כללי
המוסד לביטוח לאומי פועל מתוקף חוק הביטוח הלאומי משנת 1953, וייעודו להבטיח לאוכלוסיות חלשות בחברה סיוע כלכלי.
תחומי פעילות
התחומים עליהם אמון המרכז לביטוח לאומי הם:
זקנה ושאירים, אמהות, ילדים, נפגעי עבודה, נכות כללית, סיעוד, אבטלה, פשיטת רגל, ופירוק תאגיד.
במסגרת תחומי האחריות שלו, המוסד לביטוח לאומי אמון גם על ביצוע חוק הבטחת הכנסה המגן על אזרחי ישראל מפני מצב של אובדן מקום עבודה והכנסה באופן זמני או קבוע.
תפקיד נוסף אותו מקיים ביטוח לאומי הוא של פיתוח שירותי רווחה לאוככלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, ובהן: קשישים, נכים ונוער וילדים במצוקה.
מקורות מימון
עיקר המימון לפעילותו של המוסד לביטוח לאומי מגיע מקצבאות ביטוח לאומי אשר משולמות על ידי כל האזרחים העובדים במדינת ישראל - באופן יחסי להכנסתם. במסגרת זו, גובה המוסד לביטוח לאומי את דמי הביטוח הלאומי מאותם עובדים - שכירים ועצמאים כאחד.
דמי ביטוח הבריאות גם הם נגבים באמצעות המוסד לביטוח לאומי, אולם אלה מועברים לקופות החולים השונות.
גם אזרחים שאינם עובדים חייבים בתשלום דמי ביטוח לאומי, אולם עבור אוכלוסיות אלה התשלום הקבוע הוא מינימלי.
סניפים ואמצעי שירות
להלן פירוט אמצעי יצירת הקשר והשירות המרכזיים של המוסד לביטוח לאומי:
•
סניפים - סניפי הביטוח הלאומי פזורים ברחבי הארץ, ובקרבת כל ישוב גדול ניתן למצוא סניף ביטוח לאומי.
•
פניה בדואר אלקטרוני - באתר המוסד לביטוח לאומי ניתן למצוא אפשרות פנייה ישירה למנהל הסניף באמצעות דואר אלקטרוני.
•
עמדות שירות עצמי - עמדות אלה נמצאות בסמוך לכל סניפי הביטוח הלאומי, וניתן להפיק בהן מגוון רב של אישורים ותמציות נתונים. העמדות פועלות ברוב שעות היממה, ומאפשרות את קבלת המידע גם כאשר סניף הביטוח הלאומי אינו פועל.
•
מוקד טלפוני ארצי - בטלפון *6050 (או למתקשרים מחו"ל - 02-6463380) ניתן מענה אנושי בין השעות 8 בבוקר ל3 אחרי הצהריים. לאחר מכן ניתנים נתונים שונים במענה אוטומטי. כל הדרוש לקבלת המידע הנו מספר תעודת זהות.
השירותים הניתנים במוקד הטלפונים כולים תשלום חובות, מידע כללי, הזמנת אישורים והזמנת פנקסים וטפסים.
•
פועלים גם מוקדים טלפוניים בנושאי זקנה, שמירת הריון, ותשלומים בטלפונים שונים.
•
אמצעי תקשורת אחרים אותם מקבל המוסד לביטוח לאומי הם: פקס, דואר, ותיבות שירות הפזורות בסניפים בהן ניתן להפקיד טפסים מלאים.