בשנת 2001, חל שינוי מהותי בעולם ההובלה בישראל. בשנה זו, נחקק חוק שירותי ההובלה, אשר עתיד להשפיע גם שנים קדימה. כיום, הוא מחייב כל חברת הובלות או מוביל בישראל, וחוסר התייחסות אליו כמוה כעבירה על החוק.
הנה מספר דברים שיש לדעת על החוק החשוב הזה.
מהות החוק
השורה התחתונה של חוק שירותי ההובלה היא שרק גורם שברשותו רישיון מוביל רשאי לבצע עבודה מזוג זה. לצורך ביאור הנושא, נקבעו מספר הגדרות חשובות: "שירות הובלה", אם כן, היא הובלת מטען ברכב מסחרי. ורכב מסחרי, באותה מידה, הוא רכב שמשקלו הכולל 10,000 ק''ג או יותר. כמו כן, על הסכם ההובלה להתבסס על "שטר מטען", כלומר, הסכם בכתב הנערך בינו לבין מזמין ההובלה.
הנקודה האחרונה חשובה ביותר. יש גורמים בתחום ההובלות אשר אינם ששים לחתום חוזה עם הלקוחות העתידיים שלהם, ומתרצים זאת באלף ואחת סיבות. ככלל, ההמלצה הברורה היא שלא לבחור בחברה שמסרבת לכך, פשוט מכיוון שייתכן שהיא לא פועלת עם רישיון מלא.
מי יכול לקבל רישיון?
אחת הנגזרות העיקריות של החוק נוגעת לתנאים שנדרש למלא אדם או גוף מסוים כדי שיוכל לקבל את רישיון ההובלה הנכסף. כך, עליו להיות בעל הכשרה מקצועית מתאימה (על פי סוג המטען והרכב המשמש לצורך ההובלה). כמו כן, צריך להיות ברשותו הציוד או המתקנים המשמשים לצורך ההובלה- משאית הובלה, למשל.
אולם, החוק לא מסתפק בעצם קיומם של אלה. נדרש מצד המוביל לתחזק את רכב ההובלה באופן תדיר, או שיסתכן באיבוד הרישיון שלו. קצין בטיחות בתעבורה נכנס גם הוא לתמונה, ועליו לפקח על בטיחות ההובלה.
מה קורה כשלא מקיימים את החוק?
גורם אשר מבצע הובלה מסחרית ללא רישיון מתאים צפוי לשורה ארוכה של עונשים. ברמה הכללית, הרי שיש ב"התחזות" מסוג זה עילה לקנס כספי כבד, בהתאם לחומרת העבירה. כמו כן, הרי שמי שיש ברשותו רישיון אך לא מקיים את התנאים האחרים הנדרשים ממנו, צפוי לשלילת רישיון.
כאן אתה נכנס לתמונה
מעוניין להזמין את שירותיה של חברת הובלות? מעבר למחיר או לזמינות, הסוגיה המרכזית עליה רצוי שתשים את דעתך היא הרישיון. בדוק בדיוק האם החברה מחזיקה ברישיון מלא לפעילות, וכן את ההיבטים השונים שלו: באיזה ציוד יכול להיעשות שימוש? האם החברה יכולה להעביר חומרים מסוכנים? וכן הלאה.
חברה שלא מסוגלת להציג את אלה, ייתכן מאד שצריכה להדליק נורה אדומה אצל כל מזמין הובלה.