נתחיל מזה שבבסיס ההתפתחות יש שינוי, ושינוי זה אומר פרידה ממה שיש עכשיו. בשל המחשבה (האשלייתית) ש?יש? לנו משהו, אנחנו מפחדים לאבד אותו, ולכן כל שינוי, גם אם הוא לטובתנו מפחיד אותנו.
האגו מבצע את תפקידו ושומר על מה ש?יש? אבל הוא רק שואף להישרדות. הנשמה שלנו שואפת להתפתחות. בתוך הקונפליקט הזה אנחנו חיים בכדור הארץ. בשל הקוטביות הזו אנו נהנים מהזכות לצמוח, וללמוד, ולהיות יותר ממה שהיינו אתמול. בעיקר יותר משכילים. ההשכלה שלנו היא היכולת ליישם למידה. כל למידה, אם היא תיאורטית בלבד, אין לה משמעות אמיתית. וכאן נכנס הפחד לתמונה. איך אנחנו לומדים ?
קורה משהו שמוציא אותנו מאיזון, מפחיד, מכעיס, מלחיץ, מבאס. זה שלב ראשון בתהליך למידה. ה'טריגר' (הדק). עכשיו מגיע השלב המעניין בעבודה עם פחד: אופציה ראשונה היא לברוח ממנו (רמז – זו ריצה לתוך מבוך עכברים, ללא דרך להצליח במנוסה) אופציה שנייה היא להתמודד עם הפחד, במילים אחרות לקחת אחריות. המילה אחריות באנגלית responsibility מורכבת משתי מילים response ו ability היכולת להגיב לנסיבות. מעניין לא?
כאן אנחנו נדרשים להבין מה הוא הגורם שהוציא אותנו מאיזון. מי שבחר באופציית המנוסה ולא לקח אחריות יישמע בדרך כלל כך "אני נסער בגלל ש ...מישהו פגע בי / קרה לי משהו רע / תלונה כלשהיא..." כשהאמת היחידה היא שאני נסער. על ה?בגלל? צריך לוותר כדי לא לבלות חיים שלמים במנוסה מהפחד, ובמילים אחרות משינוי, ובמילים מדויקות יותר מהתפתחות.
בחרת באחריות? כאן יש כלים עוצמתיים שיכולים לעזור להתמודד עם הפחד (שיכול להופיע גם כלחץ, בעיית בריאות, או כעס). כלי פשוט אחד הוא כתיבה חופשית. כדי למוסס את אנרגיית הפחד צריך להעלות אותה במודע ולרדת "לסוף דעתה", להבין, ולהרגיש מה ברובד היותר עמוק מטריד אותנו (הרי זה לא באמת בגלל שהוא לא אסף את הגרביים! ואת יודעת את זה). בכתיבה של מינימום 20 דקות בה אנו מוכנים לדבר עם הפחד במקום לברוח ממנו תתחולל טרנספורמציה. בסיום הכתיבה לשרוף או לזרוק את הניירות, הפעולה נעשתה ולא צריך לקרוא שוב את הנאמר.
התקופה הנוכחית היא תקופה אינטנסיבית בה הרבה חומרים יעלו על פני השטח, ועבור כל אחד ואחת מאתנו זו הזדמנות לחיות איתם בשלום. לכל אחד ואחת מאיתנו קיימת האופציה לחיות כיוצרי המציאות או להתלונן כקורבן. זו ההחלטה המשמעותית ביותר ובמובן מסויים היחידה שעלינו לעשות בחיים.
בהצלחה!
דלית אליהו בורנטין, בעלת תואר שני בפסיכולוגיה רוחנית, מאמנת בהצלחה ובהנאה משנת 2003 בארה"ב ובישראל, מנחת התכנית "שדרג את הסלב" על קואצ'ינג למפורסמים. מפתחת שטת האימון האינטגרטיבי לאימון בכל רמות המודעות. www.delightguide.com