אז החלטתם לקנות עגלת תינוק, מזל טוב.
מאיפה מתחילים, היום השוק מציע מגוון עצום של עגלות מכל הסוגים.
כלל חשוב - לא לרכוש את העגלה הראשונה שרואים!!!
תחילה חשוב לבצע סקר שוק באינטרנט, להתייעץ עם הורים ותיקים ולבקר במספר חנויות.
יש להתאים את העגלה לאופי חייכם, נסיעות מרובות, בניין ללא מעלית, סביבת המגורים וכדומה. למי שנוהג לבלות הרבה ברכב תתאים עגלה קומפקטית שתיכנס לתא המטען ללא מלחמות, למי שגר בבניין ללא מעלית תתאים עגלה קלה ולמי שמתגורר במושב לדוגמה, תתאים עגלה חזקה עם גלגלים עמידים ורצוי לא מנופחים...
חשוב לוודא שלעגלה תו תקן ישראלי. תו תקן אירופאי ואמריקאי אינם מחליפים את התקן הישראלי ואין לרכוש עגלה ללא תו תקן ישראלי. הבדיקות במכון התקנים הישראלי הן מהמחמירות בעולם וכוללות בדיקות בטיחות, חוזק חומרים ורעילות.
זכרו - עגלה שמאושרת במכון התקנים האירופאי או האמריקאי לא בהכרח תאושר ע"י מכון התקנים הישראלי!
עגלות משולבות כוללות שלוש יחידות: שילדה, מרכב שכיבה (עריסה) ומרכב ישיבה (טיולון).
שילדה
רוב השלדות הקיימות בשוק עשויות מאלומיניום, שכן זוהי מתכת קלה וחזקה. משקל השלדות נע בדרך כלל מ-6 ק"ג ועד 11 ק"ג. יש לבדוק שמשקל העגלה שניתן לכם כולל את השלדה, הגלגלים והמרכב שיושב על השלדה (ישיבה/שכיבה) ולא את השלדה בלבד, מה שנפוץ מאד היום.
כאשר על השלדה מורכבת העריסה, אין אפשרות לקפל את העגלה בשלמותה, יש להפריד את העריסה מהשלדה. כאן צריך לקחת בחשבון שתי יחידות נפרדות שישבו בתא המטען ולכן, יש לוודא שהשלדה מתקפלת בצורה קומפקטית ולא בזבזנית (פרמטר קריטי כאשר נוסעים הרבה ברכב).
ברוב העגלות המשולבות ניתן לשלוף את הגלגלים ע"י לחיצת כפתור לחיסכון במקום (אם יש לכם תא מטען קטן).
הגלגלים יכולים להיות מנופחי אוויר, מוקצפים או פלסטיק. קחו בחשבון שגלגלי אוויר מתפנצ'רים ויכול להיות שלא פעם תמצאו את עצמכם בחנות אופניים מתקנים פנצ'ר. לעומת זאת, הנסיעה עם גלגלים מסוג זה הינה רכה במיוחד.
ידיות האחיזה (כאשר מדובר על ידית אחת ולא שתי ידיות) מתחלקות לשתי סוגים עיקריים, ידית טלסקופית וידית סיבובית. בידית טלסקופים ברוב המקרים ניתן לכוון את גובה הידית ע"י לחיצת כפתור אחד. בידית סיבובית בד"כ יש ללחוץ על שני כפתורים צידיים, ע"מ להתאים את הידית לגובה הרצוי.
אין יתרון לאחת מהאפשריות למעט האופציה של כוון הידית בלחיצת כפתור אחד במקום שני כפתורים.
יש לוודא כי עבירות העגלה טובה וניתן לפנות לצדדים בקלות וביד אחת. למבנה השלדה יחס ישיר לעבירותה. לא בהכרח עיצוב חדשני יעלה את העבירות או ההפך.
מרכב שכיבה (עריסה)
בשלבים הראשוניים משתמשים בדרך כלל במרכב השכיבה (עריסה). מרכב זה מתאים לתינוק מגיל לידה ועד שישה חודשים ומאפשר לתינוק לשכב שכיבה מלאה. בשלב זה חשוב שהתינוק לא ישכב זמן ממושך במצב בו יופעל לו לחץ על הגב (כמו בסלקל ובטיולון).
ישנן שתי סוגי עריסות: רכה וקשיחה.
בעריסות רכות ניתן "לשטח" את העריסה לחיסכון במקום (חשוב בעיקר בשלב בו נרצה לאחסן את המרכב). עריסות קשיחות לא ניתנות לשיטוח. זהו לא פרמטר שאמור להדאיג אתכם שכן קיפול העריסה אינו דבר שתעשו ביום יום.
יש לוודא שהעריסה מרווחת וכוללת מזרן נוח אך קשיח.
לרוב העריסות מזרנים הכוללים ציפה הניתנת להסרה, כך גם הריפוד הפנימי של העריסה. פרמטר זה חשוב שכן אזורים אלה נוטים להתלכלך.
אין להשתמש במזרן העבה יותר ממה שמסופק ע"י החנות, יצרן והיבואן.
מומלץ שתהיה לעריסה נקודת עיגון נוספת לשלדה מלבד שני הנקודות המרכזיות. מרכב זה הוא ארוך ולכן נקודת עיגון אחת לשילדה אינה מספיקה נקודת עגינה נוספת מקנה יציבות לעריסה ומונעת נדנוד במהלך השימוש ותועיל גם אם יש לכם ילדים גדולים יותר שקופצים על העגלה ונשענים עליה,
ברוב העגלות ניתן להרכיב את העריסה לשלדה עם/נגד כוון הנסיעה. אין לכך חשיבות שכן רוב ההורים מרכיבים את העריסה נגד כוון הנסיעה בכדי שיוכלו לראות את הפעוט.
יש לבדוק שניתן לפרק את העריסה מהשלדה בצורה קלה ונוחה ושלעריסה ידית אחיזה נוחה. הפירוק יכול להתבצע ע"י כפתורים או מתגים.
מרכב ישיבה (טיולון)
הטיולון הוא החלק החשוב ביותר שכן הוא הולך לשמש אתכם מגיל שישה חודשים ועד למשקל שניתן ע"י היצרן (בדרך כלל עד 15 ק"ג). יש לוודא שהמרכב נוח ומרווח
גם פה רצוי שתהיה את האפשרות להרכיב את הטיולון עם ונגד כוון הנסיעה שכן תחילה תינוקכם עדיין רוצה לראות שאתם בסביבה. בהמשך הנוף מעניין אותו יותר...
בעיקרון מרכבי הישיבה מתחלקים לשניים עיקריים: סטטי ודינמי.
טיולון סטטי - משענת הגב של הטיולון ניתנת לכוונון וכך ניתן להגיע למצב של שכיבה כמעט מלאה הדומה מאד לשכיבה בעריסה, זהו יתרון גדול מאד.
טיולון דינמי - כל המרכב מתכוונן כיחידה אחת. מרכב הישיבה מתכוון עד למצב שכיבה אך לא בצורה מישורית כך שהילד נמצא במצב כפי שהוא היה בישיבה אך נוטה אחורה לשכיבה ורגליו מוטות מעט מעלה. רצוי שלא לשים תינוקות מתחת לגיל שישה חודשים בטיולון מסוג זה (לפחות לא לאורך זמן) שכן במצב זה מופעל לחץ על גב התינוק.
לא בכל העגלות המשולבות ניתן לכוון את משענת הרגליים. לכוון משענת הרגליים יתרון גדול כאשר רק עברתם לטיולון ורגליו של הילד קצרות וצריכות תמיכה מישורית.
ברוב העגלות ניתן לשלוף את הריפוד לכביסה (יש לכבס את הריפודים ע"פ הוראות היצרן).
יש לוודא כי לרצועות הבטיחות חמש נקודות עיגון הכוללות כתפיים, מותניים ומפשעה.
ברוב העגלות המשולבות ניתן לקפל את העגלה עם הטיולון. זהו פרמטר חשוב שכן לא תהיו מעוניינים לפרק כל פעם את הטיולון מהשלדה.
סלקל
רוב הסלקלים בעלי עיצוב דומה. הדבר המשמעותי ביותר הוא האם הסלקל תואם לעגלה.
הרבה פעמים תמצאו את עצמכם קופצים שנייה לבנק, לקניון או לטיפת חלב והילד ישן בסלקל. אז במקום להעירו ולהעבירו לעריסה/טיולון, ישנה אופציה להרכיב את הסלקל ישירות על השלדה.
פרמטר נוסף הינו בסיס רכב לסלקל. ישנם סלקלים הנחגרים ישירות למושב הרכב על ידי רצועת הבטיחות של הרכב וישנם סלקלים שיושבים על בסיס. במקרה זה, הבסיס הוא זה שקשור למושב הרכב ולא הסלקל עצמו. היתרון הבולט במקרה של סלקל עם בסיס הינו מהירות חיבור הסלקל לרכב שכן אין צורך לקשור את חגורת הבטיחות כל פעם מחדש. עבור סלקל ללא בסיס קיימים מספר יתרונות: משקל – סלקל ללא בסיס בד"כ קל יותר מסלקל עם בסיס, נוחות מעבר מרכב לרכב (במידה ויש מספר רכבים במשפחה). אין עדיפות מבחינת התקן לסלקל עם בסיס או בלי בסיס. חיסרון בסלקל עם בסיס הוא שלעיתים הבסיס הסלקל מגביה את הסלקל ולכן מסתיר את המראה הימנית ברכב כאשר שמים את הסלקל בכסא ליד הנהג.
אחריות
יש לרכוש עגלות עם אחריות של לפחות שנה, מספר חברות נותנות אף שנתיים.
גם עגלות כמו מכוניות דורשות טיפול ותחזוקה מתאימים. יש לברר היכן תקבלו שרות - בחנות שבה רכשתם או אצל היבואן.
יש לשמור את החשבונית עם תעודת האחריות לשם קבלת שרות.
בנוסף לאחריות יש לבדוק כמה זמן מובטח לכם שרות עבור העגלה לאחר תקופת האחריות. צריך לוודא שבמידה ותצוץ בעיה בעגלה לאחר תקופת האחריות ניתן יהיה להשיג חלקים עבור העגלה., בדקו האם קיימת אופציה לתיקון במקום לרוץ ולקנות עגלה חדשה. ההוצאה על עגלה היא בד"כ גדולה ולא תמיד יש יכולת או חשק להוציא כסף על עגלה חדשה.
לסיכום, עומדת בפניכם משימה לא פשוטה.
שיהיה בהצלחה.
בייבי לי
יבוא ושווק מוצרי תינוקות