הגמ' במסכת ברכות מספרת על רבן גמליאל, בהיותו נשיא, היה לו ויכוח הלכתי עם רבי יהושע.רבן גמליאל כפה דעתו על רבי יהושע.הציבור אשר בעיניו נראו הדברים כאילו ביזה את רבי יהושע, מחה על כך והדיח את ר"ג ושמו בראש כנשיא את רבי אלעזר בן עזריה.לאחר מכן החזירו את רבן גמליאל לנשיאותו.ביקש רבן גמליאל לפייס את רבי יהושע, הלך לביתו.קירות ביתו של ר' יהושע היו שחורים.אומר רבן גמליאל לר' יהושע מקירות ביתך ניכר כי פחמי אתה, עיסוקך בפחם.אומר ר"י לר"ג אוי לדור שאתה פרנסו שאי אתה יודע בצערן של תלמידי חכמים.ר"י או' לר"ג אוי לדור שמנהיגו אינו יודע במה עוסקים מונהגיו.אוי לדור שמנהיגו עוסק בדברים הגדולים ושוכח את הפכים הקטנים, אינו יודע את קשיי הקיום של מונהגיו.
יעקב אבינו בהיותו מנהיג המשפחה, איננו שוכח אינו משאיר פכים, גם בהיותם "קטנים" יעקב חוזר ואוספם, זאת למרות שבחזרתו, נשאר לבדו, על המשתמע מכך.
מנהיג גדול הינו זה שאינו מזלזל, שוכח הפרטים הקטנים, יתר על כן, חוזר כדי לאוספם.צבר הדברים הקטנים ואי ההתעלמות מהם היא המביאה את העוצמה והכח.
חג החנוכה גם הוא במשמעות זו של כל אחד הוא אור קטן וכולנו אור איתן, קיבוץ זה של אורות קטנים לידי אור איתן, הוא המביא לידי סורה חושך.
השלם הינו אוסף הפרטים, הגדול הינו צבר של קטנים.
דויד לקס אמת
דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי מומחה מאבחן ומטפל הוליסטי, ניסיון מעל 10 שנים. . מתמחה בשילוב כלים טיפוליים, בהתאמה למטופל. מטפל בראיה יהודית ב: פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, אירדיולוגיה, עיסוי רקמות עמוק, דמיון מודרך, תנועה, מודעות עצמית. מתמחה במצוקות על רקע נפשי, דיכאונות, פוריות, עיכול, נשימה ועוד. בנוסף מטפל בחולים במחלות "סופניות". מנחה קבוצות ויחידים, למודעות עצמית, זיהוי וסיוע בפתרון בעיות התנהגותיות. מרצה למודעות יהודית.בוגר ומורה לשעבר במכללת "רידמן" ירושלים | 052-6409251